چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

موفقیت محققان ایرانی در توسعه فرایند تولید بذر خیار هیبرید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40292
چهارشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۳۹۷ | 14:55

موفقیت محققان ایرانی در توسعه فرایند تولید بذر خیار هیبرید

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای طرح تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار موفق به جمع آوری و بهینه سازی تکنیک کشت توده های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از این خیارها شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلام این مطلب گفت: خیار یکی از بیشترین محصولات صیفی مصرفی مردم محسوب می شود به طوریکه سالانه میلیون ها دلار فقط صرف واردات بذر خیار هیبرید به کشور می شود ولی متاسفانه تاکنون در خصوص اصلاح و تولید بذر این گیاه مهم اقتصادی تلاش قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی توده های بومی خیار ایران با وجود طعم مناسب به دلیل اینکه به صورت هیبرید تهیه و انتخاب نشده است دارای عملکرد پایین می باشد و در نتیجه جایگاهی در میان ارقام هیبرید مورد کشت در کشور ندارند. در حقیقت بذور مورد استفاده جهت تولید خیار در ایران غالباً ارقام تجاری وارداتی هستند که سالیانه حجم وسیعی از آن ها وارد کشور شده و باعث خروج ارز نسبتاً زیادی می شود.

وی افزود: با ایجاد لاین های مناسب از نمونه ها بومی ایران می توان بذور هیبریدی به دست آورد که محصول حاصل از آن ها هم دارای طعم و عطر مناسب و هم برخوردار از عملکرد مناسب باشد.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: در این راستا مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طرحی را تحت عنوان ” تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار” در دست اقدام دارد و محققان این مرکز تا کنون موفق به جمع آوری توده های بومی ایران، بهینه سازی تکنیک کشت توده های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از خیارهای مذکور با اعمال روش های اختصاصی اصلاحی شده اند. این تحقیقات تا رسیدن به خلوص و تولید لاین در خیارهای منتخب و حصول هتروزیس ادامه خواهد داشت و نتایج آن با ارقام خارجی مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

کشف سه گونه جدید قارچ مقاوم در دریاچه های شور ایران

کشف و ثبت جهانی گونه جدید باکتری در تالاب گمیشان

کشف گونه جدید مخمر توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

ورود نخستین بانک میکروارگانیسم‌های ایران به فهرست کلکسیون‌های میکروبی معتبر جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها