شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

طراحی و ساخت نخستین پردازنده شنوایی یکپارچه در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39596
یکشنبه، ۱۷ تیر، ۱۳۹۷ | 00:46

طراحی و ساخت نخستین  پردازنده شنوایی یکپارچه در کشور

محققان برای حل مشکلات جامعه و جلوگیری از افزایش تعداد کودکان ناشنوا اقدام به طراحی و ساخت نخستین پردازنده شنوایی یکپارچه کرده‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سمیرا کوشکستانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این سیستم افراد ناشنوا را  به دو دسته تقسيم کرد و گفت: دسته اول شامل افرادي مي‌شود كه دچار ناشنوايي مادرزادی هستند گروه دومي كه عمل كاشت حلزون شنوايي براي آنان صورت مي‌گيرد، افرادي هستند كه توانايي صحبت كردن دارند اما به دلايلي مانند ابتلا به عفونت‌ها، تصادفات، بيماري‌هاي ارثي زمينه‌اي دچار ناشنوايي مي‌شوند.

وی افزود: افراد دچار ناشنوايي مادرزادي تا پنج‌سالگی مي‌توانند تحت عمل جراحي موفق كاشت حلزون شنوايي قرار گيرند، افرادی که شنوایی خود را ازدست‌ داده‌اند نیز اگر در بازه زمانی محدود پس از ناشنوایی عمل کاشت انجام دهند، نتیجه موفقی خواهند داشت.

کوشکستانی با اشاره به اینکه زمان طلایی کارایی عمل کاشت، اهمیت دستیابی سریع بیماران به سیستم را نشان می دهد گفت: یک سیستم کامل دارای بخش خارجی شامل گیرنده صوتی، پردازشگر گفتار و لینک فرستنده RF و بخش ایمپلنت شامل لینک گیرندهRF، مدارهای کنترلی، منابع جریان و الکترودهای کاشته شده در حلزونی است.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: سالانه حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ کودک مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور متولد می شوند که بر اساس آخرین آمارها و برآوردهای دریافتی از مراکز کاشت حلزون سراسر کشور، از این تعداد حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مورد با انجام عمل کاشت حلزون از نعمت شنوایی برخوردار می شوند.  بنابراين مطلوب است كه تعداد اين عمل جراحي به ۲۵۰۰ عمل در سال افزايش پيدا كند، اين در حالی است كه در حال حاضر تعداد زیادی از  كودك زير پنج سال و بالای پنج سال و بزرگسال نیز در ايران نيازمند عمل كاشت حلزون شنوايي هستند.

کوشکستانی بابیان اینکه ايران بهترين متخصصان عمل كاشت حلزوني شنوايي فعاليت مي‌كنند افزود: متخصصان آمادگي دارند كه روزانه دو تا سه عمل جراحي انجام دهند علاوه بر آن تعداد مراكز انجام اين عمل نيز كافي است اما به علت محدود بودن تعداد پروتز و گران بودن آن تعداد عمل‌هاي جراحي محدود است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بابیان اینکه از گذشته، خرید سیستم‌های کامل خارجی و انجام عمل جراحی کاشت این سیستم‌ها در کشور رایج بوده است، اظهار کرد:  مشکل بزرگ در استفاده از این سیستم‌ها هزینه بالای نمونه‌های خارجی است، که آن را نیازمند یارانه‌های دولتی می‌کند و محدودیت منابع باعث محدود شدن تعداد عمل‌های جراحی در سال می‌شود، لذا درصورتی‌که تمام یا بخشی از سیستم با رعایت استانداردها در داخل ساخته شود امکان کاهش هزینه تمام‌شده و همچنین هزینه‌های بعدی و وسایل جنبی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشخصات فنی این محصول فناورانه گفت: سیستم‌های خارجی مورداستفاده بیماران کاشت حلزونی، پس از گذشت مدت‌زمان، نیازمند جایگزینی هستند، که در این موارد عموماً هزینه‌های بیشتری به دلیل کاهش پوشش یارانه به بیمار تحمیل می‌شود.

کوشکستانی خاطرنشان کرد: در حوزه سیستم‌های کاشت حلزونی در طراحی، پیاده‌سازی و ساخت سیستم پردازشگر گفتار، موفق  به دستیابی به نسخه Body Worn  سیستم کاشت حلزونی شدیم. این سیستم پس از طی آزمونه‌ای فنی و مهندسی و تست کامل بر روی سیستم Implant استاندارد، در مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران و توسط متخصصین این مرکز بر روی یک بیمار ناشنوای داوطلب که از سال ۸۳ از Implant  شرکت MED-EI استفاده می‌کرده است، لذا با تعویض کامل بخش‌های خارجی MEDEL Tempo+  با سیستم ساخت شرکت طنین پرداز پاسارگاد در پاییز ۹۳ با موفقیت تست و ارزیابی شد.

وی ادامه داد: این سیستم نیز پس از طی آزمون‌های فنی و مهندسی  در سازمان پژوهش‌ها و تست کامل بر روی سیستم Implant استاندارد، در زمستان ۹۴ توسط متخصصین مرکز کاشت حلزون ایران با موفقیت روی سر شش بیمار ناشنوای داوطلب مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. به‌علاوه این سیستم در بهمن‌ماه همین سال در مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان در شهر مشهد بر روی سر چهار بیمار ناشنوای داوطلب و در اردیبهشت سال ۹۵ بر روی ۳ بیمار داوطلب در مرکز کاشت حلزون فارس شهر شیراز نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که تائیدیه های این مراکز موجود است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نابینایان ناشنوا هم می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند

موفقیت دانشمندان در درمان ناشنوایی به کمک ویروس مصنوعی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها