جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

گامهای محققان کشور در توسعه ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40342
شنبه، ۱۳ مرداد، ۱۳۹۷ | 10:53

گامهای محققان کشور  در توسعه ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن

حمایت از مبتکران، محققان و متخصصان در کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال اجرا است تا گام‌های اساسی برای درمان اختلالات عصبی و ناتوانی‌های حرکتی در کشور برداشته شود.

به گزارش دیده بان علم ایران با هدف توسعه سیستم های ثبت سیگنال های عصبی و تحریک سلول های مغزی ، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی می کوشد با اجرای برنامه های گسترده حمایتی، محققان و متخصصان فعال در زمینه های مهندسی و پزشکی در کشورمان را به فعالیت در زمینه های طراحی، ساخت و استفاده از ریز سیستم های قابل کاشت در بدن به منظور تحریک سلول های مغزی و همچنین ثبت سیگنال های عصبی تشویق و ترغیب کند.

محمد حسین مقامی  مدیر کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد درباره این موضوع بیان کرد: در میان بخش های مختلف بدن انسان، سیستم عصبی یکی از ناشناخته ترین و پیچیده ترین قسمت های بدن است و به همین دلیل درمان بیماری های مرتبط با سیستم عصبی از سخت ترین درمان ها  محسوب می شود.

وی ادامه داد: نخستین پژوهش ها در زمینه مطالعه سیستم عصبی انسان و بازگرداندن توان حرکتی به بیماران ناتوان حرکتی با استفاده از تحریک الکتریکی به سال های  بسیار دور برمی گردد اما  همزمان با پیشرفت سریع علم  امکان ساخت آرایه های میکروالکترود فراهم شد و محققان را بر آن داشت تا  فعالیت خود برای درک سیستم عصبی در سطح سلول، تحریک سلول های عصبی و همچنین ثبت فعالیت سیگنال های عصبی را بیشتر کنند.

مقامی همچنین ابراز کرد: امروزه تحریک عصبی برای  درمان ناشنوایی ، تحریک عمقی مغز برای درمان بیماری پارکینسون، تنظیم ضربان قلب ، بازگرداندن حس بینایی به نابینایان  و در نهایت درمان معلولیت و مدیریت درد ، با استفاده از ریزسیستم های قابل کاشت در بدن امکان پذیر است .

به گفته وی، ریزسیستم های ثبت فعالیت های سیگنال عصبی، امکان کنترل یا حرکت اشاره گر بر روی صفحه نمایش را به طور مستقیم توسط فکر انسان فراهم کرده است و همچنین ریزسیستم های قابل کاشت در بدن می توانند علائم حیاتی بدن انسان مانند فشار خون، فشار داخل چشم و جمجمه را اندازه گیری کرده و برای مطالعه و یا مراقبت از بیمار به بیرون از بدن وی ارسال کنند.

مقامی اظهار کرد:  یکی از کاربردهای ریزسیستم های قابل کاشت در بدن، مدارهای واسط مغز و ماشین است ، بطوری که امروزه ارتباط بین مغز و ماشین، امکان شناسایی، دسته بندی و مطالعه برروی فعالیت های الکتریکی مغز و استفاده از آن به عنوان یک فرمان کنترلی برای انجام یک فعالیت مشخص شده در دنیای خارج را فراهم کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: کاربردهای عمده مدارهای واسط مغز و ماشین می توان به پژوهش های بنیادین در علوم شناختی شامل درمان برخی بیماری های شناختی مثل اوتیسم، و یا ارتقای توجه و حافظه اشاره کرد. از دیگر کاربردها، بحث بازتوانی افراد دچار نواقص حرکتی مانند افراد دچار فلج اعضای بدن است که دارای اهمیت ویژه می باشد.

عضو ستاد علوم شناختی گفت:  با توجه به نقش ریز سیستم های قابل کاشت در بدن برای درمان بسیاری از اختلالات و ناتوانی های حرکتی ، ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی تلاش مضاعفی را برای حمایت از پژوهشگران، محققان و متخصصان در رشته های مهندسی و پزشکی در امر طراحی ، ساخت و استفاده از این نوع فن اوری ها ی پیشرفته علمی  معطوف داشته است.

وی گفت: به همین منظور گروه ایمپلنت مغزی  برای حمایت از مبتکران، محققان و متخصصان در ستاد علوم شناختی تشکیل و سیاست حمایت از توسعه فناوری های شناختی بطور جدی در حال پیگیری و اجرا است. امید است  با  توسعه فناوری های شناختی، گام های اساسی برای درمان اختلالات عصبی و ناتوانی های حرکتی در کشور برداشته شده و نیاز جامعه به برخورداری از پیشرفت های علمی هرچه بیشتر فراهم شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایمپلنت مغزی با قابلیت تبدیل افکار به گفتار

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی

ارائه آخرین یافته‌های نقشه‌برداری مغز در کنگره بین‌المللی علوم اعصاب

ساخت “سیستم پایش میزان اکسیژن مغز در عمل‌های جراحی قلب باز “

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها