- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده با امضای تفاهم نامه ایجاد مرکز توسعه فناوری سلامت شریف و علوم پزشکی تهران اعلام کرد: تلاش برای ایجاد مرکز ژن درمانی در تهران

تفاهم نامه راه اندازی مرکز توسعه فناوری سلامت دانشگاه های صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رییس دانشگاه صنعتی شریف و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران امضا شد.
به گزارش دیده بان علم ایران این تفاهم نامه با هدف توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت کشور در توسعه علم و فناوری و بالندگی اقتصاد دانش بنیان بین وزارتخانه های بهداشت و علوم به امضا رسید.
مرکز توسعه فناوری سلامت صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران، متشکل از دو مرکز زیست پایه شریف با مدیریت پژوهشکده زیست فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف و مرکز توسعه فناوری سلامت ترجمانی با مدیریت پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تمرکز بر انجام تحقیقات بین رشته ای مرز دانش در حوزه سلامت و توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان در این حوزه با استفاده از تجربیات علمی و ظرفیت های دو مجموعه و نیز همکاری های بین المللی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی طراز اول دنیا فعالیت خواهد کرد.
این مرکز با رویکرد استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در هر دو دانشگاه و در راستای تمرکز بر طرح های مشترک در حوزه های مرز دانش سلامت و نیز طراحی و ساخت تجهیزات و فناوری های مورد نیاز کشور در حوزه سلامت بر حوزه های تخصصی آزمایشگاه بافت بر روی تراشه، مهندسی بیو و بیولوژی محاسباتی، نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز و آنالیز داده های بزرگ، پزشکی شخصی و تجهیزات و ملزومات پزشکی متمرکز خواهد بود.
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی مرکز توسعه فناوری سلامت صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: حوزه پزشکی در بخش های مختلف نیاز دارد که از توان و ظرفیت های دانشکده های علوم، فنی و مهندسی کمک بگیرد.
وی تصریح کرد: روش های درمانی ژنتیک بسیار موفقیت آمیز بوده و بیماری هایی مانند هموفیلی، تالاسمی و معلولیت ها را می توان درمان کرد. حداقل ۱۰۰ نوع معلولیت ناشی از ژنتیک وجود دارد که مطالعات جدید نشان داده معلولیت ها قابل درمان هستند و به راحتی می توان حدود ۳۰۰ میلیون معلول در جهان را درمان کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت پزشکی در ۲۰ سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود، افزود: بخشی از پیشرفت های کنونی و آینده قطعا حاصل همکاری های مشترک بین رشته ای است.
دکتر ملک زاده تاکید کرد: در تهران به فکر ایجاد مرکز ژن درمانی هستیم، چراکه ممکن است در چند سال آینده بیماران هموفیلی برای درمان مجبور به اعزام به خارج از کشور شوند، اما با تربیت نیروی انسانی در رشته های جدید، می توانیم آماده تحولات آینده سلامت شویم.
وی یادآور شد: در اکثر دانشگاه های بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا، پیشرفت ها در کانونی شکل گرفته که همکاری نزدیکی بین دانشمندان پزشکی، علوم، فنی و مهندسی وجود داشته است. اگرچه در حال حاضر نمی توان جدایی بین وزارتخانه های بهداشت و علوم را حل کرد، اما می توان مراکز تحقیقاتی مشترک و شرکت های دانش بنیان را ایجاد کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نیاز است که شرکت های دانش بنیان بسیاری در حوزه های تولید دارو و تجهیزات پزشکی راه اندازی شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های کشور، به تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه بهتر خدمات سلامت کمک کنند.
دکتر ملک زاده در پایان، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه پزشکی کمبودهایی داریم. برای مثال فردی که با خونریزی گوارشی به یک مرکز درمانی مراجعه می کند، باید ابزاری را برای متوقف کردن خونریزی تهیه کند، اما این ابزار تولید داخل نبوده و قیمت آن فوق العاده گران است. بنابراین با توجه به مشکلات آینده کشور نیاز است که این ابزارها در داخل کشور و با همکاری دانشمندان علوم پزشکی، علوم، فنی و مهندسی در شرکت های دانش بنیان ساخته شوند تا علاوه بر تامین نیازهای کشور، به بازارهای بزرگی که در اختیار شرکت های خارجی است، راه پیدا کنند.
دکتر فتوحی رییس دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن معرفی مختصر دانشگاه صنعتی شریف به بیان برخی از فعالیت های این دانشگاه در حوزه ی سلامت و پزشکی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد؛ تا کنون در دانشکده های مختلف دانشگاه صنعتی شریف فعالیت های خوبی در حوزه ی سلامت صورت پذیرفته و بی شک با توسعه ی همکاری ها با دانشگاه علوم پزشکی راه جدیدی برای گسترش فعالیت پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه ایجاد خواهد شد.
رییس دانشگاه یادآور شد: دانشکده های مهندسی برق، مکانیک، شیمی و مواد در حوزه سلامت فعالیت دارند و حوزه سلامت، از حوزه های مهم و با اولویت دانشگاه است.
دکتر فتوحی در پایان گفت: مرکز پژوهشی موفقیان دانشگاه صنعتی شریف که در حوزه توانبخشی فعالیت دارد توانسته اقدامات و پژوهش های بسیار ارزشمندی را انجام دهد و امیدواریم که ایجاد این مرکز همکاری های مشترک بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه های علوم پزشکی، افزایش یابد.
معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه اكنون معضل نظام سلامت، بيماري هاي غيرواگير و سرطان ها است، گفت: با نگاهي به گذشته بيماري ها، درميابيم كه عمده ترين معضل نظام سلامت، بيماري هاي واگيردار و بيماري هاي عفوني بوده است كه ميليون ها نفر در اثر اين بيماري ها جان خود را از دست مي دادند.
دكتر صحراييان خاطرنشان كرد: برخلاف بيماري هاي عفوني كه درمان هاي ساده اي، عموما با آنتي بيوتيك ها و بدون تكنولوژي هاي پيچيده اي داشت، بيماري هاي غيرواگير و مدرن، تشخيص و درمان پيچيده اي دارد كه بدون استفاده از تكنولوژي قابليت تشخيص و درمان ندارند.
وي گفت:  دنيا به سمتی در حركت است كه تشخيص و درمان بيماري هاي مدرن و غيرواگير را با استفاده از تكنولوژي پيچيده تبديل به درمان هاي گرانقيمت كرده است و شايد كشورهايي پيشرفته اي كه در گذشته با غذا، مي توانستند كشورهاي درحال توسعه را تهديد كنند، امروز، دارو و تكنولوژي هاي سلامت يكي از ابزارهاي تهديدي و امنيتي محسوب می شود.
دكتر صحراييان با بيان اينكه اگر درحال حاضر براي ١٠ تا ٢٠ سال آينده برنامه ريزي نكنيم، نظام سلامت با تهديد جدي روبرو خواهد شد، تصريح كرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته براي بعضي از بيماري ها، درمان های گرانقیمتی وجود دارد که به دلیل قیمت بسیار زیاد آنها، نمی توانیم به این درمان ها دسترسی داشته باشیم، درحالیکه مردم کشورمان درخواست دارند تا این درمان ها برایشان فراهم شود و به دلیل نبودن یک سری از روش های درمانی گله می کنند، اینگونه مسائل به مرور زمان تبدیل به تهدیدهای امنیتی می شود.
دکتر صحراییان بیان کرد: کشور ما در زمینه نیروی انسانی متخصص وضعیت مطلوبی دارد، اما در زمینه تکنولوژی درحال پیشرفت هستیم، اما چنانچه همکاری ها اتفاق نیفتد و نتوانیم تکنولوژی ها و تجهیزات محدود خود را درکنار هم قرار دهیم، رسیدن به مرزهای دانش برایمان با مشکل روبرو می شود.
وی با بیان اینکه امروزه سلامت بدون تکنولوژی بی معنی است، گفت: با امضای این تفاهم نامه، فرصت مناسبی فراهم می شود تا هر دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجارب خود در زمینه انتقال تکنولوژی را دراختیار هم قرار داده و با همکاری یکدیگر، بتوانند محصولاتی ارائه دهند که ماحصل آن خدمت به مردم و نظام سلامت باشد.
خاطرنشان می شود پس از امضای تفاهم نامه، حاضرین جلسه ضمن بازدید از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه از نزدیک در جریان برخی از فعالیت های دانشگاه صنعتی شریف در حوزه ی سلامت قرار گرفتند.
انتهای پیام