- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رئیس سازمان فضایی : ایران رتبه اول تولید علم فضا در منطقه را دارد

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست مشترک با دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، بر ضرورت «تدوین طرح جامع توسعه فضایی کشور و تعیین نقش دانشگاه‌ها در آن» تأکید کرد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر برومند در این نشست که با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: تمرکز فعالیت‌ها بایستی به صورت همزمان بر موضوع توسعه فناوری و توسعه اقتصاد بخش باشد تا با حمایت سازمان فضایی ایران و ایجاد زیرساخت‌های لازم، دانشگاه‌ها بتوانند کسب و کارهای فضاپایه را توسعه دهند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دوره رقابت در دانشگاه‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون در حال ایجاد همکاری استراتژیک بین دانشگاه‌ها هستیم، خواستار حمایت سازمان فضایی ایران از این رویکرد شد و افزود: لازم است تمهیدات لازم برای همکاری و توسعه فعالیت‌ها براساس این الگو اندیشیده شده و ضروری است ابزارهای حمایتی نظیر ارائه تسهیلات، جذب VC و پرداخت‌های حمایتی در این الگو پیش‌بینی شود.
وی همچنین بر لزوم تدوین و ارائه برنامه دقیق توسعه فعالیت‌های فضایی که مراکز پژوهش و فناوری کشور بر اساس آن فعالیت‌های خود را تنظیم کنند، تأکید و حمایت کامل خود را از فعالیت‌های مشترک مراکز علمی کشور با سازمان فضایی ایران اعلام کرد.
دکتر براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز با تأکید بر ضرورت حضور جدی و پررنگ دانشگاه‌ها در تمامی ارکان زنجیره ارزش فضایی کشور، گفت: تاکنون دانشگاه‌ها دستاوردهای ارزشمندی در حوزه توسعه فناوری فضایی کسب کرده‌اند که بایستی این دانش و فناوری ازطریق مشارکت بخش خصوصی توسعه یافته و تجاری‌سازی شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به تدوین نگاشت برنامه توسعه فضایی کشور تا افق ۱۴۰۴ و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت توسعه فناوری فضایی، اظهار داشت: در حال حاضر در تولید علمی در حوزه فضایی رتبه اول منطقه هستیم که بایستی براساس اسناد بالادستی تا افق ۱۴۰۴ در سایر شاخص‌های دیگر این بخش نیز به رتبه اول برسیم که در این راستا سازمان فضایی ایران به دنبال حضور مؤثر و اثربخش دانشگاه‌ها در تمامی ارکان زنجیره ارزش فضایی به منظور تحقق اهداف مورد نظر می‌باشد.
دکتر براری با تشریح نحوه حضور دانشگاه‌ها در زنجیره ارزش فضایی بویژه توسعه کسب و کارهای فضاپایه تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند از سه حوزه مورد نظر در این زنجیره شامل توسعه فناوری و تجاری‌سازی و صادرات آن، اپراتوری فعالیت‌های فضایی و ایجاد و توسعه کسب و کارهای فضاپایه و ارایه خدمات، در دو لایه اصلی توسعه فناوری و ارائه خدمت ایفای نقش اساسی کنند.
وی با تأکید بر نقش محوری دانشگاه‌ها در زمینه آموزش کسب و کارهای فضاپایه، استفاده از بستر مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای استقرار شرکت‌های نوپای فضایی را از ظرفیت‌ها و خدمات قابل ارائه در این حوزه برشمرد و افزود: سازمان فضایی ایران نیز در تعامل با دانشگاه‌ها برنامه‌هایی از قبیل شبکه‌سازی و تسهیل‌گری از طریق حمایت از ثبت پتنت بین‌المللی و صادرات محصولات و خدمات، پشتیبانی از تعریف خدمات و کاربردهای فضاپایه نوین با تضمین خرید در برابر تضمین کیفیت و اشتراک سیلوهای داده سازمان‌ها در بستر دولت الکترونیک را در دست اقدام دارد.
همچنین در این نشست مقرر شد کارگروه‌های مشترک در حوزه توسعه فناوری و اقتصاد فضا تشکیل و با انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های تعیین‌شده اجرایی شود.
انتهای پیام