جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ضرورت ایجاد سازمان توسعه دریایی در کشور/فقدان سیاست ملی و هماهنگی سازمانی در زمینه زباله های دریایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39276
چهارشنبه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۷ | 17:39

ضرورت ایجاد سازمان توسعه دریایی در کشور/فقدان سیاست ملی و هماهنگی سازمانی در زمینه زباله های دریایی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از طرح تاسیس سازمان توسعه مکران پیشنهاد کرد به جای تاسیس سازمان های مستقل در مناطق مختلف ساحلی، سازمان توسعه دریایی در کشور راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر پروین فرشچی که در مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: ایران دارای شش هزار و ۲۰ کیلومتر خط ساحلی، ۵۵ جزیره و سه هزار کیلومتر مرز دریایی است و ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق ساحلی مستقر هستند با این حال ایران هنوز کشور دریایی تلقی نمی شود، چرا که زیرساخت های لازم برای اسکان و فعالیتهای اقتصادی در مناطق ساحلی به ویژه در جنوب کشور وجود ندارد و هنوز کشور از اقتصاد آبی بهره نبرده است.

وی گفت: علت این مساله این است که هنوز هم اول سازمانی، بعد استانی و اگر پیش آمد ملی فکر می کنیم و هر سازمانی دنبال این است که اگر قرار است اقدامی صورت گیرد به اسم آن سازمان باشد در حالی که باید در درجه اول ملی و بعد استانی و سازمانی عمل کنیم. با وجود نهادهای مختلف دریایی در کشور ولی تعاملی بین آنها وجود ندارد و سیاستگذاری در حوزه توسعه دریایی به صورت جمعی نیست.

فرشچی با بیان این که در هر ثانیه ۱۶۰ هزار کیسه پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که بسیاری از آنها به عنوان زباله راهی دریاها می شوند گفت: در قانون محیط زیست دریایی که به عنوان اولین قانون مشخص در زمینه اصول و مقررات حفاظت زیست محیطی دریاهای کشور در انتظار تصویب است بحث زباله های دریای چندان پررنگ نیست لذا اگر بخواهیم راهکاری برای کاهش زباله‌های پلاستیکی ارائه دهیم، باید دارای سیاست‌های ملی باشیم و نیاز به یک کارگروه ملی متشکل از همه ذینفعان این حوزه و ارگان‎ها داریم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در توسعه دریایی کشور نیازمند تشکیل شورای دریایی است، اظهار داشت: در حال حاضر تاسیس سازمان توسعه مکران مطرح است، هر چند که توسعه این منطقه ضروری است؛ ولی آیا این امر هم ضروری است که برای هر بخش از کشور یک سازمان ایجاد شود و چرا یک سازمان واحد توسعه دریایی ایجاد نشود تا تصمیم گیری‌ها در این حوزه یک بار برای همیشه صورت گیرد.

مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها عصر امروز (چهارشنبه) با حضور امیردریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر صالحی، رییس سازمان شیلات ایران، دکتر گراوند استاندار بوشهر، دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و رییس و جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و جمع دیگری از اساتید و کارشناسان این حوزه در محل پژوهشگاه برگزار شد.

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

در پورتال مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی میسر شد: دسترسی آنلاین به بیش از پنج میلیارد رکورد داده دریایی

معاون رییس جمهور: تصمیم گیریهای علمی نباید تابع جوسازی ها باشد/ به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در کشور ظلم می‌شود

بررسی تاثیر سیلاب های اخیر در نواحی مصبی و ساحلی شمال و جنوب کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها