جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

واگذاری دانش فنی چهار رقم جدید گندم و پنبه به بخش خصوصی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38412
یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 21:26

واگذاری دانش فنی چهار رقم جدید گندم و پنبه به بخش خصوصی

مراسم امضای قراردادهای انتقال دانش فنی تولید بذرهای  اصلاح شده جدید زراعی به بخش خصوصی با حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مزرعه تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح بذر در کرج برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در افتتاحیه مراسم واگذاری تعدادی از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با قدردانی از حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مزرعه تحقیقات غلات این موسسه به توضیح چگونگی تولید ارقام جدید زراعی در فرآیندهای به نژادی پرداخت.

وی با ذکر تاریخچه ای از تحولات ساختاری این موسسه از سال ۱۳۰۹ به بعد گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۲۲۰ رقم زراعی و باغی توسط محققان این موسسه به کشاورزان معرفی شده و فرآیند معرفی ارقام جدید در سال های گذشته شتاب بیشتری گرفته است به طوری که میانگین تعداد معرفی رقم از ۱٫۶ رقم در سال در دهه های گذشته به ۱۵ رقم در سال ۹۵ رسیده و بالاترین رکورد در سال گذشته با معرفی ۱۹ رقم جدید زراعی به ثبت رسیده است.

دکتر اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکنون ۲۴۰ دانش فنی تحقیقات کشاورزی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است به تشریح برنامه های به نژادی وزارت جهادکشاورزی پرداخت.

وی معرفی سالانه ۱۶ رقم جدید زراعی را از دستاورد مهم پژوهشی این سازمان در ارتباط با جامعه کشاورزان برشمرد و افزود: هم اکنون برنامه های به نژادی غلات در موسسه های تحقیقاتی سازمان با در اختیار داشتن بهترین ذخایر ژنتیکی از مراکز تحقیقاتی ملی و  بین المللی دنیا  بر روی ۲۷۰۰ لاین  و در قالب ۲۴۰ پروژه تحقیقاتی در حال اجرا است.

زند  در زمینه افزایش تعامل با بخش خصوصی از ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه تحقیقات تولید ارقام اصلاح شده جدید زراعی، برای اولین بار در دولت یازدهم خبر داد و به ثمر رسیدن ۲۸ رقم جدید زراعی را از دستاوردهای مهم این سازمان در حمایت از شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی دانست.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به انعقاد پروژه مهم بین المللی در زمینه ارتقای بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان در همکاری با موسسه تحقیقات بین المللی سیمیت خاطر نشان کرد: برای اجرای این پروژه، هزار و ۸۵۰ لاین گندم زمستانه و بهاره در زمینه زراعت دیم و آبی از مجموع خزانه های ژنتیکی دنیا گردآوری شده است تا با غنی سازی ژرم پلاسم تولید ارقام  با عملکرد بالا همراه با به گزینی صفات زراعی شتاب بیشتری به خود گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که ایران در زمینه تحقیقات تولید بذر گندم  جزو کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می شود خاطر نشان کرد: در پروسه تولید بذر به طور کامل خودکفا هستیم و امیدواریم  با اجرای پروژه های به نژادی غلات در تامین امنیت غذایی بیش از پیش بدرخشیم.

زند در بخش دیگری از سخنان خود استان البرز را قطب علم و فناوری دانست و ضمن قدردانی از استاندار البرز در توجه به بخش کشاورزی، رشد علم و فناوری به ویژه در ارتباط با موسسه های تحقیقاتی تابعه سازمان که در این استان مستقر هستند را خواستار شد.

دکتر محمد علی نجفی، استاندار البرز هم با بیان این مطلب  که کشاورزی برای استان البرز از حیث داشتن اراضی مستعد کشاورزی و وجود کشاورزان پیشرو یک فرصت تلقی می شود از رویکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی دانش بنیان تشکر کرد.

وی  استقرار بیش از ۱۰ موسسه تحقیقات کشاورزی در استان را از دیگر فرصت های استان البرز نام برد گفت: استانداری البرز از تحقیقاتی که در جهت بهینه سازی مصرف آب و استفاده از پساب های صنعتی در کشاورزی اجرا شود استقبال می کند.

دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم پس از بازدید از مزرعه تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در مراسم واگذاری دستاوردهای تحقیقاتی سازمان به بخش خصوصی در سخنانی رویکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را در تجاری سازی تحقیقات مرز علم تحسین برانگیز خواند و بیان داشت واگذاری دانش فنی تحقیقات کشاورزی در بهره مند کردن جامعه از نتایج تحقیقات کشاورزی، شیوه فوق العاده ای است و لازم می دانم در این زمینه از تلاش های دکتر زند در زمینه تدوین ضوابط و تسهیل امور تجاری سازی تحقیقات تشکر کنم.

وی با تاکید بر استمرار حمایت های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم علاوه بر به پایان رساندن پروژه های قبلی، پروژه های جدیدی را در همکاری با این سازمان آغاز کنیم و اعتقاد داریم رسالت تحقیقات در بخش کشاورزی تزریق تکنولوژی به زندگی روزمره مردم است که امروز در این مراسم شاهد نمونه ای از تحقق این مهم  هستیم.

در ادامه مراسم انتقال  چهار دانش فنی با عنوان قرارداد واگذاری انحصاری و موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم دوروم رقم دهدشت از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، واگذاری موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر پنبه رقم حکمت از سوی موسسه تحقیقات پنبه کشور، واگذاری امتیاز تولید بذر گندم نان آبی رقم بهاران، واگذاری انحصاری و موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم نان رقم ریژاو با حضور روسای موسسه های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و نمایندگانی از بخش خصوصی به امضا رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معاون وزیر جهاد کشاورزی، مرجع ملی كنوانسیون تنوع زیستی شد

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد

علت احتمالی استعفای ستاری، ناهماهنگی های ناشی از معاونت فناوری وزارت علوم است

تشکیل شورایی جدید، این بار برای راهبری دانش بنیان ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها