سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ملک زاده اعلام کرد: آخرین رتبه ایران در کسب استنادات مقالات/رشد سه پله ای ایران در رتبه جهانی تولید مقالات پزشکی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39874
چهارشنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۷ | 11:10

ملک زاده اعلام کرد: آخرین رتبه ایران در کسب استنادات مقالات/رشد سه پله ای ایران در رتبه جهانی تولید مقالات پزشکی

رتبه جهانی ایران از نظر تعداد استنادات دريافتی در مقالات بر اساس داده های پایگاه اطلاعاتی Scopus  از   ۴۹  در سال ۱۹۸۸ به  ۱۷ در ۲۰۱۷ رسيده است

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران ، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، این  پیشرفت در رتبه جهانی کسب استناد در مقالات ایران  را  نشان دهنده بهبود کیفیت مقالات دانست

وی که در نشست هم اندیشی معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت با اعضای هیئت رییسه و شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سخن می گفت، افزود : تولیدات علمی ایران در قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی  بسیار ناچیز بود اما در طول یک دوره ۱۰ ساله (تا سال ۲۰۱۱)، رشد علمی ایران  شتاب چشمگیری پیدا کرد .

دکتر ملک زاده افزود: گرچه شتاب رشد مقالات کشور در سال ۲۰۱۱ ميلادی کمی کُند شد ولی اين رشد در ۵ سال اخیر و با آغاز قدامات عملیاتی دولت يازدهم و دوازدهم به روال عادی خود بازگشته و علاوه بر تاکيد بر حفظ رشد کمی مقالات، توجه به وضعيت کيفی مقالات منتشر شده نيز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص وضعيت علم و فنآوری در کشور تصریح کرد: ایران اسلامی در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی رتبه اول منطقه را احراز کند حال آن که روند رشد تولیدات علمی و حرکت‌ پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی منجر به آن شده است که کشور در سال ۲۰۱۴ ميلادی يعنی ۱۰ سال زودتر از افق چشم‌انداز پيش‌بينی شده، با پشت سرگذاشتن ترکيه، به رتبه اول توليد علم منطقه دست یافت.

دکتر ملک زاده  سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از کل مقالات منتشرشده  کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: در تولید مقالات پزشکی دنیا، ایران از رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در جهان رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنيا و ايران در نظام رتبه‌بندی  ESI / Essential Science Indicators  تصریح کرد: در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، در علوم پزشکی ۸ دانشمند یک درصد برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌بندیESI  در کشور وجود داشت که در می ۲۰۱۸ این رقم به ۵۰ نفر افزايش پيدا کرده است.

دکتر ملک زاده گفت: در دولت تدبير و اميد حمایت از تأسيس ۶۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالي حدود ۳ هزار  میلیارد ریال در سال صورت گرفته است و به منظور تحقق سياست اقتصاد مقاومتي توليد ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به انجام رسيده و همچنین ۷۴ مركز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی – در هر دانشگاه حداقل يك مركز رشد – تاسیس شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران – کوبایی آغاز شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: وضعیت ابتلای ایرانیان به بیماری های قلبی عروقی نسبت به نرم جهانی مناسب نیست

گزارش عملکرد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت منتشر شد: حمایت از ۵۶ طرح تحقیقاتی فرادانشگاهی و ملی/اعطای گرنت تحقیقاتی ۲۵۰ میلیون ریالی به ۱۹۸ پژوهشگر فرهیخته

دستاورد محققان دانشگاهی: نانوکامپوزیت چندکاره برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی استخوان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها