پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در دانشگاه ارومیه اجرا شد: پهنه‌‌بندی نفوذ آب به خاك هاي متاثر از نمك پيرامون درياچه اروميه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39116
دوشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۷ | 22:33

در دانشگاه ارومیه اجرا شد: پهنه‌‌بندی نفوذ آب به خاك هاي متاثر از نمك پيرامون درياچه اروميه

محققان دانشگاه ارومیه طی پژوهشی موفق به ارزيابي كمّي و پهنه‌‌بندی نفوذ آب به خاك هاي متاثر از نمك پيرامون درياچه اروميه شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران خاک های متاثر از نمک در بخش‌‌هاي مختلف كشورمان ايران و از جمله در استان آذربايجان غربي وسعت بالايي دارند و به دليل مديريت‌‌هاي ناكارآمد وسعت آنها روز به روز در حال افزایش است. اين خاك‌ها داراي شرايط ويژه بوده و تغييرات مكاني و زماني در آنها داراي الگويي متفاوت از ديگر انواع شناخته‌شده‌ خاك است؛ بنابراین نفوذ آب به اين خاك ها متفاوت از ساير انواع خاك هاست.

داده‌‌هاي نفوذ آب به خاك براي دستيابي به مديريت صحيح بهسازی خاک، آبياري، ذخيره رطوبتي مطلوب خاک در مناطق خشك، عملكرد زراعي قابل قبول و سامانه‌‌ پايدار حفاظت، جلوگيري از فروسايي اراضي و منابع خاك و آب، طراحي سيستم‌هاي آبياري، مطالعات هيدرولوژي، مديريت منابع آب و حفاظت خاک و طراحي و اجراي پروژه‌‌هاي زهکشي و کنترل فرسايش خاک در حوضه‌‌هاي آبخيز و شبيه‌سازي حرکت آب و املاح ضروري است. با اين حال اين داده‌‌ها در منطقه بسيار اندك بوده و براي بيشتر بخش‌‌ها وجود ندارد. همچنين مكان‌يابي نقاط با نفوذپذيري كم و زياد در چنين مناطقي، مديريت اين‌گونه خاك‌ها را نيز راحت‌تر مي کند؛ بنابراین مطالعه كمّي نفوذ آب به خاك و بررسي تغييرات مكاني آن به ويژه در خاك هاي متاثر از نمك منطقه بسيار ضروري است.

در این راستا طرحی با عنوان ” ارزيابي كمّي و پهنه‌‌بندی نفوذ آب به خاك هاي متاثر از نمك پيرامون درياچه اروميه” توسط محققان دانشگاه ارومیه انجام شد. با توجه به بحران فراگير خشكسالي و بويژه بحران بوجود آمده براي درياچه اروميه نتايج اين تحقيق در مديريت حوضه آبريز درياچه و افزايش تحويل آب به درياچه و همچنين مديريت بهينه مصرف آب در اين حوضه بسيار موثر است.

تعیین روش استوانه‌‌ای مناسب و انداره مناسب استوانه (حجم معرف نمونه) برای اندازه‌‌گیری نفوذ آب به خاک های متاثر از نمک پیرامون دریاچه ارومیه و اندازه‌گيري صحرايي، كمّي سازي و پهنه بندی نفوذ آب به خاکهای متاثر از نمک پیرامون دریاچه ارومیه برای استفاده در اجراي پروژه‌هاي مربوطه از جمله پخش سيلاب، تغذيه‌ سفره آب زيرزميني و اصلاح خاك‌ برخی از اهدافی است که این پروژه دنبال می کند.

همچنین شناسايي و كمّي سازي رفتار نفوذپذيري خاكهاي متاثر از نمك استان، مديريت صحيح آبياري، ذخيره رطوبتي مطلوب خاک در مناطق خشك، عملكرد زراعي قابل قبول و سامانه‌‌ي پايدار حفاظت، جلوگيري از فروسايي اراضي و منابع خاك و آب، طراحي سيستم‌هاي آبياري، مطالعات هيدرولوژي، مديريت منابع آب و حفاظت خاک و طراحي و اجراي پروژه‌‌هاي زهکشي و کنترل فرسايش خاک در حوضه‌‌هاي آبخيز و شبيه‌سازي حرکت آب و املاح و آلاينده ها در خاك و تهيه بانك داده‌‌اي مناسب از اطلاعات نفوذ آب به خاك و ارايه آن به بخش هاي اجرايي، تحقيقاتي و تصميم‌‌گير براي استفاده در پروژه‌‌هاي مورد نظر برخی از کاربردهای نتایج این پروژه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

کاهش هدررفت آب و خاک با پسماند شالیزارها/مقاله محقق ایرانی، مقاله برتر انجمن علوم خاک آمریکا شد

معرفی گیاهان علوفه ای جایگزین و روش های بهینه تولید به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها