پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

قره یاضی با اعلام جدیدترین گزارش «آیسا» خبر داد: رهاسازی و کشت تجاری پنبه تراریخته از سال آینده/سهم ۱۷ درصدی تراریخته ها از اراضی زراعی جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39535
پنج شنبه، ۱۴ تیر، ۱۳۹۷ | 22:32

قره یاضی با اعلام جدیدترین گزارش «آیسا» خبر داد: رهاسازی و کشت تجاری پنبه تراریخته از سال آینده/سهم ۱۷ درصدی تراریخته ها از اراضی زراعی جهان

رکورد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته بار دیگر در سال ۲۰۱۷ شکسته شد و از ۱۸۱.۵ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۸۹.۹ میلیون هکتار رسید.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران براساس تازه ترین گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری که توسط سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) منتشر شده با توسعه کشت محصولات تراریخته که درحال حاضر در ۲۴ کشور  کشت می شوند، سطح زیر کشت محصولات تراریخته نسبت به سال میلادی گذشته حدود سه درصد افزایش یافته است.

سطح زیرکشت محصولات تراریخته نسبت به سال ۱۹۹۶ که آغاز کشت این محصولات بود بیش از ۱۰۰ برابر افزایش داشته و از ۱٫۷ میلیون هکتار در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۹٫۸ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

تعداد کشورهای بهره بردار از این فناوری هم طی کمتر از دو دهه با رشدی بیش از چهار برابر از شش کشور در ۱۹۹۶ به ۲۴ کشور افزایش یافته است.

طی این ۲۲ سال در مجموع ۲.۲۸ میلیارد هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت تراریخته ها رفته و طی این دو دهه تنها در سال ۲۰۱۵ بود که سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا اندکی کاهش داشت و در بقیه سالها شاهد افزایش مستمر میزان کشت این محصولات در جهان بوده ایم.

گزارش isaaa تراریخته 2017

گزارش isaaa تراریخته ۲۰۱۷

افزایش صد برابری تولید محصولات تراریخته نشان می دهد که این محصولات به دلیل مزایایی که داشته اند، سریعترین فناوری پذیرفته شده در ادوار اخیر بوده اند.

محصولات تراریخته، منبع درآمد ۱۷ میلیون کشاورز خرده پا

در سال میلادی گذشته، ۱۷ میلیون کشاورز که اغلب خرده کشاورزان فقیر بودند، ۱۸۹.۸ ملیون هکتار زمین را در ۲۴ کشور زیر کشت محصولات تراریخته بردند که

سویا، ذرت، پنبه و کانولا (کلزا) همچنان مورد توجه ترین محصولات تراریخته هستند.

پنج کشور برتر تولیدکننده محصولات تراریخته

در سال ۲۰۱۷، آمریکا با ۷۵ ملیون هکتار سطح زیر کشت ( حدود ۴۰ درصد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته) همچنان در جایگاه اول استفاده از فناوری محصولات تراریخته قرار دارد که بیشترین این محصولات ذرت، سویا  و پنبه هستند.

رتبه های بعدی را هم به ترتیب برزیل با ۵۰ میلیون هکتار، آرژانتین با ۳۲.۶ میلیون هکتار، کانادا با ۱۳.۱ میلیون هکتار و هند با ۱۱.۴ میلیون هکتار به خود اختصاص داده اند.

دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران در مراسم رونمایی از تازه ترین گزارش سالانه ISAAA (آیسا) از وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری با اعلام این که از حدود ۱.۱ تا ۱.۲ میلیارد هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی در دنیا حدود ۱۹۰ میلیون هکتار – معادل ۱۷ درصد – زیر کشت محصولات تراریخته رفته رشد مستمر کشت محصولات تراریخته طی ۲۲ سال اخیر را نشان از برتری و مقبولیت بالای این محصولات عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ سال است که تبلیغات وسیعی در زمینه استفاده از محصولات کشاورزی ارگانیک صورت می گیرد با این حال سهم این محصولات از اراضی کشاورزی دنیا به یک درصد هم نرسیده است که میزان ناچیز استقبال از این محصولات در مقایسه با تراریخته ها به رغم تبلیغات گسترده و ارزش افزوده بالای محصولات ارگانیک قابل تامل است.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا از سال ۱۹۹۶ که کشت محصولات تراریخته شروع شد تا سال ۲۰۱۷ هر ساله افزایش داشته است تنها در سال ۲۰۱۵ کاهشی یک درصدی نسبت به سال قبل گزارش شد که علت آن بروز خشکسالی در برخی کشورهای تولیدکننده تراریخته ها بود و البته این افت محصول در مورد محصولات غیرتراریخته ها هم بروز کرده بود. زمانی که گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته سال ۲۰۱۵ منتشر شد انجمن غیر علمی ارگانیک در ایران جنجال رسانه ای وسیعی راه انداختند که دوره افول تراریخته ها فرا رسیده است حال آن که طی سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هر سال سه درصد بر سطح زیرکشت تراریخته ها افزوده شده است.

قره یاضی در عین حال کند شدن شتاب افزایش سالانه سطح زیرکشت محصولات تراریخته در سالهای آینده را نیز دور از ذهن ندانست و البته علت آن را اشباع شدن برخی کشورها از لحاظ میزان تولید این محصولات عنوان کرد.

وی به عنوان نمونه به کشورهای پاکستان و هند اشاره کرد که به ترتیب ۱۰۰ و ۹۳ درصد سطح زیرکشت پنبه در آنها تراریخته است و قاعدتا در سالهای آینده نمی توان انتظار افزایش چندانی در سطح زیرکشت این محصولات در این قبیل کشورها داشت.

به گفته رییس انجمن ایمنی زیستی با ادامه روند کنونی توسعه کشت تراریخته ها، سهم ارقام تراریخته محصولات جدیدی مثل یونجه، چغندرقند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو، بادمجان، سیب زمینی و سیب در دنیا رو به افزایش خواهد گذاشت.

وی در مورد سیب (درختی) تراریخته خاطرنشان کرد که تنها یک رقم سیب تراریخته در آمریکا تولید شده و از خبرنگاران خواست این نکته را حتما در گزارش های خود قید کنند تا سوژه جدیدی برای دامن زدن به شایعات و جار و جنجال مبنی بر تراریخته بودن سیب و دیگر میوه های موجود در کشور به دست کسانی که به زعم وی منافعشان در هراس افکنی نسبت به محصولات تراریخته و سلب آرامش روانی جامعه است، نیافتد.

قره یاضی در ادامه با اشاره به این که یکی از دروغ های جریان فناوری هراس مخالف تولید ملی محصولات تراریخته، ادعای عدم تولید و مصرف این محصولات در کشورهای اروپایی است اظهار داشت: اروپا و چین بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته در دنیا هستند.

به گفته وی، حدود ۸۰ درصد پنبه، ۷۷ درصد سویا، ۳۲ درصد ذرت و ۳۰ درصد کانولای تولیدی دنیا  تراریخته است و سهم ارقام تراریخته در بازارهای جهانی این محصولات به مراتب بیشتر است به طوری که در مورد محصولاتی مثل سویا اساسا نمونه غیرتراریخته ای در بازارهای جهانی عرضه نمی شود و میزان ذرت غیرتراریخته عرضه شده در بازارهای جهانی هم بسیار اندک است.

رییس انجمن ایمنی زیستی با بیان این که تقریبا تمام روغن ها و دانه های روغنی وارداتی (شامل سویا، کلزا و ذرت) و بیش از ۹۰ درصد خوراک دام وارداتی تراریخته هستند اظهار داشت: ارزش بازار جهانی بذر تراریخته در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار است و جای تاسف است که با وجود دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری تولید محصولات تراریخته، نه فقط سهمی از بازار چند میلیارد دلاری این محصولات نداریم که بیش از پنج میلیارد دلار در سال صرف واردات محصولات کشاورزی کنیم.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان تولید برنج و پنبه تراریخته و بذور آنها در کشور وجود دارد و با قطعیت اعلام می کنم که به زودی مجوز رهاسازی پنبه تراریخته را از هر سه مرجع قانونی (سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی) خواهیم گرفت و از سال آینده کشت تجاری این محصول را در کشور آغاز می کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها