- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تقدیر از چهره ماندگار ریاضی کشور در دانشگاه صنعتی شریف

همایش مرزهای ریاضی در راستای ارائه تحقیقات و دستاوردهای علم ریاضیات و بزرگداشت دکتر سید عبادالله محمودیان، استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف، اساتید و دانشجویان برگزار شد، دکتر رشتچیان معان آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفت: تقدیر از استادان و پیشکسوتان یک رشته از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که هم تلاشهای مستمر نسلی را ارج می نهیم و هم به نسل جدید قدرشناسی از زحمات و خدمات را یادآور میشویم.
وی افزود: گرچه حرفه تعلیم و تربیت و پژوهش تعطیل بردار نیست ولی در هر یک از نقاط عطف و به هر بهانه ای تکریم و تقدیر از اساتید مغتنم است.
رشتچیان اظهار داشت: معلمان و اساتید همواره در خط مقدم اصلاحات و تحولات آموزشی و پژوهشی هستند و همکار عزیز دکتر محمودیان یکی از شاخص ترین آنها در این دانشگاه است. بی شک ایشان یکی از افرادی هستند که فرهنگ پژوهش را در رشته ریاضی و در دانشکده علوم ریاضی این دانشگاه نهادینه کردند و جمع حاضر که تعدادی از همکاران، دوستان و دانشجویان ایشان را به عنوان مدعو و سخنران دربردارد خود گواه این مدعاست.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه افزود: کارنامه علمی شاخص، فعالیتهای پژوهشی و آموزشی فراوان و مسئولیتهای مدیریتی خاص همه و همه مواردی هستند که افرادی نظیر دکتر محمودیان را در خانواده شریف و خانواده ریاضی کشور به الگو و نماد تبدیل میکنند و بدیهی است که دانشگاه صنعتی شریف نیز همواره به حضور وی در این دانشگاه افتخار کرده و خواهد کرد. خوشحالم که در این گردهمایی به جنبه های مختلف فعالیتهای علمی و آموزشی ایشان پرداخته می شود و اطمینان دارم که چنین مجالسی راه گشای نسل جوان برای ادامه راه خواهد بود.
وی در پایان سخنانش خطاب به دکتر محمودیان گفت: امیدوارم همانگونه که تاکنون منشأ خیر و تعالی علم در دانشگاه و کشور بوده اید کماکان و برای سالیان طولانی در عین سلامت، جامعه علمی کشور را از برکات وجود خود بهره مند کنید. خانواده صنعتی شریف به اعضایی چون شما میبالد و حضور شما در دانشگاه همواره منشأ خیر و مایه دلگرمی همکاران و مسوولان خواهد بود.در ادامه برنامه برخی از اساتید که دوران دانشجویی خود در دانشگاه صنعتی شریف را با دکتر محمودیان گذرانده بودند به بیان بخشی از تحقیقات و دستاوردهای علمی استاد در حوزه ریاضی و همچنین خاطرات دوران دانشجویی خود با استاد پرداختند.

سپس میزگردی با حضور اساتید از فعالیت های علمی و آموزشی دکتر محمودیان برگزار شد.

در انتهای مراسم از استاد برجسته علم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف با اهداء تقدیر نامه و هدایایی مراتب قدردانی به عمل آمد.

دکتر سید عبادالله محمودیان متولّد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۲ در زنجان، محقق و استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است. وی همچنین از مؤسسان انجمن رمز ایران است.
وی در سال ۱۳۴۴ دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی ارشد اخذ کرد. در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پنسیلوانیا را گذراند. او از سال ۱۳۶۲ تاکنون استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است.

رییس انجمن ریاضی ایران از سال ۱۳۸۲ به مدت سه سال، رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳، عضو کمیته ملی المپیاد ریاضی ایران و عضو اجرایی دوره علمی ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸، عضو کمیته المپیاد کامپیوتر ایران (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳)، عضو کمیته المپیاد ریاضی ایرانو عضو اجرایی دوره‌های علمی (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸) و همچنین کمیته ملی المپیاد کامپیوتر ایران (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳) از جمله مسئولیت‌های اجرایی و فعالیت های علمی دکتر محمودیان است.

از جوایز و افتخارات دکتر محمودیان می توان به کسب عنوان استاد برجسته کشور (جایزه طباطبایی) در سال ۱۳۹۰، چهره ماندگار ریاضی ایران در سال ۱۳۸۹، دریافت جایزه بین‌المللی خوارزمی برای پژوهش بنیادی و استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۲، پژوهشگر نمونه دانشگاه در سال ۱۳۸۱، عضو فرهنگستان علوم از سال ۱۳۸۰ و استاد نمونه دانشگاه در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۶ اشاره کرد.

عضویت در هیات تحریریه بولتن انجمن ریاضی ایران در خلال سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، فرهنگ و اندیشه ریاضی در طی سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲، اجرای بیش از ۱۰ طرح پژوهشی، ارائه بیش از ۹۰ مقاله به زبان انگلیسی و فارسی، داوری مقاله برای بیش از ۱۰ مجله معتبر ریاضی بین المللی، عضویت در هیأت تحریریه چهار مجله ریاضی داخلی و خارجی تألیف چندین مقاله و کتاب به زبان فارسی، یک جلد کتاب به زبان انگلیسی و داوری مقالات متعدد برای مجلات ریاضی و شرکت در بیش از ۴۰ کنفرانس بین‌المللی ریاضی برای ارائه مقاله و سخنرانی از دیگر توفیقات علمی استاد است.

انتهای پیام