سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت دستگاه اندازه‌گیری همزمان طیف نوری در ناحیه فرابنفش و مرئی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39935
یکشنبه، ۳۱ تیر، ۱۳۹۷ | 09:20

ساخت دستگاه اندازه‌گیری همزمان طیف نوری در ناحیه فرابنفش و مرئی در کشور

محققان یک شرکت دانش بنیان نخستین دستگاه اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه‌ای، دارای قابلیت طیف گیری هم‌زمان در ناحیه فرابنفش– مرئی که محدوده ۲۰۰ تا ۸۰۰ نانومتر را در کمتر از ثانیه و به‌طور هم‌زمان ثبت می‌کند در کشور ساخته شد

به گزارش دیده بان علم ایران  این دستگاه قادر است طیف نوری در ناحیه فرابنفش، را به‌صورت هم‌زمان اندازه‌گیری کند.


نادر شکوفی مدیرعامل شرکت سازنده در خصوص این محصول فناورانه توضیح داد : اسپکتروفوتومتر با آشکارساز آرایه‌ای می‌تواند ناحیه مرئی ـ فرابنفش طیف الکترومغناطیس را  در کمتر از ثانیه به‌صورت همزمان طیف گیری کند.


شکوفی با اشاره به کاربردهای این دستگاه تولیدشده گفت:  اسپکتروفوتومتر آشکارساز دستگاه‌هایی است، که برای آنالیز مواد مختلفی همچون ، نفتی، نانو مواد، دارویی، مواد بیولوژیکی و معدنی کاربرد دارد.  به‌طورکلی این دستگاه برای آنالیز ترکیبات مختلف شیمیایی به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر از حوزه‌های کاربردی این دستگاه‌ها می‌توان در صنایع مختلف نفت، گاز ، پتروشیمی و  فلزی، محیط‌زیست همچنین  آب و فاضلاب و دارویی اشاره کرد.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ، در خصوص  نحوه کار طیف‌سنج توضیح داد: این دستگاه یک منبع تابش نور دارد که نمونه ماده در مقابل آن قرار می‌گیرد. هرکدام از این مواد بر اساس ترکیبات شیمیایی خود تعدادی از طول‌موج‌ها را جذب و تعدادی را از خود عبور می‌دهند که پرتوهای رد شده از ماده وارد بخش جداسازی طول‌موج‌های نور می‌شوند.


وی بابیان اینکه این دستگاه در حال حاضر در بخش‌های آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش‌ و پرورش مورداستفاده است گفت: این دستگاه  در حال حاضر در بخش های دانشگاه های کشور و صنایع مختلف و آموزش و پرورش ، مورداستفاده است.

نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، باهدف فرهنگ‌سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش‌بنیانی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌صورت استمراری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستگاه آنالیز عناصر فلزی و نافلزات با دقت بسیار بالا در کشور ساخته شد

دستاورد محقق دانشگاهی در تولید کرم‌های ضد آفتاب با قابلیت جذب بیشتر اشعه فرابنفش

آشکارسازی سریع اشعه فرابنفش با قطعه ساخت محققان دانشگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها