سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت نخستین دستگاه تست ایمپلنت زانو در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39827
سه شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۷ | 10:12

ساخت نخستین دستگاه تست ایمپلنت زانو در ایران

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت دستگاه تست ایمپلنت زانو شدند که قادر است عمر مفید ایمپلنت را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران بهزاد عیدیون، مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تست ایمپلنت زانو گفت: ایمپلنت‌هایی که در کشور ساخته می‌شد، امکان تست آنها در داخل وجود نداشت و تست‌های مربوط به آن در کشورهایی چون آلمان انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندارد ایزو، در تست ایمپلنت زانو، چهار حرکت در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: “شبیه‌سازی حرکت اصلی زانو هنگام خم و راست شدن”، “چرخش اندک زانو”، “عقب و جلو شدن میلی‌متری استخوان‌های زانو” و “فشار زمین به زانو و زانو به زمین” از جمله شاخص‌های تست ایمپلنت زانو است.

عیدیون اضافه کرد: در این طرح تحقیقاتی توانستیم دو مولفه اصلی این استاندارد که شامل “شبیه‌سازی حرکت اصلی زانو هنگام خم و راست شدن” و “فشار زمین به زانو و زانو به زمین” می‌شود را پیاده کنیم و برای دو مولفه دیگر فضای لازم را در نظر گرفته، ولی به دلیل هزینه بالای آن تصمیم گرفته شده است که آن دو حرکت را فعلا به دستگاه اضافه نکنیم.

مجری طرح در این باره توضیح داد: بر اساس استاندارد ایزو ۱۴۲۴۳ باید برای هر گام یک ثانیه لحاظ شود و از هر ایمپلنت ۵ میلیون بار تست گرفته شود، به این معنی که ایمپلنت باید ۵ میلیون گام بردارد تا مشخص شود ساییدگی ایمپلنت در چه مدت زمانی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه مراحل ثبت اختراع و تجاری‌سازی را طی‌ می‌کند، یادآور شد: با استفاده از این دستگاه امکان انجام تست سایش بر روی ایمپلنت زانو و تخمین عمر مفید ایمپلنت فراهم شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها