جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت نرم افزار تشخیص “نوع نورون در داخل قشر مغز” توسط پزوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40159
یکشنبه، ۷ مرداد، ۱۳۹۷ | 11:58

ساخت نرم افزار تشخیص “نوع نورون در داخل قشر مغز” توسط پزوهشگران کشور

محققان آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی مغز  موفق به ساخت نرم افزار تشخیص “نوع نورون در داخل قشر مغز” شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران میر شهرام صفری مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی مغز اظهارکرد: پژوهشگران و اساتید فعال در این مرکز تخصصی با همکاری گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان این نرم افزار را ساختند که کمک موثری در انجام تحقیقات الکتروفیزیولوژی در آزمایشگاه های مشابه خواهد بود و می توان با دقت حدود ۹۰  درصد، نوع ” نورون ” در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص داد.

صفری همچنین بیان کرد : نتایج این دستاورد علمی در مجله معتبر “مرزهای علوم اعصاب” FRONTIERS IN NEUROSCIENCE مورد پذیرش قرار گرفته و در حال چاپ و انتشار است و نرم افزار و پایگاه داده این یافته علمی به صورت آنلاین در اختیار تمام محققان و متخصصان قرار می گیرد.

به گفته این محقق کشورمان، در راستای فعالیت های  تحقیقاتی و تخصصی،  همچنین طرح بررسی نقش تعدیلی سیستم “کولینرژیک “در پردازش قشر بینایی در این آزمایشگاه  به پایان رسیده، بطوری که این موفقیت منجر به اخذ پذیرش یک دانشجوی دوره “پسا دکتری “در دانشگاه کالیفرنیا و دو دانشجوی دوره دکتری در سوییس و هلند شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سایر طرح های پژوهشی انجام شده در حوزه علوم اعصاب شناختی گفت: بررسی رفتار شبکه عصبی بینایی در طیف امواج گاما در لایه های مختلف  قشر بینایی، پردازش بینایی و تحریک اپتوژنتیک با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان و پروژه نحوه پردازش ادراک کاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی با همکاری گروه مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس از دیگر طرح های پژوهشی انجام یافته در حوزه علوم اعصاب شناختی در این آزمایشگاه تخصصی است.

صفری همچنین گفت: برای اجرای پروژه  نحوه پردازش ادارک کاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی دستگاه های “لیکومتر”، “کنترل کننده شوک و محرک”، “جعبه شرطی سازی” و “شوکر” ،در این آزمایشگاه اختراع و یا ساخته شده است.

مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز همچنین اعلام کرد: پروژه تحقیقاتی نقش تعدیلی “سروتونین”  (ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی در بدن ) در پردازش بصری با کسب نتایج مثبت در این آزمایشگاه در حال اجرا است و دانشجوی دوره دکتری این پروژه موفق به کسب جایزه سازمان جهانی تحقیقات مغز به عنوان نماینده ایران برای ارایه پروژه در کنگره امسال علوم اعصاب امریکا در سانتیاگو شده است.

وی دستیابی به “تکنیک تزریق ویروس اپتوژنتیک” در قشر مغز و انجام نشانه گذاری اپتوژنتیک با استفانه از “اپتوپچر” از دیگر دستاوردهای تخصصی سال گذشته آزمایشگاه  دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز دانست.

صفری  با اشاره به اینکه  با  حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز راه اندازی شد، خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه  علوم اعصاب شناختی و به طور خاص پردازش های حسی در حال فعالیت های تحقیقاتی و تخصصی است .

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر دو دانشجوی دوره دکتری و چهار دانشجوی دوره کارشناسی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه همکاری و فعالیت دارند. با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ابزارهای لازم و مورد نیاز این آزمایشگاه تخصصی برای ارائه محرک های بینایی و شنوایی و ثبت همزمان پچ-کلمپ سلول کامل در حیوان زنده و اپتوپچ کلمپ فراهم شده است.

صفری با بیان اینکه موفقیت های محققان این آزمایشگاه در سطح مجامع علمی معتبر جهانی با انعکاس مثبتی همراه بوده است، گفت: محققان و دانشجویان این آزمایشگاه در کمتر از دو سال گذشته جوایز متعددی از جمله شرکت در همایش ها و دوره های آموزشی پیشرفته علوم اعصاب در ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنک و همچنین دوره پیشرفته یک ماهه علوم اعصاب محاسباتی امریکای جنوبی در برزیل و دوره علوم اعصاب محاسباتی در ایتالیا را کسب کردند.

وی همچنین اظهار کرد: برای انتقال تجارب و یافته های علمی و نیز تبادل نظر درارتباط با فعالیت های پژوهشی ، توسط اساتید و محققان آزمایشگاه دینامیک مدارهای عصبی قشر مغز  در سال جاری   ۹ کارگاه تخصصی – عملی برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر رکنی زاده، استاد فیزیک دانشگاه: سخنان اخیر وزیر بهداشت، نشان روشنی از عدم شناخت بخش بزرگی از دولتمردان و حتی دانشگاهیان از مفهوم «نهاد علم» است

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها