پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مدیرکل یونسکو: ۴٫۵ درصد بودجه‌ عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39261
چهارشنبه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۷ | 19:28

مدیرکل یونسکو:  ۴٫۵ درصد بودجه‌ عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است

مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس با اشاره به این که بر مبنای گزارش جهانی علم اقیانوس سال ۲۰۱۷، ۴٫۵ درصد از بودجه‌ی عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است، تاکید کرد: ادامه‌ی این وضعیت امکان‌پذیر نیست چون هیچ کشوری به تنهایی قادر به اندازه‌گیری تغییرات اقیانوسی و یا پاکسازی و حفظ اقیانوس‌ها نیست.

به گزارش دیده بان علم ایران، در پیام اودری آزوله به مناسبت روز جهانی اقیانوس که در مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی قرائت شد، آمده است: «اقیانوس زیست‌گاه اکثر گونه‌های ساکن کره‌ی زمین است و بیش از ۶۰ درصد “خدمات اکوسیستمی” مورد نیاز بشر برای ادامه‌ی حیات از جمله تولید حجم زیادی از اکسیژن مورد نیاز و تنظیمات اقلیمی را به عهده دارند. در نیم قرن گذشته، اقیانوس‌ها بیش از ۹۳ درصد از حرارت اضافی تولید شده به واسطه‌ی اثر گلخانه‌ای را جذب کرده‌اند.

لازمه‌ی حیات در کره‌ی زمین وجود اقیانوس‌هاست. اما استفاده‌ی بی‌رویه از منابع اقیانوسی، آلودگی و افزایش جذب CO2، باعث به مخاطره انداختن اقیانوس‌‌ها شده است. گرمایش جهانی، اسیدی شدن، پیدایش نواحی مرده، تخریب محیط زیست و رویش‌های جلبکی مضر از جمله آثار فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس هستند.

امسال کشف “ناحیه‌ای مرده” در خلیج عمان که وسعت آن از اسکاتلند بیشتر بوده و همچنان رو به افزایش است، نشانگر پدیده‌ای است که در اثر کاهش سطح اکسیژن به خفگی آبزیان می‌انجامد. تأثیر این اتفاق ناگوار بر محیط زیست دریایی بیش از ماهیگیری بی‌رویه و آلودگی ناشی از مواد زاید پلاستیکی است، که به میزان یک کامیون در دقیقه در اقیانوس‌ها تخلیه شده و وارد چرخه‌ی غذایی ما می‌شوند. بخشی از این مواد زائد در مناطقی از اقیانوس که ژایر نام داشته و در اثر جریان‌های اقیانوسی چرخشی ایجاد می‌شوند، متمرکز است.

با این همه، مبارزه با این چالش‌ها امکان‌پذیر است. با متوقف کردن تخریب و تعریف نظام مدیریتی مناسب برای بوم‌سازگان‌های دریایی و اجرایی كردن آن می توان محیط زیست دریایی را از فشارهای ناشی از فعالیت انسانی در امان داشت و توان مقابله با بلایا را افزایش داد.

در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۷، مجمع عمومی سازمان ملل به منظور ترغیب همکاری‌های علمی برای رویارویی با چالش‌های یادشده، دهه‌ای را به عنوان “دهه‌ی علوم اقیانوسی برای توسعه‌ی پایدار (۲۰۳۰-۲۰۲۱) اعلام داشت. مسئولیت و هماهنگی‌های مربوط به اجرا و برنامه‌ریزی این دهه بر عهده‌ی کمیسیون بین‌الدول اقیانوسی یونسکو گذاشته شده است.

در راستای اهداف مرتبط با حفظ و استفاده‌ی پایدار از اقیانوس‌ها، این دهه فرصت مغتنمی است تا بسیج همه‌ی ذی‌نفعان به منظور انجام پژوهش‌هایی مشترک و نوآوری مبتنی بر فناوری که در نهایت منجر به شناخت بهتری از عوامل منفی تأثیرگذار بر اقیانوس‌ها و آثار مخرب آن‌ها خواهد بود و راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با چالش‌ها را فراهم می‌کند.

تحقق این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب و استاندارد است. بر مبنای گزارش جهانی علم اقیانوس سال ۲۰۱۷، ۴٫۵ درصد از بودجه‌ی عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است. اجازه‌ی ادامه‌ی این وضعیت امکان‌پذیر نیست. هیچ کشوری به تنهایی قادر به اندازه‌گیری تغییرات اقیانوسی و یا پاکسازی و حفظ اقیانوس‌ها نیست.

از طریق همکاری‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و به اشتراک‌گذاری دانش می‌توان در جهت تدوین سیاست‌‌های دوستدار محیط زیست گام برداشت و به این ترتیب پیشرفت پایدار اقیانوس محور را ترویج كرد. در این روز جهانی اقیانوس، یونسکو از کشورهای عضو، جامعه‌ی علمی، جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی دعوت می كند تا به منظور تحقق اهداف یاد شده تشریک مساعی کنند زیرا به گفته‌ی Ryunosuke Akutagawa – نویسنده‌ی مشهور ژاپنی- ما یک قطره هستیم، در کنار هم اقیانوسی می‌شویم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تهران راه اندازی می شود: مرکز آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله منطقه غرب و مرکز آسیا

خطر از دست دادن جایزه «ابن سینا» یونسکو به دلیل بدهی معوقه!

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

قرار «دختران منجم»؛ عصر جمعه، بوستان شفق

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها