جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آزمایشگاه تحقیقاتی سلول‌های فتوولتائیک راه‌اندازی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38639
دوشنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۷ | 10:40

آزمایشگاه تحقیقاتی سلول‌های فتوولتائیک راه‌اندازی می‌شود

با راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی سلول‌های فتوولتائیک ، سطح آگاهی پژوهشگران  از کیفیت سلول‌های فتوولتائیک که موضوعی پر اهمیت است افزایش خواهد یافت.

به گزارش دیده بان علم ایران رشد تولیدات علمی، فناورانه و استفاده از نتایج تحقیقات پژوهشگران در حوزه سلول های خورشیدی موضوعی پر اهمیت است چرا که انرژی خورشیدی یکی از منابع پرکاربرد تجدیدپذیر در بیشتر کشورها است. در این راستا آزمایشگاه تست سلول های خورشیدی توسط پژوهشگاه نیرو راه اندازی می شود که ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نیز حمایت خود از این پروژه را اعلام کرده است. در فاز نخست شناسایی امکانات موجود آزمایشگاهی کشور برای به روز رسانی و کالیبراسیون تجهیزات انجام شده است. وجود چنین آزمایشگاهی باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی و اعمال نوآوری در آن می شود. چرا تولیدکنندگان با استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاه می توانند از کیفیت محصول خود آگاهی پیدا کرده و آن را تست کنند. یک سلول فتوولتائیک نور خورشید را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می کند  بنابراین اهمیت تولید با کیفیت این سلول ها مشخص است.
بر اساس این گزارش مصرف غیر بهینه سوخت های فسیلی و مشتقات آن علاوه بر زیانهای اقتصادی، آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد کرده اند. بنابراین هر اقدامی در راستای توسعه فناوری های مرتبط با انرژی های تجدید پذیر در کشور مورد حمایت قرار می گیرد. چرا که بحران انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات گسترده اقلیمی و آب و هوایی همگان را بر آن داشته تا در راستای توسعه پایدار به سوی منابع جایگزین و تجدیدپذیر انرژی حرکت کرده، سبد انرژی خود را متنوع ساخته و زمینه های استفاده از منابع تجدیدپذیر را فراهم کنند. همچنین انرژی های تجدیدپذیر همگام با سیاست های کلان انرژی کشور در جهت عدم اتکا بر نفت، با تنوع بخشی به سبد انرژی، افزایش امنیت تولید و توزیع انرژی، صیانت از ذخایر فسیلی، ایجاد فرصتهای کسب و کار دانش بنیان و استفاده در پدافند غیرعامل برای کشور منافع بی شماری ایجاد می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین مرکز فناوری انرژی راه‌اندازی می‌شود

استانداردسازی اجباری در حوزه فناوری‌های زیست توده در کشور

طراحی و ساخت واحد خودکار ۴۰ کیلوواتی خورشیدی در دمای بالا برای سرمایش توسط محققان دانشگاهی

بهینه‌سازی عملکرد سامانه تولید خورشیدی گاز هیدروژن با دستاورد محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها