پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

محققان کشور موفق به کشت و پرورش جلبک‌ها بدون آب شیرین شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38295
شنبه، ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:38

محققان کشور موفق به کشت و پرورش جلبک‌ها بدون آب شیرین شدند

محققان داخلی به‌منظور استفاده  از شرایط بالقوه مناسب سواحل جنوب کشور ، طرحی  ارائه کردند که به‌وسیله آن، ضمن ایجاد صنایع جدید و کشت و پرورش جلبک‌ها بدون نیاز به آب شیرین، استخراج  دو گونه کاراگینان و بتا کاروتن از ماکرو جلبک‌ها صورت گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران دانشگاه خلیج‌فارس، با توجه به اولویت‌ها و زیرساخت‌های موجود در دانشگاه و در سطح استان بوشهر، این دانشگاه زمینه اصلی  پژوهش‌ها خود را بر روی جلبک‌های بومی خلیج‌فارس که ارزش اقتصادی بیشتری دارند متمرکز کرده است، ازاین‌رو با انجام تحقیقات و پژوهش در این زمینه موفق به ایجاد صنایع و کشت و پرورش جلبک‌ها بدون نیاز به آب شیرین شدند.


ماندانا زارعی عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی طرح گفت: کشت میکرو جلبک‌ها دارای دستاوردهای فناورانه ای شامل استخراج کاراگینان و بهینه‌سازی شرایط به‌منظور به دست آوردن حداکثر میزان تولید، کشت و پرورش میکرو جلبک دونالیلا  Dunaliella sp و استخراج بتاکاروتن از دونالیلا است.


زراعی گفت: با توجه به دانش موجود در  این زمینه و این واقعیت تلخ که کشت و پرورش جلبک‌ها ( اعم از جلبک‌های پرسلولی یا ماکرو جلبک‌ها و میکرو جلبک‌ها یا جلبک‌های تک‌سلولی و میکروسکوپی) همچنین استخراج مواد باارزش زیستی از آن‌ها و صنایع تبدیلی وابسته به آن در کشور ما حتی در مقیاس نیمه‌صنعتی نیز  پایه‌گذاری نشده است، با رایزنی‌هایی که در سطح استان بوشهر با مسئولین زی ربط انجام شد به این نتیجه رسیدیم که اولین قدم برای رسیدن به این هدف وارد شدن متخصصین دانشگاهی به زمینه‌های کاری مرتبط با جلبک‌ها است،  تا بتوانیم پس از موفقیت در آن،  بخش خصوصی را  نیز به وارد شدن به این عرصه ترغیب کنیم.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس  در مورد دستاوردهای زیست‌محیطی این طرح با اشاره به خطرات احتمالی پیش روی کشاورزان در آینده گفت: با توجه به اینکه استان‌های ساحلی جنوب کشور و از جمله استان بوشهر به‌ویژه شهرهای کوچک و روستاهای آن  به دلایل متعدد جزء مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور محسوب می‌شوند و با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود آب شیرین برای کشاورزی استان بوشهر و نظر به اینکه کاشت محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی که نیاز بالایی به آب‌دارند  بخش قابل‌توجهی از اقتصاد  روستانشینان را تشکیل می‌دهد احتمال دارد در آینده نزدیک به دلیل سیاست‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو،  بخش قابل‌توجهی از کشاورزان منطقه کار خود را از دست بدهند.


وی ادامه داد: این طرح تلاش دارد  از شرایط بالقوه مناسب سواحل جنوب کشور  برای ایجاد صنایع جدید و کشت و پرورش جلبک‌ها بدون نیاز به آب شیرین استفاده کند. این صنعت سال‌هاست که در اروپا، امریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا رشد قابل‌توجهی داشته و جزء ارکان اصلی اقتصاد مناطق ساحلی و به‌ویژه روستائیان است و در سالهای اخیر برخی از کشورهای آفریقایی نیز در این راستا در حال فعالیت هستند.


این فعال حوزه فناوری گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه علاوه بر پایه‌گذاری این صنعت پربازده در جنوب کشور گامی در راستای توسعه پایدار و مبتنی بر محیط‌زیست در سواحل خلیج‌فارس و  ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر است. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید نوشیدنی گردو با فرمولاسیون جدید توسط پژوهشگر کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها