جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت دو دستگاه موتوردار کودپاش و خاکده چمن در دانشگاه فردوسی مشهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39110
سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۷ | 06:29

ساخت دو دستگاه موتوردار کودپاش و خاکده چمن در دانشگاه فردوسی مشهد

دو دستگاه موتوردار کودپاش و خاکده چمن توسط اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، پروژه طراحی و ساخت دو دستگاه موتوردار کودپاش و خاکده چمن که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با موفقیت به پایان رسید، در مجموعه کارگاهای مهندسی بیوسیستم و پس از آن در زمین چمن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شده و عملکرد آن مورد ارزیابی و تایید کارشناسان فضای سبز شهرداری مشهد قرار گرفته است.

این طرح به صورت یک طرح نوآورانه و فناوآرنه توسط دکتر محمودرضا گلزاریان، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم و دکتر فاطمه کاظمی، عضو هیئت علمی گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد به مدیریت پژوهش و توسعه شهرداری مشهد پیشنهاد و با حمایت مالی شهرداری مشهد اجرا شد.

به گفته مجریان این طرح، کودپاشی و خاکدهی چمن و فضای سبز تقریبا در تمام پارک ها و فضای بزرگ شهری و در میدان های بزرگ شهر به صورت غیریکنواخت و غیر مکانیزه به صورت دستی انجام می‎شود.

با ساخت این دستگاه، امکان توزیع کود و خاک به صورت یکنواخت وجود دارد که رشد بهتر و یکنواخت تر چمن را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن، با استفاده از این دستگاه، سرعت عمل اجرای کودپاشی به میزان قابل مقایسه ای افزایش می یابد.

مجریان این طرح در این خصوص اضافه کردند که کاربرد اصلی و اولیه این دستگاه کودپاشی فضاهای سبز به خصوص فضاهای چمن کاری شهری است ولی امکان استفاده از این دستگاه برای دیگر نیازها از قبیل زمینهای ورزشی چمن کاری شده نظیر استادیوم های ورزشی، زمین های گلف و حتی برای برخی کشتهای زراعی نیز وجود دارد؛ لذا شهرداری  مشهد و سایر شهرداری های سطح کشور، مجموعه های ورزشی و نیز کشاورزان و مزرعه‎داران می‎توانند از این دستگاه استفاده کنند.

طرح اولیه این دستگاه با استفاده از اطلاعات موجود و تصاویر و لیست قطعات و راهنماهای چند دستگاههای خارجی الگو برداری شده است. قطعات این دو دستگاه، مجددا طراحی شده و توسط جواد فیاض، همکار صنعتگر این تیم، ساخته شد. در دستگاه های ساخته شده، تمایزهایی نسبت به نمونه های خارجی نیز در نظر گرفته شده است.

گلزاریان با بیان این که در پیشبرد این طرح از همکاری مسعود عباسی، گیاه شناس و کارشناس سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سامان فیاض نیز استفاده شده است اظهار داشت: با توجه به اینکه به فناوری ساخت این دستگاه به عنوان یکی از دستگاههای مورد نیاز فضای سبز کشور، دست پیدا کرده ایم با حمایت شهرداری های کشور، امکان  تولید انبوه این دستگاه در داخل کشور وجود دارد. با این کار، نیاز شهرداریها و مسوولین فضای سبز به این دستگاه برطرف می شود و علاوه بر آندر تولید و ساخت این دستگاه، اشتغال زایی نیز بوجود می آید و ضمانت خدمات پس از فروش نیز برای دستگاه فراهم می‎شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها