جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

انجام نخستین جراحی سرطان پستان با فناوری مواد غیرپرتوزا در مشهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40205
سه شنبه، ۹ مرداد، ۱۳۹۷ | 07:33

انجام نخستین جراحی سرطان پستان با فناوری مواد غیرپرتوزا در مشهد

متخصص جراحی سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای نخستین بار در ایران فناوری پیشرفته استفاده از مواد غیرپرتوزا در جراحی سرطان پستان با استفاده از دستگاه ‘سنتی مگ’ در مشهد راه اندازی شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران با تلاش تیم جراحی بیمارستان امید از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عمل جراحی سرطان پستان با استفاده از دستگاه سنتی مگ با موفقیت در این مرکز انجام شد. این عمل جراحی توسط دکتر ناصر فرقانی و دکتر آسیه السادات فتاحی با موفقیت انجام شد.

متخصص جراحی عمومی و عضو تیم جراحی این عمل اظهار داشت: تا به امروز عمل جراحی غدد لنفاوی سرطان پستان توسط دستگاه گاماپروب صورت می گرفت که این خود مستلزم تزریق ماده رادیواکتیو و همچنین نیاز به وجود سانتر پزشکی هسته ای بود.

دکتر محمد ناصر فرقانی خاطر نشان کرد: فناوری دستگاه سنتی مگ با استفاده از مواد غیر پرتوزا (آیرون اکساید) به منظور شناسایی غدد لنفاوی سرطانی زیربغل و همچنین کاشت مگسید به عنوان اولین نشانگر مگنتیک در شناسایی توده های غیر قابل لمس در سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد:  استفاده از مواد غیر پرتوزا از ویژگی های این روش عمل محسوب می شود که این امر باعث جلوگیری از دریافت دز توسط بیمار، همراهان و جراح می گردد که با توجه به این ویژگی دیگر محدودیتی جهت انجام اعمال جراحی در بیمارستان های فاقد مراکز پزشکی هسته ای وجود نداشته و انجام عمل های  جراحی سرطان پستان حتی در شهرهای کوچک نیزمیسر می گردد.

دکتر فرقانی تصریح کرد: در این روش امکان تزریق نشانگر آیرون اکساید از یک هفته تا ۲۰ دقیقه قبل از عمل جراحی  به صورت سرپایی فراهم می شود که در مقایسه با روش های  موجود نشانگر پرتوزا (تکنسیوم ۹۹) که حداکثر ۲۴ساعت قبل از عمل جراحی در بخش پزشکی هسته ای الزاما تزریق می شود از ویژگی خاصی برخوردار است که با توجه به این ویژگی دیگر نیازی به بستری شدن بیمار قبل از عمل جراحی به منظور تزریق نشانگر نیست.

وی با بیان اینکه در این روش امکان جایگذاری بسیار آسان و سریع مگسید یک میلی متری  به صورت سرپایی تا ۳۰ روز قبل از عمل توسط رادیولوژیست در تومورهای غیرقابل لمس در پستان به منظور مکان یابی صحیح توسط جراح فراهم می شود.

دکتر فرقانی خاطر نشان کرد: از این تکنولوژی  می توان به طور همزمان به منظور مکان یابی غدد لنفاوی و تومورهای  سرطانی غیر قابل لمس  پستان با دقت بالاتر  بهره برد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. جراح گفت:

    سلام
    لطفا منبع خبر رو اعلام بفرمایید

سرخط خبرها