پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس سازمان دامپزشکی کشور: دامپزشکی، خط اول تشخیص حملات زیستی است/طغیان آنفلوانزای طیور را امسال نخواهیم داشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39461
سه شنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۷ | 15:11

رییس سازمان دامپزشکی کشور: دامپزشکی، خط اول تشخیص حملات زیستی است/طغیان آنفلوانزای طیور را امسال نخواهیم داشت

رییس سازمان دامپزشکی که معتقد است در شرایط فعلی، تهدیدات زیستی، اولویت اول تهدیدات دشمنان خارجی است بر ضرورت تامین تجهیزات و استقرار نیروی انسانی متخصص در حوزه واکنش سریع در مناطق مختلف خصوصا استان های مرزی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا رفیعی پور که در پنل «پدافند غیرعامل در حوزه دام، دامپزشکی و آبزیان» در  سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل سخن می گفت، خاطرنشان کرد: در گذشته تهدیدهای سایبری، اقتصادی و سایر حوزه‌ها را داشتیم، اما اکنون تهدیدات زیستی برای دشمن اولویت پیدا کرده زیرا ضمن این که بیشترین تاثیر منفی را بر زندگی انسان و اقتصاد دارد، اجرای هم آن برای دشمن هزینه زیادی ندارد. از آنجا که حملات میکروبی و دیگر تهدیدات زیستی پیش از همه در دام ها بروز می کند، دامپزشکی خط اول شناسایی این قبیل تهدیدات است.

وی در حاشیه کنفرانس در جمع خبرنگاران افزود: دشمنان ما به طور قطع به دنبال آن هستند که عمداً با دستکاری ویروس‌ها و دستکاری عوامل بیماری زا کشور ما را تهدید کنند که حوزه دامی به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور در معرض این تهدید است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان وابستگی به اقتصاد دامی همیشگی است، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری همایش های علمی تمام ارکان حاکمیتی، تشکل ها، تولید کنندگان، اصحاب رسانه و… در خدمت پدافند غیرعامل برای مصون سازی حوزه انسانی و حوزه تولید در کشور ایران باشند.

رفیعی پور در ادامه با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶، گفت: پارسال طغیانی در بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشتیم که این طغیان از سال ۹۵ شروع شد و تا اوایل امسال هم به شکل سینوسی گزارش‌هایی از کانون های بیماری داشتیم.

وی افزود: امسال برای پیشگیری از این بیماری برنامه‌هایی مانند رصد، پایش، تشخیص بیماری، معدوم‌سازی و در صورت نیاز اقدامات امنیت زیستی در حوزه طیور خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، واکسیناسیون طیور از ۱۰ روز پیش در استان قزوین آغاز شده و به ترتیب در استان‌های البرز، تهران و قم انجام می‌شود.

وی افزود: در پی تفاهم‌نامه‌ای که با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید، کنترل تمام جابه‌جایی های صنعت طیور مانند تخم‌مرغ، مرغ، غذای صنعت طیور و کود مرغی در مبادی مختلف کشور انجام می‌شود.

رفیعی پور با ابراز امیدواری نسبت به این که این مجموعه اقدامات جلوی طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد را در سال جاری بگیرد، اظهار داشت: در ابتدای سال تنها ۱۷ کانون بیماری به شکل پراکنده در برخی از استان‌ها داشتیم .

وی با بیان این که امسال دو نفر در استان‌های همدان و کرمان براثر تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند، علت آن را بی توجهی به توصیه‌های بهداشتی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر دام خارج از کشتارگاه ذبح شود امکان ابتلا به این بیماری و دیگر بیماری‌ها مانند تب مالت و سیاه زخم وجود دارد.

سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی روز دوشنبه با همکاری مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پدافند غیرعامل در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج برگزار شد. روز سه شنبه هم کارگاه آموزشی کاربرد پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف کشاورزی در مرکز برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حسنی آهنگر: نفوذ، تهدید نرمی که شرکت های دانش‌بنیان‌ را تهدید می‌کند/ خطوط تولید دانش‌بنیان، محل تهدید خرابکاری های صنعتی است

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

در دانشگاه تهران محقق شد: تولید مکمل پروبیوتیک ضداسهال گوساله شیرخوار

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها