جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ربات ها، کارگران خستگی ناپذیر تولید «اندام واره ها»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38522
سه شنبه، ۱ خرداد، ۱۳۹۷ | 15:30

ربات ها، کارگران خستگی ناپذیر تولید «اندام واره ها»

تیمی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن سیستمی طراحی کرده‌اند که امکان تولید رباتیک ارگانوئیدها (اندام واره ها) مورد نیاز تحقیقات دارویی از سلول‌های بنیادی را فراهم می کند

به گزارش دیده بان علم ایران، رباتها در تولید “ارگانوئیدها” این مزیت را دارند که دچار خستگی و خطاهای ناشی از آن نمی شوند.

اندام واره(organoid) نسخه مینیاتوری ساده‌ شده از یک اندام انسانی است که به صورت سه‌بعدی در آزمایشگاه تولید می‌شود و برای آزمایش داروهای جدید در فاز آزمایشگاهی استفاده می شود.

ساختن این کشت‌های سلولی سه‌بعدی در آزمایشگاه این امید را ایجاد می‌کند که در نهایت بتوان اندام کامل انسانی مانند قلب، کبد یا کلیه را در آزمایشگاه رشد داد.

رباتهای محققان دانشگاه واشنگتن در کمتر از یک ماه، هزاران کلیه مینیاتوری کشت داده اند و البته قادرند اندامی را که ساخته‌اند، تحلیل و ارزیابی کنند.

بنجامین فردمن، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتندر سیاتل می گوید: راه‌اندازی یک سیستم تولید ارگانوئید که با روش های معمول یک روز طول می کشد توسط رباتها در ۲۰ دقیقه انجام می شود.

اندام واره ها می‌توانند مانند ارگان‌های عادی بدن که از روی آن کپی شده‌اند عمل کنند و به عنوان یک ابزار تحقیقاتی مهم در زیست پزشکی به کار روند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها