جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

چهارمین عابر ماه درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38610
یکشنبه، ۶ خرداد، ۱۳۹۷ | 12:48

چهارمین عابر ماه درگذشت

کاپیتان آلن لاورن بین، فضانورد ناسا و چهارمین انسانی قدم بر ماه گذاشت، روز گذشته در ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، بین که از حدود دو هفته پیش بیمار شده بود روز شنبه (۲۶ مه) در بیمارستانی در شهر هیوستون تگزاس درگذشت.

آلن بین، هزار و ۶۷۱ ساعت و ۴۵ دقیقه از زندگی‌اش را در فضا به سر برد. او زمین را از موقعیتی دید که جز او کم‌تر کسی قادر به تماشایش شده بود.

بین در ابتدا خلبان پروازهای آزمایشی نیروی دریایی آمریکا بود. او در سال ۱۹۶۳ میلادی برای دوره آموزشی فضانوردی انتخاب شد و در نوامبر ۱۹۶۹ با آپولوی ۱۲ به ماه رفت. در سال ۱۹۷۳ او فرمانده ایستگاه فضایی اسکای‌لاب، اولین ایستگاه فضایی امریکا در مدار زمین شد که ۵۹ روز کره زمین را دور زد.

آلن بین در سال ۱۹۸۱ میلادی از ناسا بازنشسته شد و به نقاشی روی آورد. موضوع اغلب نقاشی‌های او، ماه و ستارگان و سیاراتی بودند که زمانی به سوی آن‌ها پرواز کرده بود.

پیش از آلن بین سه فضانورد دیگر آپولو “پیاده روی” بر روی کره ماه را تجربه کرده بودند. اولین آن‌ها نیل آرمسترانگ بود در سال ۱۹۶۹ بود. دومین نفر باز آلدرین فضانورد آمریکایی بود که در همان سال به ماه سفر کرد. پس از او پیت کنراد، یک فضانورد دیگر ناسا قدم بر کره ماه نهاد. از این چهار نفر فقط آلدرین هنوز در قید حیات است که ۸۸ سال سن دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

مادر علم آمار ایران درگذشت

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها