سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس دانشگاه شریف: میرزاخانی نام ایران را در تاریخ ریاضی دنیا ماندگار کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39805
دوشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۷ | 15:19

رییس دانشگاه شریف: میرزاخانی نام ایران را در تاریخ ریاضی دنیا ماندگار کرد

مراسم نخستین سالگرد درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان و تنها زن برنده مدال فیلدز  در دانشگاه صنعتی شریف با حضور اعضای خانواده ایشان برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، در ابتدای این برنامه، دکتر فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به بیان ویژگی های شخصیتی و علمی پروفسور مریم میرزاخانی پرداخت.
وی گفت: توان علمی و تواضع اخلاقی مریم برای همه ما یک الگو تمام عیار بود.
رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: مریم میرزاخانی نام ایران را به شایستگی در تاریخ ریاضی دنیا ماندگار کرد.
وی گفت: مریم میرزخانی علاوه بر آنکه یک دانشمند و نابغه بود حتی توانست به عنوان یک مادر و همسر فداکار نیز به ایفای نقش بپردازد و به ما آموخت که سرشت زن و مرد باهم تفاوتی ندارد و به شکستن این تابو اقدام کرد و به عنوان یک زن توانست مراحل عالی علمی را به دست آورد.
دکتر فتوحی افزود: ما مریم های زیادی در ایران و حتی دانشگاه شریف داریم که باید به آنها توجه کرد و نبوغ آنها را نیز پرورش داد.
رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه بر آنیم تا بستری فراهم کنیم تا میرزاخانی های بیشتری را تحویل جامعه دهیم.
در ادامه این برنامه، دکتر شهشهانی، استاد مریم میرزاخانی و عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای سخنانش یک سوال بزرگ را مطرح کرد که آیا ممکن است در ۳۰ سال آینده ایران بتواند شاهد بروز و ظهور یک مریم میرزاخانی دیگر با مدال فیلدز شود یا خیر؟
وی به جریان ریاضی که مریم میرزاخانی در دنیا به راه انداخت اشاره کرد و گفت: مریم همیشه به دنبال حل مسایل سخت و غیر ممکن بود.

پدر و مادر مریم میرزاخانی در مراسم سالگرد

دکتر شهشهانی در ادامه گفت: مریم میرزاخانی سال ۷۴ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در آن سال علاوه بر مریم نوابغ زیادی به دانشکده ریاضی وارد شدند و در کل سال ۷۴ برای دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف سال پر برکتی بود.
وی افزود: با وجود آنکه رشته ریاضی در کشور به عنوان یک رشته لوکس محسوب می شود اما همه علوم به نوعی به انتگرال و دیفرانسیل ریاضی مربوط می شوند و بدون ریاضی بسیاری از علوم معنا پیدا نمی کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: رشته ریاضی در دانشگاه ها تک افتاده است و به نوعی هیات علمی جوان ما نا امید هستند و امیدوارم نوع نگاه ها به رشته ریاضی تغییر کند و تفاوت بین رشته ریاضی با سایر رشته ها به شایستگی اعمال شود.
در ادامه برنامه دکتر دانشگر، رییس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به اینکه چه طور مریم میرزاخانی به این جایگاه رفیع در دنیا رسید پرداخت.
وی گفت: مریم دارای نبوغ و استعداد ذاتی فراوانی بود و با هوش سرشار خود توانست پله های ترقی را در زمانی کوتاه بپماید.
دکتر دانشگر گفت: مریم در هر کاری مصمم بود و اصرار فراوانی برای به دست آوردن خواسته هایش داشت و در درک مطالب فهم عمیقی داشت.
وی مهیا بودن شرایط خانه، مدرسه و دانشگاه را برای مریم به عنوان یک ابزار مهم برای موفق شدن مریم برشمرد و گفت: جوانان مملکت، سرمایه های ما هستند و ما باید برای رسیدن جوانان به قله های پیشرفت توجه ویژه به آنها داشته باشم و زمینه بروز استعداد های این عزیزان را فراهم کنیم.
دانشگر با ذکر مثالی افزود: اگر وارد باغی شویم می توانیم پس از کنکاش میوه های ناب و رسیده و گوارا را پیدا کنیم ولی اگر بخواهیم محصولاتی یکپارچه و مرغوب و با کیفیت عالی در باغ داشته باشیم باید زیر ساخت مناسب و مکانیزم های رشد محصول را فراهم کنیم. این مثال برای دانشجویان هم کاملا صدق می کند. ما ممکن است به ندرت بتوانیم در دانشگاهی یک مریم میرزاخانی را شناسایی کنیم اما اگر بخواهیم همه دانشجویان ما به نبوغ و استعداد برسند لازم است زمینه شناسایی و رشد آنها را در دانشگاه فراهم کنیم وزیر ساخت های لازم برای ادامه راه را برایشان آماده نماییم.
در ادامه این برنامه، میزگرد هیات مدیره بنیاد در شرف تاسیس پروفسور مریم میرزاخانی با حضور مهندس میرزاخانی – پدر زنده یاد مریم میرزاخانی -، دکتر مشایخی و دکتر آسرایی برگزار شد.
مهندس میرزاخانی هدف از تشکیل این بنیاد را شناسایی استعداد های ناشناخته در سطح کشور و برطرف نمودن موانع مالی و معنوی این جوانان برای رسیدن به نبوغ و به ثمر نشاندن آن بر شمرد.
دکتر مشایخی نیز طی سخنانی کوتاه توضیحاتی راجع به تشکیل بنیاد پروفسور میزاخانی پرداخت و گفت: در نظر داریم با راه اندازی این بنیاد استعداد های ناب کشور را به خصوص در مناطق دور افتاده و روستاها شناسایی کنیم و در گام اول تاکید بر رشته ریاضی داریم و با مرور زمان دیگر رشته های تخصصی هم در این بنیاد وارد خواهیم نمود.
در خاتمه نشست نیز دکتر آسرایی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان طی سخنانی ابزار امیدواری کرد: با راه اندازی بنیاد مریم میرزاخانی بتوانیم جوانان مستعد و توانمند بسیاری را به جامعه تحویل دهیم.
وی در پایان گفت: برای پرورش یک استعداد محیط مستعد نیز بسیار ضروری است و مریم میرزاخانی به عنوان یک نمونه کاملی بود که توانست در محیطی مستعد همچون دانشگاه صنعتی شریف راه خود را پیدا کند.

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده است.

زمینه تحقیقاتی وی مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بوده است.

مریم میرزاخانی که متولد ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران بود در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) تهران به عنوان نخستین دانش آموز دختر – به همراه همکلاسی نابغه اش رویا بهشتی – به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.

وی برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) بود و در المپیاد ۱۹۹۵ به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی موفق به کسب نمرهٔ کامل شد.

میرزاخانی که دوره کارشناسی ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد گرفت. استاد راهنمای رساله دکتری او، کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز بود.

وی به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بوده و پیش از این نیز به عنوان استاد دانشگاه پرینستون مشغول به فعالیت بوده است.

وی در اسفندماه ۱۳۷۶ در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که در آن تیم متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی حضور داشت و در آن رتبه اول کشور را کسب کردند. این اتوبوس که از اهواز راهی تهران بود  به دره سقوط کرد و ۶ نفر از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی – علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

این نابغه ریاضی، ۲۴ تیرماه ۹۶ پس از چهار سال تحمل رنج ابتلا به سرطان پستان در آمریکا درگذشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف برکنار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها