سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون به همت پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39958
یکشنبه، ۳۱ تیر، ۱۳۹۷ | 14:00

تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون به همت پژوهشگران کشور

 محققان کشور در طرحی پژوهشی موفق به تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران بیماری پارکینسون با کمبود انتقال دهنده عصبی دوپامین ایجاد میشود. از آنجایی که ال-دوپا پیش ماده دوپامین بوده و میتواند از سد خونی- مغزی عبور کند، به عنوان دارو در درمان بیماری پارکینسون استفاده میشود. در هر سال صد تن ال-دوپا با استفاده از سنتز نامتقارن شیمیایی تولید می شود.

فرآیند سنتز شیمیایی ال-دوپا نیازمند فلزات گران قیمت و ناسازگار با محیط زیست به عنوان کاتالیزور است. روش پیشنهادی دیگر، تبدیل آنزیمی با استفاده از تایروزیناز به عنوان بیوکاتالیزور است.

با توجه به اهمیت موضوع، طرح پژوهشی ” تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون (ال-دوپا)” توسط محققان پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست‌فناوري و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شد. 

در این تحقیق شرایط موفقیت آمیز به کارگیری تایروزیناز برای تبدیل تایروزین به ال-دوپا مطالعه شد که شامل بررسی پارامترهای غلظت سابستریت، غلظت آنزیم، زمان واکنش، احیا کوئینونها، pH و دما در یک حجم L 1 توسط آنزیم (قرار گرفته در کیسه دیالیز) است.


دستاورد این طرح دانش فنی تولید ال-دوپا به روش آنزیمی(به کمک تایروزیناز) است. همچنین در این راستا می توان به دستاوردهایی همچون مقدار بهینه سابستریت برای تبدیل آنزیمی تایروزین به ال-دوپا، بهترین نسبت بین سابستریت تایروزین و احیاکننده، تشخیص پی اچ و دمای بهینه جهت بدست آوردن حداکثر فعالیت آنزیم، معرفی روش مناسب HPLC برای جداسازی ال-دوپا از سابستریت و احیاکننده مصرف نشده و معرفی روش اسپکتروسکوپی تعین غلظت ال-دوپا در مخلوط واکنش اشاره کرد.


در حال حاضر هر یک گرم ال-دوپا دارویی (که البته از روش شیمیایی تولید میشود) معادل ۱ دلار آمریکا قیمت دارد. در شرایط حاد پارکینسون بیماران تا روزی ۲ گرم در روز میبایست مصرف کنند (۸ قرص ۲۵۰ میلیگرم). این در حالی است که قیمت ماده اولیه ال-دوپا در این روش (تایروزین) هر کیلوگرم ۱۰ سنت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها