- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده: ۵۵ درصد ایرانیان تا سن ۵۰ سالگی، حداقل سه عامل خطر سلامت دارند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که  ۸۰ درصد بیماری های قلبی عروقی و سکته ها قابل پیشگیری هستند، ۵۵ درصد ایرانی ها تا سن ۵۰ سالگی حداقل سه عامل خطر در سلامتی دارند و بسیاری از آنها از ابتلای خود به این عوامل خطر اطلاعی ندارند.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده در مراسم انعقاد تفاهم نامه پایش سلامت کارکنان ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مرکز کوهورت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود:  با پایش سلامت و بررسی عوامل خطر می توان از بروز سکته ها پیشگیری کرد. برای مثال می توان فردی که در معرض ابتلاء به سکته های قلبی و مغزی در سنین بالا قرار دارد را شناسایی کرد  و با درمان به موقع، ۱۰ سال یا بیشتر بر عمرش افزود.
دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: راه اندازی کوهورت سلامت کارکنان وزارت بهداشت، این تصور را ایجاد می کند که چرا وزارت بهداشت برای کارکنان خود این طرح را انجام می دهد، اما موضوع این است که وقتی که نتوانیم از مرگ زودرس کارکنان وزارت بهداشت پیشگیری کنیم، چطور می توانیم از مرگ زودرس سایر مردم جلوگیری کنیم و برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ ها در کشور اقدام اساسی ‌تری انجام دهیم؟
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه با استفاده از پایش سلامت کارکنان، توانایی و قوای بدنی آنها بیش از پیش ارتقاء پیدا می کند، تصریح کرد: استفاده از خدمات مرکز کوهورت این فرصت را فراهم می کند که تمام پرسنل حوزه وزارت بهداشت به شکل ادواری و مرتب مورد چکاپ و معاینات پزشکی کامل اعم از غربالگری، سرطان‌های شایع همچون روده بزرگ، سینه و دهانه رحم قرار گیرند. همچنین این کارکنان می‌ توانند از مشاوره ‌های روانشناسی و سایر آزمایش‌ های مربوط به چکاپ سلامتی در چنین مراکزی با حمایت وزارت بهداشت بهره ‌مند شوند. بهره گیری از این طرح موجب می شود تا ظرف مدت کوتاهی تمام افرادی که دارای عوامل خطر سلامتی هستند، شناسایی شده و تحت کنترل  قرار گیرند.
انتهای پیام