جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

براساس تازه ترین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس دانشگاه‌های جهان: هشت دانشگاه ایران در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40389
دوشنبه، ۱۵ مرداد، ۱۳۹۷ | 11:45

براساس تازه ترین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس دانشگاه‌های جهان: هشت دانشگاه ایران در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در تازه ترین رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه‌های جهان، دانشگاه تهران با ۶۷ پله صعود در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم دارای جایگاه نخست بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: داده‌‏های این گزارش از سایت webometrics که معتبرترین و جامع‏‌ترین مرجع رتبه‌‏بندی وب‏سایت‌های دانشگاه‏‌ها است، استخراج شده است. این وب‏‌سایت هر سال دو بار گزارش رتبه‏‌بندی خود را ویرایش و آخرین تغییرات را اعمال کرده و گزارش جدیدی ارائه می‌کند.

وی با بیان این که داده‏‌های این گزارش از آخرین ویرایش (جولای۲۰۱۸) استخراج شده است، افزود: بررسی نتایج این گزارش حاکی از آن است که دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، ام‌.آی‌.تی، برکلی و میشیگان رتبه‌های نخست تا پنجم را بین تمامی دانشگاه‌های جهان کسب کرده‌‏اند. همچنین بررسی ۵۰ دانشگاه برتر جهان از نظر موقعیت جغرافیایی نشان داد که ۴۱ دانشگاه در ایالات متحده آمریکا و  چهار دانشگاه در بریتانیا، دو دانشگاه در کانادا، یک دانشگاه در هنگ گنگ، یک دانشگاه در سوییس و یک دانشگاه چین حضور دارند.

دهقانی تصریح کرد: دانشگاه‌‏های مورد بررسی در این رتبه‏‌بندی بر اساس چهار شاخص رتبه‌‏بندی می‏‌شوند و در مجموع بالاترین امتیاز، ۱۰۰ درصد است که بین چهار شاخص بر اساس میزان اهمیت‌‏شان تقسیم می‌‏شود. شاخص نخست که ۵ درصد از کل را به خود اختصاص می‌‏دهد، تعداد صفحات دامین اصلی و دامین‌‏های فرعی دانشگاه‏ مورد نظر است (Presence). شاخص دوم که مهم‌ترین شاخص بین شاخص‌‏ها است و ۵۰ درصد از امتیاز را از مجموع ۱۰۰ درصد دارد تعداد پیوند‏های برگشتی (دریافتی) یک دانشگاه‏ از شبکه‌‏های خارجی، البته پس از نرمال‏‌سازی را محاسبه می‏‌کند (Impact). شاخص سوم که ۱۰ درصد از کل را به خود اختصاص داده، تعداد استنادهای دریافتی نویسندگان برتر هر دانشگاه است (Transparency or Openness). شاخص چهارم که ۳۵ درصد از کل را شامل می‏‌شود تعداد پر استنادترین مقالات (۱۰ درصدی که بیشترین استناد را دریافت کرده‌‏اند) در ۲۶ حوزه موضوعی در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ محاسبه می‏‌کند.

۲۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی وبومتریک

سرپرست ISC با بیان این‌که نظام رتبه‌بندی وبومتریک در مجموع ۱۲ هزار دانشگاه جهان از جمله ۶۰۵ دانشگاه ایران را رتبه‌بندی می‌کند، گفت: دانشگاه‌‏های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف رتبه‌‏های نخست تا سوم را میان دانشگاه‌‏های ایران کسب کرده‌‏اند. از نظر تقسیم جغرافیایی نیز پنج دانشگاه برتر همگی در شهر تهران واقع شده‌‏اند. در ردیف سوم رتبه‌‏بندی جهانی دانشگاه‏‌های ایران گزارش شده است. دانشگاه تهران که در میان دانشگاه‌‏های ایران رتبه نخست را داراست، در بین دانشگاه‏‌های جهان رتبه ۳۸۸ را به خود اختصاص داده است؛ همچنین فقط هشت دانشگاه ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌‏های جهان بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند. از نظر نوع دانشگاه نیز، هفت دانشگاه جامع، شش دانشگاه علوم پزشکی، پنج دانشگاه صنعتی و دو دانشگاه آزاد اسلامی در بین ۲۰ دانشگاه برتر ایران دیده می‌‏شود. از نظر توزیع جغرافیایی ۱۰ دانشگاه در شهر تهران، سه دانشگاه در شهر اصفهان، سه دانشگاه در شهر مشهد، دو دانشگاه در شهر شیراز و دو دو دانشگاه در شهر تبریز هستند.

رتبه‌‏بندی ۲۰ دانشگاه‏ برتر ایران از نظر رتبه ملی و بین‌‏المللی

نام دانشگاه

رتبه در ایران

رتبه در جهان

دانشگاه تهران

۱

۳۸۸

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۲

۵۵۵

دانشگاه  صنعتی شریف

۳

۵۹۴

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴

۷۸۵

دانشگاه تربیت مدرس

۵

۸۵۱

دانشگاه صنعتی اصفهان

۶

۹۳۳

دانشگاه علم و صنعت ایران

۷

۹۴۹

دانشگاه فردوسی مشهد

۸

۹۸۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۹

۱۲۰۱

دانشگاه شیراز

۱۰

۱۲۳۴

دانشگاه شهید بهشتی

۱۱

۱۲۳۹

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۱۲

۱۲۷۲

دانشگاه تبریز

۱۳

۱۳۶۰

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۱۴

۱۳۶۹

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۱۵

۱۳۷۹

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۱۶

۱۳۹۷

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی

۱۷

۱۳۹۹

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

۱۸

۱۴۴۸

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

۱۹

۱۴۷۷

دانشگاه اصفهان

۲۰

۱۵۶۶

دانشگاه‌های برتر ایران بر اساس شاخص‌های  presence، Impact ، Openness و Excellence

وی افزود: در ادامه چهار شاخص مطرح شده در رتبه‌بندی وبومتریک به تفکیک ارائه شده و ۵ دانشگاه برتر ایران بر اساس هر شاخص و رتبه کسب شده در جدول زیر دیده می‌شود. دانشگاه تهران در  شاخص impact رتبه ۷۲۹،  Presenceرتبه ۹۰ و Excellence رتبه ۳۲۵ جایگاه نخست و در شاخص openness نیز بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۲۵ جایگاه دوم را دارد.

دهقانی افزود: بررسی داده‌های جدول حاکی از آن است که تنها دانشگاهی که در این جدول در شاخص Impact با رتبه ۱۳۲۶ حضور دارد، اما جزو ۲۰ دانشگاه برتر ایران نیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است. به بیان دیگر بقیه دانشگاه‌های حاضر در این جدول همگی جزو ۲۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی وبومتریک هستند و تنها دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در بین ۲۰ دانشگاه برتر دیده نمی‌شود. همچنین دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در هر چهار شاخص رتبه‌بندی جزو پنج دانشگاه برتر ایران هستند.

پنج دانشگاه برتر ایران بر اساس هر یک شاخص‌ها

Impact Rank

University

Presence

University

Openness Rank

University

Excellence Rank

University

۷۲۹

تهران

۹۰

تهران

۴۰۷

علوم پزشکی تهران

۳۲۵

تهران

۷۳۴

صنعتی شریف

۲۰۳

فردوسی مشهد

۶۲۵

تهران

۴۴۳

علوم پزشکی تهران

۱۱۸۷

آزاد اسلامی واحد مشهد

۲۰۵

علوم پزشکی تهران

۸۶۴

تربیت مدرس

۴۷۲

صنعتی امیرکبیر

۱۲۸۸

علوم پزشکی تهران

۲۱۱

علوم پزشکی شهید بهشتی

۸۸۶

صنعتی امیرکبیر

۴۸۹

صنعتی شریف

۱۳۲۶

آزاد اسلامی واحد سمنان

۲۱۳

علوم پزشکی ایران

۹۲۰

علوم پزشکی شهید بهشتی

۵۶۶

تربیت مدرس

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نتایج رتبه بندی پژوهشگاه ها در سال ۹۹-۹۸ اعلام شد

تثبیت جایگاه شانزدهم ایران در انتشارات علمی جهان/پیشی گرفتن عربستان از ترکیه در انتشار مقالات برتر

فهرست برترین دانشگاه‌های ایرانی در تازه ترین رتبه بندی شانگهای اعلام شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها