- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ظرفیت‌های زیستی و طبیعی آب‌های جنوب ایران شناسایی شدند

هدف عمده گشت تحقیقاتی با کشتی “کاوشگر دریایی خلیج‌فارس” رصد آسیب‌ها و کشف ظرفیت‌های زیستی و طبیعی در آب‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است، که محققان به آن دست یافتند.

به گزارش دیده بان علم ایران مرحله دوم گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی با کشتی “کاوشگر دریایی خلیج‌فارس” در تنگه هرمز – خلیج‌فارس و دریای عمان به پایان رسید، در این مرحله ۱۵ محقق از پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر حضور داشتند.


طرح پایش خلیج‌فارس تنگه هرمز و دریای عمان طرحی بلندمدت است که زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی انجام می‌شود و در این فرایند رصد آسیب‌ها و کشف ظرفیت‌های زیستی و طبیعی در آب‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است.

کاوشگر اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی خلیج‌فارس به‌عنوان اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران توسط صنعتگرانی از ۱۵۰ مرکز صنعتی و تحقیقاتی با ۲۷ میلیارد تومان هزینه در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مدت چهار سال ساخته‌شده که ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.

در ابتدا ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش‌آمده در آن زمان شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد، ازاین‌رو تمام‌کار طراحی و ساخت آن کاملاً بومی و توسط محققان داخلی انجام‌شده است.
انتهای پیام