چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ایجاد سردترین دمای جهان در ایستگاه فضایی، هدف تازه ترین پرتاب ناسا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38467
دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 14:03

ایجاد سردترین دمای جهان در ایستگاه فضایی، هدف تازه ترین پرتاب ناسا

ناسا در تلاش است با پرتاب مجموعه ای از تجهیزات لیزری به ایستگاه فضایی بین‌المللی سردترین دمای جهان را که ۱۰۰ میلیون برابر سردتر از دمای اعماق فضاست ایجاد کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این تجهیزات در قالب ابزاری کوچک موسوم به “آزمایشگاه اتم سرد” (CAL) بعد از ظهر دوشنبه به وقت ایران با موشک “سیگنوس”(Cygnus) متعلق به شرکت Orbital ATK به فضا پرتاب شد.

با استفاده از این دستگاه که ترکیبی از لیزر و آهن‌ربا است، فضای ابری اتم‌ها تا یک دهم میلیارد درجه بالاتر از صفر مطلق( ۲۷۳٫۱۵ درجه سانتی گراد زیر صفر) سرد می شود. بدین ترتیب سرعت حرکت اتم ها بسیار کند شده و امکان بررسی ویژگی‌های کوانتومی منحصر به فرد اتم‌های بسیار سرد فراهم می شود.

ایجاد این فضاهای ابری موسوم به “چگالش بوز-اینشتین”(BEC) در آزمایشگاه های روی زمین هم وجود دارد اما وجود نیروی جاذبه، فضاهای ابری را با سرعت بسیار زیاد به سمت پایین می‌برد؛ بنابراین امکان بررسی آنها تنها در کسری از ثانیه میسر خواهد بود.

محیط ریزگرانشی بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی، بر این مشکل غلبه خواهد کرد و به دانشمندان این امکان را خواهد داد که از روی زمین، تجهیزات مورد نظر را کنترل و اتم‌ها را تا مدت زمان ۱۰ ثانیه مشاهده کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها