- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در دانشگاه امیرکبیر محقق شد: تولید آزمایشگاهی نانوالیاف مغناطیسی با قابلیت رهایش هدفمند داروی سرطان

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقات آزمایشگاهی خود، نانوالیافی مغناطیسی ساخته‌اند که به منظور انتقال هدفمند دارو به بافت سرطانی و رهاسازی آن در محل هدف بکار گرفته می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، این نانوالیاف، آنتی باکتری بوده و نسبت به pH محیط حساس است. هدف از ساخت این نانوالیاف، کمک به درمان سرطان ریه بوده است.

دکتر محمد ایرانی، دانش‌آموخته‌ مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در معرفی دستاورد تحقیقاتی خود و همکارانش گفت: در جهان یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها، سرطان ریه است. داروهای طراحی شده جهت درمان این سرطان، زمان نیمه عمر پایینی دارند که این امر منجر به اثربخشی پایین دارو و مصرف آن در دوزهای بالا می‌شود که خود عوارض جانبی بالایی به همراه دارد. رهاسازی آهسته‌ی این دارو در محل هدف می‌تواند منجر به افزایش اثربخشی دارو و کاهش اثرات جانبی آن شود. استفاده از حامل نانولیفی حساس به pH، مغناطیسی و آنتی باکتری ساخته شده در این طرح می‌تواند در جهت تحقق این امر مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح، از نانوالیاف پلی لاکتیک اسید / کیتوسان و حساس به pH، جهت رهاسازی آهسته‌ی داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین(نوعی داروی ضد سرطان) استفاده شده‌ است. از طرفی از نانومواد اکسیدگرافن به عنوان ماده‌ی مغناطیسی جهت مسیررسانی مناسب دارو به سلول‌های سرطانی و دی اکسید تیتانیوم جهت افزایش مرگ سلول‌های سرطانی ریه به صورت موضعی در ساخت این نانوالیاف استفاده شده‌ااست. در واقع می‌توان گفت که این نانوالیاف به عنوان یک نانوکپسول حمل دارو عمل خواهند کرد. شایان ذکر است که این نانوحامل دارویی نانولیفی با استفاده از فرآیند الکتروریسی، سنتز شده‌است.

به گفته‌ این محقق، با توجه آزمایش‌های صورت گرفته، بازده بالای ۹۰ درصد بارگذاری دارو، رهاسازی پیوسته و آهسته‌ی دارو از نانوالیاف طی دو هفته ، رهاسازی بیشتر دارو در pH اسیدی نسبت به pH خنثی و مرگ ۸۰ درصدی سلول‌های سرطانی A549 طی چهار روز، از مهم‌ترین نتایج مربوط به کاربرد این نانوالیاف است. این نتایج نشان دهنده‌ پتانسیل بالای نانوالیاف مغناطیسی و آنتی باکتریال حساس به pH سنتز شده در نابودی سلول‌های سرطانی در مقایسه با داروی خالص دوکسوروبیسین است. در این تحقیقات از آزمون‌های TES و MTT به ترتیب جهت تعیین اندازه نانوذرات و میزان مرگ سلول‌های سرطانی استفاده شده‌ است.

ایرانی در پایان در خصوص امکان تولید انبوه این نانوحامل عنوان کرد: اگرچه نانوکپسول سنتز شده در حالت برون تنی و invitro نتایج مثبتی را برای مرگ سلول‌های سرطانی ارائه داده‌ است، اما برای تولید صنعتی آن، لازم است که مراحل مربوط به بررسی‌های invivo انجام شده و تأیید سازمان غذا و دارو جهت تولید گرفته شود.

انتهای پیام