- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت دستگاه ورزشی و توانبخشی تمرین دهنده ویژه انقباضات اکسنتریک

دستگاه ورزشی و توانبخشی، تمرین دهنده ویژه انقباضات اکسنتریک با هدف تمرین دادن به ورزشکاران و توانبخشی بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ساخته و ثبت اختراع شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دستگاه طراحی‌شده، وسیله‌ای با کاربری ورزشی و توانبخشی جهت تمرین دادن به ورزشکاران و توانبخشی بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل با تمرکز بر تمرینات اکسنتریک است.
برای محققان و پژوهشگران ثابت‌شده است که تمرینات اکسنتریک، تمرینات بااهمیت و مفیدی برای تقویت عضلات و باز توانی عضلات و تاندون‌ها محسوب می شود. اجرای هرچه بهتر این تمرینات مستلزم تجهیزات و وسایل موردنیازی است که بتواند بطور خاص این انقباضات اکسنتریک را برای عضلات فراهم آورده و بتوان با برنامه‌ای صحیح تمرینات اکسنتریک را اجرا کرد
امروزه در حوزه درمانی، قدم‌های نوینی در ساخت این‌چنین تجهیزاتی برداشته‌شده است که البته صرفاً جوابگوی بیماران معدود و درمان ناحیه خاصی مانند زانو می باشد. هرچند طبق پژوهش‌های انجام‌شده، عملکرد این دستگاه‌ها بسیار مفید ارزیابی‌شده است اما این وسایل کاربری ورزشی ندارند و هیچ‌یک از آن‌ها در ایران تولید نمی‌شوند.
در حوزه ورزشی هم در ایران هیچ فعالیتی در ساخت وسایلی که بتواند برای کاربران صرفاً حرکات اکسنتریک ایجاد نماید یافت نشده و در خارج از کشور وسایلی محدود باامکانات تمرین دهی بسیار محدود برای گروه عضلانی خاص طراحی‌شده است که ازنظر اقتصادی خرید و واردات آنها به کشور برای مصارف ورزشی مقرون‌به‌صرفه نیست. تولید این دستگاه علاوه بر کمک به بیماران آسیب دیده از ناحیه عضله و مفصل از خروج ارز جلو گیری نموده و کشور را از واردات این دستگاه بی نیاز خواهد کرد.
این دستگاه قادر به تولید قسمت کار مثبت (بخش کانستریک) حرکات ورزشی است و کابر می‌تواند به وسیله آن به تمرینات از نوع اکسنتریک بپردازد بی‌آنکه در قسمت کانسنتریک بخواهد نیرویی مصرف کند.
از این دستگاه می‌توان در ورزشگاه‌ها و مراکز توانبخشی برای بهبود درمان بیماران با آسیب های مرتبط با مفصل و عضله استفاده کرد و هم می‌توان بصورت خانگی از آن بهره برد. کاربران می‌توانند با توان عضلانی مختلف، دستگاه را برای انواع حرکات ورزشی برای تقویت قسمت‌های مختلف بدن تنظیم و استفاده کنند.
انتهای پیام