پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم : اقتصاد دانش‌بنیان موتور محرک توسعه اقتصادی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38694
سه شنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۷ | 10:19

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم : اقتصاد دانش‌بنیان موتور محرک توسعه اقتصادی است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به شکل‌گیری پدیده اقتصاد دانش بنیان از دهه ۹۰ گفت: این حوزه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر برومند در این آیین اظهار داشت: با فعالیت وزارت علوم بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ موضوع آموزش و تربیت دانشجو مطرح بود و کسی به فکر پژوهش نبود.
وی با اشاره به طرح موضوعات مرتبط با تحصیلات تکمیلی و نیز فناوری و کارآفرینی اظهار داشت: با حوزه ای روبرو هستیم که بسیار پیچیده و مهم است و باید همه ارکان کشور در پژوهش و فناوری فعال باشند تا موفقیت حاصل شود.
دکتر برومند در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان و با تاکید بر اینکه باید از تجربه های وی بهره‌مند شد، تصریح کرد: انتظار داریم توسعه تیم‌ها با افراد آشنا با کارآفرینی و نوآوری توسعه یابد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری را یکی از نهادهای مهم برای توسعه استان و منطقه دانست و بیان کرد: ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه های بزرگ استان بسیار مهم است و رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان، باید به این مهم توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اهمیت تعامل دست اندرکاران پارک علم و فناوری گیلان با مسئولان استان گفت: باید از آنچه در استان وجود دارد، تا حد امکان بهره‌مند شد و برای تحقق این مهم، تعامل و ارتباط مستقیم با مسئولان نقش موثری دارد.
دکتر برومند از رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان خواست تا توسعه منابع انسانی و جانشین‌پروری را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد: گیلان، ذخیره نخبگان کشور و استان است و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید شناسایی شود.
دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در این آیین اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم‌انداز باید جهش نرم‌افزاری در کشور به وجود بیاید تا در منطقه الگو باشد.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ هسته، شرکت و واحد فناور در استان گیلان فعال هستند، گفت: پارک علم و فناوری گیلان، ۵۰ شرکت دانش بنیان دارد.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به افزون بر ۱۶ هزار مترمربع فضای کالبدی در پارک علم و فناوری استان افزود: در کنار این نقاط قوت، مواردی هست که باید تقویت شود.
دکتر باستی با بیان اینکه باید از ظرفیت شورای پارک علم و فناوری و از خرد جمعی بهره‌مند شویم، اظهارداشت: باید صندوق پژوهش و فناوری را در استان راه اندازی کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان تقویت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی را مهم دانست و با اشاره به مزیت‌های استان و مهم دانستن این فرصت‌ها تصریح کرد: گردشگری، شیلات، نفت، زیتون، انرژی‌های نو و منطقه آزاد بندرانزلی از جمله مزیت‌های استان هستند که لازم است مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: پنج فصل را برای پارک علم و فناوری گیلان شامل توسعه در زمینه های زیرساخت های پارک، نیروی انسانی، منابع مالی، پژوهش و فناوری، مشارکت و همکاری ملی و بین المللی و توسعه نظام علمی و فناوری بومی را پیشنهاد می کنم.
دکتر بایستی گفت: ایجاد سایت چندزبانه و افزایش ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به‌خصوص کشور آذربایجان از دیگر برنامه‌های جدید سازمان پارک علم و فناوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه توسعه نظام علمی و فناوری بومی بر اساس رسالتمان باید انجام شود افزود: لازم است پارک زیرساخت‌های اساسی برای شرکت‌ها تبدیل شود و همچنین حلقه قدرتمندی بین صنعت و پارک علم و فناوری در گیلان ایجاد شود.
دکتر مجید متقی طلب نیز در این آیین با بیان اینکه استان گیلان باید در فناوری‌ها برای کشور الگو شود، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید دست همکاری به‌سوی همه دراز کردیم و خوشبختانه با استقبال هم مواجه شدیم. که حاصل آن در حال حاضر ۹ مرکز رشد و ۴۱ کانون خلاقیت در استان است.
دکتر متقی طلب خاطرنشان کرد: ۳۰۰ شرکت و موسسه در ساختارهای مختلف فعالیت دارند و حتماً باید ساختار پارک با دانشگاه منسجم باشد و بدون این هماهنگی فعالیت‌های مجموعه معنی ندارند.
دکتر متقی طلب به برگزاری فن بازار ها در استان و کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما این بود ساختاری در جهت اهداف و رشد کشور را روبه‌جلو ببریم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۸ کشور عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری کشور هستند. همچنین ۲هزار مترمربع فضای کالبدی در استان در دست احداث است وکمک به جوانان در اولویت کاری‌ام بود چون اینجا نقطه امید جوانان است.
در این آیین ضمن قدردانی از دکتر مجید متقی طلب در مدت تصدی ریاست پارک علم و فناوری گیلان، دکترعلی باستی به عنوان رئیس جدید این پارک معرفی شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

برکناری برومند از معاونت تحقیقات و فناوری وزرات علوم/ رحیمی، معاون وزیر علوم شد

شورای عالی عتف به ریاست جهانگیری تشکیل جلسه داد/ در جلسه شورا پیشنهاد شد: ایجاد نظام هماهنگ برنامه ریزی، بودجه ریزی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری

شرایط پذیرش بدون آزمون المپیادی ها هم سخت تر شد/مدال آوران ملی تنها در رشته مرتبط و به یک دانشگاه معرفی می شوند!

معاون پژوهشی وزیر علوم، عضو شورای عالی استاندارد شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها