پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نخستین ربات نرم پوشیدنی توانبخشی دست توسط محقق ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38968
سه شنبه، ۲۲ خرداد، ۱۳۹۷ | 13:05

ساخت نخستین ربات نرم پوشیدنی توانبخشی دست توسط محقق ایرانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ربات نرم پوشیدنی پنوماتیک توانبخشی دست را طراحی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر امیرسالار جعفرپیشه مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان  با همکاری تیم چندتخصصی ، موفق به ساخت و ثبت اختراع ربات نرم پوشیدنی پنوماتیک توانبخشی دست شد.

به گفته وی، ربات نرم پوشیدنی پنوماتیک توانبخشی دست از بالاترین تکنولوژی در حیطه ی ربات های نرم برخوردار بوده و به عنوان راهکاری موثر در توانبخشی دست افراد دچار سکته ی مغزی و اکثر افراد دچار عارضه در ناحیه دست شناخته می شود.

از کار افتادن عملکرد دست به خاطر بیماری های مختلف مانند استروک (سکته مغزی) ، فلج مغزی، ضایعه نخاعی و آرتریت روماتویید باعث کاهش استقلال فرد و از دست دادن کارهای روزمره ی ADL می شود و این درحالی است که با استفاده از ربات توانبخشی نرم می توان انجام کارهای روزمره و همینطور استقلال فرد را افزایش داد.

دکتر جعفرپیشه درباره اختراع خود توضیح داد: با توجه به اینکه در کنار انجام کارهای روزمره, این ربات قابلیت مقیاس بندی نیرو و همینطور تکرار پذیری بالا (بدون خستگی درمانگر یا فرد توانخواه) دارد ، تاثیر بکارگیری آن در جهت توانبخشی و بدست اوردن مجدد عملکرد دست ، بسیار چشمگیر است.

به گفته وی ، دستکش توانبخشی نرم را می توان در کلینیک های توانبخشی و منزل مورد استفاده قرار داد. ضمن آنکه این دستگاه قابلیت شستشو و ضد عفونی دارد و در نتیجه ، قابل استفاده در محیط های عمومی و همینطور بیمارستان ها نیز می باشد.

ربات نرم به طور کلی در دنیا بسیار جدید است و در مرحله ی تست بالینی و ازمایشگاهی قرار دارد، بطوری که هیچکدام از ربات های نرم توانبخشی به بازار راه پیدا نکرده است. اما نسخه ی ازمایشگاهی اش بسیار مورد توجه معلولان ، توانخواهان و حتی افراد مرتبط به معلولین قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

تحصیل در تمام دانشگاه ها برای معلولان، رایگان شد

در دانشگاه علوم بهزیستی دنبال می شود: شناسایی ژنهای مرتبط با ناتوانی ذهنی به کمک مگس سرکه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها