پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مردم‌گیاه‌شناسی چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39475
سه شنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۷ | 14:39

مردم‌گیاه‌شناسی چیست؟

بسیاری از گیاهان دارویی هستند که در هیچ یک از کتب معتبر گیاهان دارویی دنیا به آنها اشاره نشده است. این گیاهان در نواحی کمتر برخوردار کشور مورد استفاده قرار می گیرند و تنها توسط افراد باتجربه شناخته می شوند.  «مردم‌گیاه‌شناسی» (اتنوبوتانی)، دانشی بین رشته ای است که اطلاعات سینه به سینه استفاده سنتی از این گیاهان را از فراموشی نجات می دهد.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مجید قربانی نهوجی، گیاه شناس در معرفی علم مردم‌گیاه‌شناسی یا گیاه شناسی مردمی می گوید: مردم‌گیاه‌شناسی (Ethnobotany) نوعی از مطالعات علمی در حوزه مشترک گیاه شناسی و داروشناسی است که به دنبال رصد، ثبت، معرفی و مستند کردن اطلاعات مربوط به استفاده سنتی از گیاهان دارویی توسط اقشار و قومیت‌های مختلف ایران در نواحی سنتی، روستایی و عشایری کشور است.
مطالعات اتنوبوتانی کمک می‌کند که اطلاعاتی که سینه به سینه و از نسل های قبل منتقل شده قبل از فراموشی کامل، مستند شده و جهت مطالعات در حوزه های مختلف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: گیاهانی با ویژگی‌های دارویی خاص که توسط مردم سالخورده و باتجربه هر منطقه از طریق مصاحبه رو در رو شناسایی و معرفی می‌شوند می تواند راههای جدیدی را برای مطالعات بیشتر و گسترده‌تر با روش‌های علمی جدید در حوزه‌های مختلف فیتوشیمی، زراعت، فارماکولوژی، ضد سرطانی و غیره برای این گیاهان باز کنند.
قربانی نهوجی افزود: کشور ما بسیار وسیع بوده و از نظر اقلیمی و آب و هوایی نیز بسیار متنوع است. مجموعه این تنوعات منجر به رویش تعداد زیادی از گونه های گیاهی در نقاط مختلف کشور شده است. همچنین از نظر قومیتی و فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی ناشی از آن نیز تنوع بسیاری را در کشور شاهد هستیم. لذا با توجه به این گستردگی ها این حوزه فضای زیاد و مناسبی برای انجام طرحهای تحقیقاتی دارد. به همین دلیل تاکنون چندین طرح در این حوزه در پژوهشکده گیاهان دارویی انجام شده و یا در حال انجام است. در این مطالعات، کاربردهای جدید و وسیعی از گیاهان مختلف کشور رصد و گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: گیاهان بسیاری در حوزه مقابله و درمان بیماری‌های مختلف، تسکین‌ درد (مسکن‌ها)، التیام‌ زخم، درمان کمکی دیابت، اثرات سیتوتوکسیک (در حوزه مبارزه با سرطان) و غیره در این مطالعات معرفی و به عنوان گیاهان کاندیدا جهت مطالعات تکمیلی پیشنهاد شده است.
امروزه برخی از این گیاهان در حوزه‌های مختلف دیگر در پژوهشکده گیاهان دارویی مراحل تکمیلی تحقیقات خود را دنبال می­کنند و این روند همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ساخت دستگاه اندازه گیری ابعاد سرامیک به روش پردازش تصویر در کشور

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. مسعود گفت:

    با سلام
    مطالب بسيار جالب و ارزنده ي بود ارادتمند رحيمي نهوجي

سرخط خبرها