پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

عضو هیات عامل ایمیدرو: میزان تولید فولاد کشور باید تا ۱۴۰۴ بیش از دو برابر شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38542
چهارشنبه، ۲ خرداد، ۱۳۹۷ | 12:46

عضو هیات عامل ایمیدرو: میزان تولید فولاد کشور باید تا ۱۴۰۴ بیش از دو برابر شود

عضو هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی اقتصاد منابع طبیعی مربوط به هفت عنصر است گفت: آمارها نشان می‌دهد هزینه تولید عناصر استراتژیک در کشور بیش از دنیا است که برای ارتقا جایگاه صنعت معدن نیازمند سرمایه گذاری‌های بیشتر هستیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر اردشیر سعد محمدی در پانزدهمین همایش مهندسی معدن، میزان استخراج مواد معدنی در دنیا را سالانه ۱۷ میلیارد تن ذکر کرد و افزود: از هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی که در بخش اقتصاد منابع طبیعی صورت می‌گیرد، ۲۲۰۰ میلیارد دلار مربوط به بخش معدن است، به این معنی که ۲۷ درصد گردش مالی این حوزه به معدن اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی اقتصاد منابع طبیعی مربوط به هفت عنصر می‌شود، اظهار کرد: ۴۳ درصد از این میزان گردش مالی مربوط به عنصر “فولاد” است. سالانه یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود که از این میزان ۸۸۰ تن در کشور چین تولید می‌شود.

سعد محمدی، تولید سالانه فولاد در کشور را ۲۲ میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: واحدهای تولید فولاد در دنیا کمتر از ۵۰ میلیون تن نیست و این در حالی است که کل تولیدات سالانه کشور ۲۲ میلیون تن است و اگر ایران بخواهد جایگاه فعلی خود را در این حوزه ارتقا دهد، باید رویکردهای خود را تغییر دهد.

عضو هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد، رسیدن به این هدف را مستلزم سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد یورویی دانست، ضمن آنکه نیاز به توسعه زیر ساخت‌هایی چون زیر ساخت ریلی داریم.

به گفته سعد محمدی، در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی داریم که بر اساس برنامه ششم توسعه این میزان باید به ۲۵ کیلومتر برسد؛ یعنی ۱۳ هزار کیلومتر ریل گذاری جدید مورد نیاز است.

سعد محمدی ادامه داد: در سنگان ۱۷٫۵ میلیون تن کنستانتره تولید می‌شود که تنها ۵ میلیون تن آن را جابه جایی ریلی داریم و برای امکان بیشتر باید از جا به جایی جاده‌ای استفاده شود که نیازمند جاده‌سازی بیشتر هستیم.

وی، دومین عنصر را “زغال سنگ” عنوان و خاطرنشان کرد: از هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال سنگ تولید شده در دنیا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن آن در کشور چین تولید شده است؛ در حالی که تولید سالانه ایران به دو میلیون تن نمی‌رسد.

عضو هیات عامل ایمیدرو تولید سالانه “مس” در دنیا را ۲۳ میلیون تن ذکر کرد که این میزان در ایران کمتر از ۲۰ هزار تن (یک درصد تولید جهانی) است و گفت: میزان تولید آلومینیوم به عنوان فلز خاص در کشور ۱٫۵ میلیون تن است؛ در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس پنج میلیون تن تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به هزینه‌ تمام شده عناصر تولید شده در کشور، اظهار کرد: هزینه تمام شده تولید سرب و روی در دنیا بین ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار است؛ ولی این میزان در ایران بالغ بر دو هزار دلار می‌شود، ضمن آنکه هزینه تمام شده مس در ایران بیش از چهار هزار دلار است که این میزان در دنیا ۲۷۰۰ دلار می‌شود.

سعد محمدی تاکید کرد: اگر قرار است جایگاه صنعت معدن در کشور ارتقا یابد، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هستیم.

مهندس نادعلی اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی ایران نیز در این همایش، زمین‌شناسی را یکی از علوم پایه اکتشافات معدنی دانست و گفت: ولی این بخش و همچنین بخش معدن در کشور مغفول مانده است که در دوره ریاست جدید سازمان زمین‌شناسی به این علم توجه بیشتری شد.

وی حذف بوروکراسی را یکی از الزامات توسعه فعالیت‌های معدنی نام برد و اظهار کرد: اخیرا نقشه راه معدن به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که امیدواریم این نقشه بتواند بخشی از مشکلات موجود در حوزه معدن را کاهش دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه بخش معدن عملکرد خوبی داشته و توانسته چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند، اظهار داشت: همزمان با شدت یافتن تحریم‌ها توانستیم ماده معدنی “ید” را تولید کنید و امروز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این ماده معدنی هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه باید نحوه تامین ید در کشور الگو قرار گیرد، اظهار داشت: با استفاده از این الگو می‌توانیم وارد سایر حوزه‌های مواد معدنی شویم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید پوشش‌های مقاوم به سایش برای افزایش عمر قطعات صنعتی

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد: ساختاربندی دانشکده ها در قالب پردیس های دانشگاهی

رییس دانشگاه خبر داد: تمرکز پردیس گرمسار دانشگاه امیرکبیر بر حوزه معدن و آبهای زیرزمینی

توليد هيدروژن خالص از سوخت پاک با روش ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها