پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد: راه اندازی شاخه کوانتوم بیولوژی گیاهی/ ایجاد دوره دکتری کوانتوم از امسال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39987
دوشنبه، ۱ مرداد، ۱۳۹۷ | 16:36

رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد: راه اندازی شاخه کوانتوم بیولوژی گیاهی/ ایجاد دوره دکتری کوانتوم از امسال

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فعالیت های این سازمان در توسعه دانش کوانتوم در کشور پیشنهاد کرد شاخه کوانتوم بیولوژی گیاهی با همکاری پژوهشگاه در کشور راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علی اکبر صالحی در بازدید از پژوهشگاه که صبح امروز، دوشنبه، اول مردادماه ۹۷ با حضور دکتر طهماسبی، معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، معاونان، روسای بخش های تحقیقاتی و مدیران پژوهشگاه برگزار شد با تقدیر از دستاوردهای محققان این پژوهشگاه اظهار داشت: در زمینه دانش کوانتوم با تلاش سازمان انرژی اتمی نخستین دوره های کارشناسی ارشد این رشته در کشور راه اندازی شده و دوره دکتری آن هم از امسال آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش کوانتوم در حوزه بیولوژی هم کاربرد دارد که در این راستا آماده ایم با همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی شاخه کوانتوم بیولوژی گیاهی را نیز راه اندازی کنیم.

  • دکتر صالحی: لزوم تشکیل کمیته مشترک بین پژوهشگاه و سازمان انرژی اتمی برای اجرای پروژه ها

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت تامین غذا و امنیت غذایی اظهار داشت: تامین و امنیت غذایی از الزامات زندگی است که باید تلاش کنیم تا حد امکان در این زمینه خوداتکا باشیم.

صالحی تصریح کرد: فعالیت های علمی کشش زیادی دارد و باید زمینه آرامش فکری دانشمندان مان را فراهم کنیم که کمترین دغدغه را داشته باشند و کوتاه کردن راه دستیابی به اهداف علمی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به زمینه های کاربرد دانش هسته ای در بخش کشاورزی به محققان پژوهشگاه توصیه کرد زمینه های علمی جدید مثل مطالعه پدیده تغییرات اقلیمی از جنبه های نوین را نیز مورد توجه قرار دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین به تاثیر فناوری هسته ای در کاهش آلاینده ها اشاره و تصریح کرد: با راه اندازی هر نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی، از انتشار ۷ میلیون تن آلاینده در سال جلوگیری می شود و اگر ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشیم می توانیم از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده پیشگیری کنیم.

صالحی همچنین در انتهای این بازدید در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی پژوهشگاه اظهار داشت: امروز روز بسیار خوشایندی برای اینجانب بود و به عنوان یک هموطن به وجود عزیزانی که به طور گمنام در این پژوهشگاه قدم های بزرگی را در جهت امنیت غذایی کشور برمی دارند، افتخار می کنم. قطعا از آنجا که این اقدامات برای خدمت به خلق است، خداپسندانه است و به سهم خودم به همه عزیزان، تبریک و خسته نباشید می گویم.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی نیز در کرج یک موسسه تحقیقاتی دارد و در حال حاضر پروژه های مشترک برای همکاری در حال اجراست، گفت: فکر می کنم حوزه همکاری ما می تواند وسیع تر از این باشد و برای این منظور باید کمیته های مشترکی تشکیل شود که حوزه های همکاری را بررسی و ارزیابی و پروژه های مشترکی را تعریف کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در همین رابطه کوانتوم بیولوژی می تواند یک پروژه جدید یا فتح باب یا نگرش جدیدی به انجام کارهای بیولوژیکی در حوزه گیاهی باشد.

صالحی، اقداماتی را که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صورت می گیرد، دارای آثار بسیار موثر بر روی امنیت غذایی کشور و آب و هوا دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی کشور، طوفان های شن و یا حتی طوفان های نمک در آینده، تحقیقات پژوهشگاه می تواند جلوی بخشی از این عوارض را بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد محققان کشور به ویژه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بتوانند با پروژه های جدیدتر، کارهای بدیع تری را ادامه دهند که به ویژه در زمینه خشکسالی ها و تداوم احتمالی آن، به گونه ای آثار سلبی آنها با شیوه های علمی تا حدامکان کاهش یابد.

  • دکتر طهماسبی: سیاست ما استفاده از فناوری های برتر حوزه کشاورزی است

دکتر طهماسبی، معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی هم طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اهمیت خطیر تامین امنیت غذایی کشور خصوصا در شرایط دشوار تحریم ها اظهار داشت: سیاست ما استفاده از همه فناوری های برتر است که بخشی را از خارج کسب کرده و بخشی را در داخل خلق می کنیم.

وی افزود: خوشبختانه برخلاف بسیاری از وزارتخانه ها از سال های بسیار دور در حوزه کشاورزی، فعالیت های تحقیقاتی وسیعی در حال انجام بوده؛ به طوری که در حال حاضر بالغ بر دو هزار نفر عضو هیات علمی، پنج هزار محقق، ۱۲ هزار نفر پرسنل و ۲۰ موسسه تحقیقاتی در حوزه پژوهش های کشاورزی فعالیت دارند.

وی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را از جمله موسسات تحقیقاتی حوزه کشاورزی عنوان کرد که اگر چه در مقایسه با موسسه سرم سازی رازی و پژوهشکده علوم شیلاتی که قدمت ۱۰۰ ساله دارند، نسبتا جوان است ولی وظایف و دستاوردهای مهمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی داشته است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه ضرورت استفاده از فناوری های برتر در بخش کشاورزی از حوزه هایی مثل انرژی و بهداشت کمتر نیست، اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر برخی مشکلات، پیشرفت های همکاران را تحت تاثیر قرار داده که حمایت از آنها ضروری است.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل مشکلات و محدودیت های موجود در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی به جای کسب فناوری ناگزیر از خلق دانش هستیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت های کار در زمینه موجودات زنده تمرکز ما ابتدا بر حل مشکلات زیست محیطی و محصولاتی مثل پنبه است که مستقیما غذای انسان نیستند البته به نژادها و ارقام بومی و حفظ ذخایر ژنتیکی هم اهمیت ویژه ای می دهیم.

طهماسبی با اشاره به واردات گسترده خوراک طیور از جمله ارقام تراریخته ذرت و سویا خاطرنشان کرد: در دولت دکتر روحانی برای اولین بار کمیته ای در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا واردات در چارچوبی مشخص باشد و محصولاتی وارد شوند که در مبدا استفاده و در کشورهای توسعه یافته، پذیرفته شده باشند.

وی با بیان اینکه مقدمات تولید پنبه تراریخته در کشور فراهم شده است، افزود: در شرایطی که  واردات محصولات کشاورزی عمدتا تراریخته اجتناب ناپذیر است طبعا بهتر است که خود تولیدکننده این محصولات باشیم تا اینکه به واردات بی حساب و کتاب آنها بپردازیم. 

  • افتتاح ساختمان جدید پژوهشگاه در نیمه دوم سال جاری

دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز در این نشست طی سخنانی با تشکر و خیرمقدم به دکتر صالحی به تشریح تاریخچه شکل گیری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت های پژوهشگاه پرداخت.

وی گفت: پژوهشگاه در سال ۷۸ تاسیس شد که البته در ابتدا یک موسسه تحقیقاتی بود و سپس تبدیل به پژوهشکده شد و سال گذشته به پژوهشگاه ارتقا یافت. این پژوهشگاه دارای پژوهشکده هایی در تبریز، اصفهان، رشت و مشهد است که نشان دهنده پیشرفت فعالیت ها و اقدامات انجام شده طی دو دهه اخیر است.

وی از افتتاح ساختمان جدید پژوهشگاه در نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود: ماموریت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حل مسایل کشاورزی و صنایع مرتبط با استفاده از فناوری های نوین است که در این رابطه، هزینه های تولید، کمیت و کیفیت تولید، تنش های محیطی و آلودگی محیط زیست از جمله چالش های امنیت غذایی و کشاورزی پایدار محسوب می شود.

وی همچنین به اقدامات بخش های تحقیقاتی پژوهشگاه شامل کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، فیزیولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی میکروبی، نانوتکنولوژی کشاورزی و زیست شناسی سامانه ها اشاره کرد و برخی از نتایج تحقیقات و پروژه های تجاری سازی شده و در حال تجاری در بخش های تحقیقاتی از جمله اصلاح معکوس در خیار، تولید آنزیم از شکمبه شتر، طرح خودکفایی غده بذری عاری از ویروس در سیب زمینی، تولید پایه های تجاری پسته، سالم سازی گیاهان در ارقام و پایه های سیب و گلابی، تولید مکمل های زیستی، تولید بیوکمپوست از پسماندهای شهری و کشاورزی، سالیکورنیا، شیر تخمیری و… را برشمرد.

خوش خلق سیما با اشاره به بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: محصولات تراریخته در دنیا حدود ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و این در حالی است که ما توانایی تولید این محصولات را دارا هستیم اما به خاطر فضاسازی های نادرست، میلیون ها دلار ارز بر اثر واردات این محصولات از کشور خارج می شود و ما هیچ نقشی در بازار جهانی بیوتکنولوژی در حوزه مهندسی ژنتیک نداریم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات مجله معتبر نیچر نمی توانیم زمین های زراعی را برای تامین غذا افزایش دهیم، گفت: تا زمانی که تامین و امنیت غذایی ایجاد نکنیم و خوداتکایی نداشته باشیم، استقلال غذایی در حوزه کشاورزی محقق نخواهد نشد.

گفتنی است رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از بخش های تحقیقاتی پژوهشگاه شامل کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی میکروبی، نانوتکنولوژی کشاورزی، زیست شناسی سامانه ها و فیزیولوژی مولکولی بازدید کرد. در این بازدید، روسای بخش های تحقیقاتی و اعضای هیات علمی پژوهشگاه درباره اقدامات و دستاوردهای هر بخش توضیحات لازم را ارائه کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها