جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سرپرست ISC: استناد، مهمترین شاخص مرجعیت علمی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3855
چهارشنبه، ۳۰ تیر، ۱۳۹۵ | 13:59

سرپرست ISC: استناد، مهمترین شاخص مرجعیت علمی است

نشست راهبردهای تولید علم برتر و ارتقای سطح پژوهش از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوس یرگزار شد.

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  در جمع هیات رئیسه، هیات ممیزه و شورای علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، راهبرد انتخاب نشریات و نقش آن در اثرگذاری دانشگاه را مورد تبیین قرار داد و گفت: دانشگاه های برتر دنیا بخش اعظم تولیدات علمی خود را در برترین مجلات منتشر می‌کنند، عاملی که به افزایش اثرگذاری تولیدات علمی آن ها کمک می‌کند. مرجعیت علمی اولین بند در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است و استنادها مهمترین شاخص تعیین میزان این مرجعیت  هستند.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این نشست وضعیت تولید علم دانشگاه های کشور، دنیا و خواجه نصیرالدین طوسی را به تفکیک توزیع آنها در نشریات با چارک های مختلف مورد بررسی قرار داد که به گفته وی، تفاوت قابل ملاحظه ای به لحاظ اثرگذاری بین تولیدات علمی که در نشریات کیفی تر منتشر شده بود و نشریاتی که از کیفیت پایین تری برخوردار بودند مشاهده می شد.

 

وی در این نشست همچنین به بررسی آخرین وضعیت علمی کشور در سطح بین المللی پرداخت  و توجه به ابعاد مختلف تولید علم شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده در کنار افزایش تولید علم را مورد تاکید قرار داد.

 

دهقانی در پایان افزود: هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین اولویت در تولید علم است، بنابراین باید ضمن توجه به انتخاب راهبرد انتشار در مجلات برتر و افزایش تعداد این دسته از مقالات به عنوان یک شاخص نسبی، همزمان هدایت پژوهش ها برای رفع نیازهای کشور را نیز مد نظر قرار داد.

 

دکتر علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  نیز در این نشست به بیان مهمترین عوامل ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت.

 

در همین راستا همتایان بین المللی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مورد بررسی قرار گرفتند و نقاط قوت و ضعف دانشگاه مشخص شد. همچنین، معیارهای سنجش تولید علم فنآورانه، نوآورانه و صنعتی برای کاربردی کردن کمیت تولید علم ارائه شدند.

 

در نهایت لزوم تدوین سند دیپلماسی علمی و توسعه علمی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت.

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یک از دانشگاه هایی است که طی یک دهه اخیر به سرعت در حال افزایش کمیت تولید علم دانشگاه است. در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ تنها ۴۰۸ مدرک در پایگاه استنادی آی.اس.آی از این دانشگاه نمایه شده بود، اما در خلال سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ تعداد مدارک این دانشگاه به ۴۸۲۸ مورد رسید که یک افزایش دوازده برابری را نشان می دهد.

 

به استناد داده‌های پایگاه رتبه بندی بین المللی تایمز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی در جمع  دانشگاه های برتر دنیا در رده ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار گرفت.

 

همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی این دانشگاه برای اولین با در جمع دانشگاه های برتر دنیا به گزارش رتبه بندی بین المللی لایدن نیز قرار گرفت. دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه دانشگاه ها در سال های قبل را نیز دسترس پذیر کرده است. به صورت پیش فرض رتبه دانشگاه ها براساس میزان اثرگذاری بین المللی آن ها و تعداد مدارک آنها در برجسته ترین مجلات آی.اس.آی نمایش داده می شود. بر این اساس، دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی در دوره    ۲۰۱۴-۲۰۱۱ نسبت به دوره ۲۰۱۳-۲۰۱۰ یک ارتقای ۱۹ رتبه ای در بین دانشگاه های دنیا را نشان می دهد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

درگذشت یکی از استادان پیشکسوت صنعت تاسیسات

ایران در رتبه چهارم تولید مقالات نانو دنیا/اختصاص یک پنجم کل مقالات ایران به نانو، منطقی است؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها