- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

امکان پردازش تلفیقی داده‌ها در تصویربرداری مغز در کشور

مجری یک طرح تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی گفت:  با پردازش تلفیقی داده های مدالیته های مختلف تصویر برداری مغزی، می توان تصاویر مغزی متعدد را به صورت واحد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، غلامعلی حسین زاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی اظهار کرد: این روش بر روی داده‏ های واقعی از بیماران مبتلا به  اسکیزوفرنی و افراد سالم مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این طرح پژوهشی یک روش دارای چند متغیر برای تلفیق تصاویر اناتومی و داده های کارکردی حالت استراحت توسعه یافته و بر مبنای همبستگی کانونی بین داده های می تواند مناطقی از مغز که بر اثر بیماری دارای تغییرات شده  را مشخص کرد.

حسین زاده همچنین بیان کرد: تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی، تصویربرداری تانسور انتشار، و تصویربرداری اناتومی  نمونه های از مدالیته های مختلف تصویربرداری مغز و اعصاب هستند و هر مدالیته می تواند بخشی از تغییرات در ساختار و کارکرد مغز در اثر بیماری های مغزی (مانند اسکیزوفرنی و یا الزایمر) را آشکار کرده و در قسمتی از معاینه استفاده شود.

به گفته وی، کارآیی روش پیشنهادی توسط داده‏ های شبیه‏ سازی شده مورد بررسی قرار گرفته و نشان می دهد که روش پیشنهادی نسبت به شیوه های موجود در تشخیص الگوی شبیه‏ سازی شده (از تغییرات ساختاری و کارکردی در اثر بیماری) دارای دقت بیشتری است.

این محقق بیان کرد: همچنین روش داده محور چند مدالیته پیشنهادی می تواند برای بررسی های کمی و معاینه دقیق اثرات ناشی از بیماری های مغزی مورد استفاده قرار گیرد و بویژه انکه در تشخیص های زودهنگام بر سلامت جامعه تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد..

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: نتایج این تحقیق طی مقاله ای در مجله IEEE Transactions on Medical Imaging به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش و فن آوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با بیان اینکه ستاد توسعه علوم و فن آوری های  شناختی متولی پیشبرد و توسعه علم و فن آوری های شناختی در کشور است، همچنین گفت: نگاشت مغز (نقشه برداری مغز) یکی از زمینه های بسیار کاربردی در حوزه علوم و فن آوری های شناختی محسوب می شود.

به گفته وی “نگاشت مغز ” یکی از زمینه های چند رشته ای (multi disciplinary) است که مجموعه ای از تکنیک ها برای تصویربرداری و اندازه گیری سیگنال  از کارکرد مغز و تحریک آن و انالیز سیگنال ها و تصاویر مربوطه را در بر می گیرد  و محققان می توانند با کمک این تکنیک ها و ابزارهای نگاشت مغز ،ضمن شناخت کارکرد مغز در کاربردهای کلینیکی به درمان های دقیق تر بیماران بپردازند.

حسین زاده  با اشاره به اینکه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به همت و حمایت  ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و به منظور پاسخگویی به بخشی از نيازهای پژوهشی و فن آوری کشور در زمينه ی ايجاد زيرساخت تصويربرداری و تحريک مغزی برای تحقيقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنيان و روزآمد در حوزه علوم و فن آوری شناختی راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه در حال حاضر دارای پیشرفته ترین تجهیزات  شامل دستگاه MRI سه تسلا (مجهز به تمامی تکنیک های تصویربرداری کارکردی، ساختاری، اسپکتروسکوپی )، آزمایشگاه الکتروانسفالوگرافی EEG (شامل تقویت کننده های متنوع و تقویت کننده سازگار با MRI)، تجهیزات تحریک  فراجمجمه ای الکتریکی و مغناظیسی مغز (TMS و TCS)، تجهیزات طیف نگاری نزدیک مادون قرمز (fNIRS) و آزمایشگاه های پردازش سیگنال و تصویر است.

انتهای پیام