جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دستگاه پاستوریزاتور سرد در کشور ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38675
دوشنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۷ | 13:57

دستگاه پاستوریزاتور سرد در کشور ساخته شد

دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا (bar ۶۰۰۰) با کاربرد وسیع در صنایع غذایی و دارویی، توسط محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سید مهدی میرزابابایی مجری این طرح پژوهشی در خصوص مزایای استفاده از روش پاستوریزاسیون سرد گفت: حفظ ارزش تغذیه ای، بافت، طعم، رنگ و بو و کاهش مصرف انرژی از جمله مهم ترین مزایای استفاده از این روش به شمار می رود.
وی تصریح کرد: از آنجا که استفاده از فرآیند های حرارتی برای پاستوریزه کردن مواد غذایی باعث وارد شدن آسیب جدی به ماده غذایی می شود لذا در حال حاضر ضرورت استفاده از روش های جدید و غیر مخرب برای حفظ کیفیت مواد غذایی و رقابت پذیر نمودن محصولات در صنعت غذا به خوبی احساس می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از فرآیندهای حرارتی از فرآیندهای غیر حرارتی فشار بالا ( HPP ) استفاده می‌شود افزود: با استفاده از فرآیندهای فشار بالا ضمن انجام عمل پاستوریزاسیون در دمای محیط، ویتامین ها، طعم، رنگ، بافت و تازگی ماده غذایی حفظ شده و ماندگاری آن به طور چشمگیری افزایش می یابد.
عضو هیئت علمی گروه ماشین آلات مواد غذایی ادامه داد: فرآیند فرآوری مواد غذایی با استفاده از این روش در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود و در نتیجه نیازی به فرآیندهای حرارت دهی با زمان طولانی برای پاستوریزه کردن ندارد از این منظر این فناوری جزء فناوری های نوین و دوستدار محیط زیست بوده و در حال حاضر در صنعت غذا با شتاب زیادی رو به گسترش می باشد.
میرزابابایی با بیان اینکه دستیابی به دانش طراحی و ساخت دستگاه در مقیاس آزمایشگاهی این امکان را فراهم آورده تا بتوان نمونه های مشابه و مطابق نیاز سفارش دهندگان ساخته شود گفت: این دستگاه قابلیت طراحی، ساخت و اجرا در حجم های مختلف را دارد.
انتهای پام

مطالب مرتبط

هفتمین کارگاه بین‌المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک‌ها برگزار شد

ساخت بسته بندی نانویی هشداردهنده فساد ماهی در ایران

ساخت دستگاه پاستوریزاتور غیر حرارتی با فرآیند فشار بالا در کشور

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به موسسه پژوهشی ارتقاء یافت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها