- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

طراحي زيست حسگر شناسایی آنتی بیوتیک‌های ضد سرطان در کشور

محققان دانشگاه مازندران موفق به طراحي زيست حسگر الكتروشيميايي جهت شناسايي و اندازه گيري آنتی بیوتیک ضد سرطان اپيروبيسين شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران يكی از بزرگترين چالش‌ها در قلمرو تجزيه الكتروشيميايی، طراحی و ساخت الكترودهايی است كه بتوانند به يك گونه‌ شيميايی خاص به صورت كاملا گزينش‌پذير و با حساسيت بالا پاسخ دهد. به ‌طور كلی حسگرهای الكتروشيميايی از طريق واكنش اكسايش-كاهش گونه مورد نظر بر روی سطح الكترود و توليد علامت الكتريكی متناسب با غلظت گونه آزمايشی مورد نظر عمل می‌كنند. توانائی و قابليت ايجاد تغييراتی در ساختار ملكولی بافت توده الكترود و ويژگی‌های سطح آن كه توسط اصلاحگر انتخابی صورت می‌گيرد، تعيين كننده خواص الكترود اصلاح شده شيميايی است.


در این راستا محققان دانشگاه مازندران موفق به طراحی آپتا حسگر الكتروشيميايی بدون نشانگر بر پايه تثبيت آپتامر بر روی الكترود صفحه چاپی گرافيت اصلاح شده با نانو چند سازه ها و نانوذرات طلا به منظور تشخيص الكتروشيميايی اپيروبيسين شدند. در این تحقيق از نانوچندسازه های مغناطيسی عامل دار شده به منظور اصلاح سطح الكترود استفاده می‌شود تا منجر به ايجاد گزينش‌پذيری بالاتر برای آپتاحسگر مورد نظر شود.

 آپتامرها، ليگاندهای اوليگو نوكلئوتيدی تك رشته ای اعم از DNA يا RNA هستند كه با فرايندهای انتخابی آزمايشگاهی SELEX طراحی می‌شوند. استفاده از حسگرهای الكتروشيميايی آپتامری، از جمله روش های نوين تشخيصی هستند كه در سال های اخير مورد توجه قرار گرفته اند. اين حسگرها حساسيت بسيار بالايی داشته و توانايی شناسايی مواد با غلظت های كوچكتر از نانومولار و تا پيكومولار را نيز دارند. اتصال حسگر به گونه شيميايی هدف به تمايل اختصاصی بخش آپتامری برای گونه آزمايشی هدف مربوطه، وابسته است.


اپيروبيسين از دسته آنتی بيوتيك های ضدسرطان است و برای درمان طيف گسترده ای از سرطان ها استفاده می شود ولی به دليل خاصيت سمي قوي، نارسايي قلبي وابسته به دوز تجمعي و اختلال درفعاليت مغز استخوان كاربرد بالينی محدودی دارد. نظارت بر غلظت اپيروبيسين و بهينه سازی دوز دارو برای رسيدن به اثر درمانی حداكثر با واكنش های سمی حداقل، از اهميت ويژه ای برخوردار است.

محققان دانشگاه مازندران در تحقیقات خود پس از تهيه ساختار مغناطيسي Fe3O4@SiO2، اين ساختار توسط ملكول هاي مايع يوني، عامل‌دار شده و به منظور اصلاح سطح الكترود صفحه چاپي گرافيت استفاده مي شود. در ادامه، نانوذرات طلا به روش الكتروشيميايي بر روي سطح آن تشكيل شده تا منجر به ايجاد گزينش پذيري بالاتر براي توالي آپتامر گوگرد دار شود. به كمك اين سيستم، اندازه گيري كمي اپيروبيسين، بر اساس شدت جريان دماغه كاهشي در پاسخ هاي ولتامتري محلول اپيروبيسين بررسي مي شود. از روش هاي تصويربرداري ميكروسكوپ الكتروني روبشي(SEM) و تفرق اشعه ايكس (XRD) به منظور بررسي كيفيت و اندازه نانوذرات سنتز شده استفاده مي شود. همچنين از فنون مختلف الكتروشيمي تجزيه اي، نظير ولتامتري روبشي خطي، طيف بيني امپدانس الكتروشيميايي، ولتامتري چرخه‌اي و … جهت مطالعه رفتار الكتروشيميايي زيست حسگرهاي تهيه شده قبل و بعد از مرحله تثبيت توالي گوگرد دار و برهمكنش با اپيروبيسين استفاده مي شود.

انتهای پیام