- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گشایش یافت

نخستین جشنواره ملی و کنگره بين المللي سلول­هاي بنيادي و پزشکي بازساختي صبح پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت سه روز در محل سالن همایش های مرکز دایره المعارف اسلامی در تهران گشایش یافت.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، برگزاری فن بازار و نمايشگاه دستاوردهاي شرکت­هاي دانش بنيان و مراکز رشد، هم اندیشی کانون اندیشه و نوآوری، پنجمین جشنواره ایده برتر و دومين دوره انتخاب اختراع برتر، انتخاب مقاله برتر و انتخاب پايان نامه برتر تحت عنوان جايزه ملي سلول هاي بنيادي و پزشکي بازساختي از دیگر برنامه های این جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی است.

دکتر علی وطنی‌، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان اینکه تحقیقات در ایران به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود، افزود: در سالهای گذشته اقدامات خوبی در زمینه توسعه تحقیقات بنیادی انجام شده است و در سالهای اخیر نیز محققان به تحقیقات کاربردی روی آورده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ایران برای تولید ثروت از فناوری راه زیادی در پیش دارد، خاطر نشان کرد: حوزه طب بازساختی و سلول‌های بنیادی یکی از زمینه‌های مهم تحقیقاتی است که محققان به آن روی آوردند، چرا که با این علم می‌توان روش‌های درمانی مناسبی برای برخی از بیماری‌ها ارائه داد.

وطنی با تاکید بر تجاری‌سازی دستاوردهای علمی اظهار کرد: امروزه تجاری‌سازی علم نه تنها منجر به بازار برای محصولات در سطح بین‌المللی می‌شود، بلکه به واسطه آن از صدمات و خساراتی که ممکن است به بدن انسان از طریق بیماری‌ها وارد شود، گرفته می‌شود.

وی استفاده از روش‌های سلول درمانی و پزشکی بازساختی را موجب بهبود بیمار و کاهش هزینه‌ها و صدمات دانست و یادآور شد: در حال حاضر سلول‌های بنیادی در دنیا دارای بازار پنج میلیارد دلاری است که قرار است در سال ۲۰۵۰ این بازار به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. ایران برای دست پیدا کردن به سهم مناسبی از این بازار باید تلاش زیادی داشته باشد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توسعه کشور در حوزه‌های علمی همچون زیست فناوری اضافه کرد:‌ با این حال در برخی از فناوری‌ها فاصله زیادی با دنیا داریم مثلا در حال حاضر در حوزه نانوفناوری رتبه شش جهانی از لحاظ تولید علم در دنیا را داریم ولی برای دست یافتن به این رتبه در حوزه سلول‌های بنیادی نیازمند کار بیشتر محققان و شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

وطنی به بیان حمایت‌های معاونت علمی از پروژه‌های تحقیقاتی پرداخت و گفت:‌ محققان و شرکت‌های دانش‌بنیانی که تحقیقات پایان‌نامه‌های خود را به گونه‌ای انجام دهند که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد، می‌توانند از تسهیلات معاونت علمی استفاده کنند؛ مشروط بر اینکه دانشجویان اقدام به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کنند.

وی تاکید کرد: معاونت علمی از تحقیقات بنیادی و تحقیقاتی که در زمینه گسترش دانش و همچنین تحقیقات کاربردی که منجر به تجاری‌سازی شدن شود، حمایت می‌کند.

وطنی با اشاره به مزایای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها به مدت ۱۵ سال از پرداخت معاف خواهند شد.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت محققان کشور در مسیر واقعی توسعه سلول‌های بنیادی ادامه داد: اگر ما در مسیر واقعی این حوزه حرکت نکنیم، فاصله ما با سایر کشورها آنقدر زیاد خواهد شد که جبران آن به سادگی صورت نخواهد گرفت.

وطنی به بخشی از دستاوردهای محققان کشور و انتشار مقالات محققان ایرانی در مجله نیچر اشاره و اظهار کرد: معاونت علمی از هر گونه تحقیقات گسترش مرزهای دانش حتی اگر در کوتاه مدت نتواند تجاری‌سازی شود، حمایت خواهد کرد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به برخی از حمایت‌های این معاونت توضیح داد:‌ در سال جاری در سه دانشگاه تهران، شیراز و تبریز مراکز مربوط به سلول‌های بنیادی با رویکرد طب بازساختی مورد حمایت ما قرار گرفته است.

وطنی راه‌اندازی اولین آزمایشگاه حیوانی در حوزه طب بازساختی خبر داد و گفت:‌ اولین آزمایشگاه حیوانی در حوزه سلول‌های بنیادی با موافقت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حال راه اندازی است.

وی با ابراز امیدواری از این که سایر دانشگاه‌ها نیز در این حوزه حرکت کنند، افزود: با حمایت های صورت گرفته تعداد شرکت های فعال در حوزه سلول‌های بنیادی از یک شرکت به ۵۰ شرکت بالغ شده است.

به گفته وطنی، در یک سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان از یک شرکت به ۵۰ شرکت افزایش یافته است.

به گفته وی در سال ۹۲ ، ۵۶ شرکت در کشور فعال بوده‌اند که این تعداد در سال ۹۳ به ۱۵۲ شرکت و تا پایان سال ۹۴ به دو هزار و ۳۰۰ شرکت افزایش یافته است.

وطنی با ابراز امیدواری از اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان به سه هزار شرکت افزایش یابد، ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز کشور قرار است در افق ۱۴۰۴ ، ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از محل فروش محصولات دانش‌بنیان تامین شود، به گونه‌ای که به طور مثال اگر در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داشته باشیم، باید ۶۰۰ میلیارد دلار از محل فروش محصولات دانش بنیان باشد.

وی با طرح این سوال که سهم تولید ناخالص داخلی از فروش محصولات دانش بنیان چه میزان است، گفت:‌ در آینده سلول‌های بنیادی با بازار جهانی ۵۰۰ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد، از این رو لازم است تا ما جهت گیری‌های خود را در این زمینه شروع و حرکت‌های خود را در این حوزه آغاز کنیم؛ در غیر این صورت به اهداف خود نخواهیم رسید.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی مسؤولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:‌ پیشنهاد می کنم که ستاد توسعه سلول‌های بنیادی نسبت به تعریف پروژه‌های مشترک بین‌المللی اقدام کند، ضمن آنکه زمینه‌های لازم برای ایجاد فرصت‌های مطالعاتی محققان ایرانی در خارج را فراهم کند.

انتهای پیام