سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت کپسول گیاهی درمان زخم معده و اثنی‌عشر با تلاش محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39903
شنبه، ۳۰ تیر، ۱۳۹۷ | 10:34

ساخت کپسول گیاهی درمان زخم معده و اثنی‌عشر با تلاش محققان کشور

محققان پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت کپسول گیاهی با خاصیت تنظیم ترشحات گوارشی و درمان زخم معده و اثنی‌عشر شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران کپسول گیاهی لیکوری کپ جهت تنظیم ترشحات گوارشی و درمان زخم معده و اثنی‌عشر، کمک به هضم غذا با بهبود عملکرد روده کوچک، تقویت عملکرد غدد درون‌ریز و افزایش هورمون‌های ضد استرس و حفاظت از غشای مخاطی دستگاه تنفسی برای نخستین بار توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.

دکتر فاطمه حسن زاده، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در این خصوص اظهار کرد: فرمولاسیون این داروی گیاهی برای اولین بار در ایران و توسط شرکت ما طراحی و مطالعات فارماکولوژیک آن، در پژوهشکده بوعلی انجام شد.

حسن زاده خاطرنشان کرد: در مرحله نخست تولید این دارو که طراحی و ساخت آن در  این شرکت دانش بنیان با موفقیت انجام شده است ، ۱۲۰ هزار کپسول وارد بازار شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مواد مؤثره موجود در این کپسول، گلیسیریزین است که به عنوان یک عامل ضد التهابی و عامل رفع رادیکال‌های آزاد و نیز به عنوان عامل مهار واکنش‌های زنجیره‌ای پراکسیداسیون لیپیدی است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: لیسیریزین اثرات کموپروتکتیو، آنتی اکسیدانی و ضد تکثیری را در مدل‌های حیوانی نشان داد. کربونوکسولون یک آنالوگ گلیسیریتیک اسید از دیگر مواد مؤثره این دارو، در درمان اولسرهای گوارشی مانند زخم معده مفید است و ترشح موکوس معده را تحریک می‌کند. با همین مکانیسم، لیکوری‌کپ قادر به تحریک ترشحات مخاط تراشه شده و باعث اثرات تسکین دهندگی و خلط‌آوری می‌شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: موارد مصرف این داروی گیاهی شامل تنظیم ترشحات گوارشی و درمان زخم معده و اثنی‌عشر، کمک به هضم غذا با بهبود عملکرد روده کوچک، تقویت عملکرد غدد درون‌ریز و افزایش هورمون‌های ضد استرس و حفاظت از غشای مخاطی دستگاه تنفسی است.

وی یادآور شد: تولید انبوه این محصول، می‌تواند گامی مؤثر در درمان ناراحتی‌های عصبی گوارشی در کشور باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها