سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

افقی تازه در درمان اعتیاد با کشف دانشمند ایرانی/شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39830
سه شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۷ | 10:35

افقی تازه در درمان اعتیاد با کشف دانشمند ایرانی/شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش

دکتر علی قاضی زاده، استادیار دانشگاه صنعتی شریف موفق به شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش شد که می تواند کمکی در درمان اعتیاد باشد.
به گزارش دیده بان علم ایران، نتایج تحقیقات عضو هیات علمی دانشکده ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و همکارانش در قالب مقاله ای با عنوان ” Prefrontal Cortex Represents Long-Term Memory of Object Values for Months”(حافظه ارزشی اشیاء برای چندین ماه بدون تغییردر بخش قدامی مغز نخستینیان ذخیره می شود) در مجله معتبر Current Biology منتشر شده است.
همه ما بواسطه سابقه تعاملی که با محیط اطرافمان داریم یاد میگیریم که بعضی از اشیاء و اشخاص مطلوب و دوست داشتنی و برخی نامطلوب و مضر هستند. اینجاست که معمولا این ارزش گذاری روی اشیاء و اشخاص می تواند تا مدتها در ذهن ما باقی بماند. بطور مثال نوستالژی تجربیات خوب و یا فوبیای ناشی از تجربیات منفی تا مدتها ذهن و رفتار ما را تحت تاثیر قرار میدهند. با این وجود سیستم عصبی که امکان ذخیره سازی طولانی مدت تجربیات ارزشی را ممکن می کند تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.
در تحقیقی که به تازگی توسط دکتر علی قاضی زاده و با همکاری موسسه سلامت آمریکا NIH و دانشگاه MIT انجام شده، بخش قدامی مغز به عنوان یک نود اصلی در حافظه بلند مدت ارزشی اشیا در نخستینیان (Primates) شناسایی شده است.
این تحقیق که با ثبت نورونی از بخش کناری قدامی (Ventrolateral Prefrontal Cortex) در میمون انجام شده نشان می دهد که بخش قدامی مغز هم در یادگیری سریع و هم در حافظه ارزشی کوتاه مدت و بلند مدت درگیر است.
به علاوه حافظه ارزشی تشکیل شده به طرز شگفت انگیزی نسبت به تداخلات ناشی از یادگیری های ارزشی جدید و نیز تعامل بعدی بدون پاداش با اشیاء مقاوم است. چنین مقاومتی بخصوص در مورد از بین رفتن وابستگی ها و حساسیت در بیماران معتاد به داروهای لذت آور دیده شده است، به طوری که در اینگونه معتادان ماهها درمان، دوری از دارو و ترک اعمال اعتیاد آور برای رفع کامل وابستگی و پاک شدن حافظه پاداش در بسیاری از موارد کافی نبوده است.
شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش می تواند آغازگر روش های نوین درمانی/مداخلاتی عصبی برای این گونه از بیماران باشد.
Current Biology از مجلات معتبر در حوزه زیستی است که زیر مجموعه انتشارات Cell بوده و دارای ضریب تاثیر ۸.۸ می باشد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف برکنار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها