سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه در خدمت آستان قدس رضوی/از وقف تلفنی تا ثبت نام اینترنتی خادم یاری و مهمانسرای حضرت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38191
سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 19:04

رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه در خدمت آستان قدس رضوی/از وقف تلفنی تا ثبت نام اینترنتی خادم یاری و مهمانسرای حضرت

طی مراسمی با حضور تولیت آستان قدس رضوی از ۱۰ دستاورد مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی در این مراسم که در تالار همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد با تقدیر از مجریان این طرح ها که ارائه خدمت به زائران حرم مطهر امام رضا (ع) را تسهیل، تسریع و توام با عدالت بیشتر می کند، اظهار داشت: وظیفه همه ما این است که دغدغه های زائران حرم امام رضا(ع) برای یک زیارت دلنشین و خاطره‌انگیز رفع کرده یا به حداقل برسانیم. زیارت دلنشین زوار، نیازمند ارائه خدمات از سوی همه خادمان آستان و دست اندرکاران مدیریت شهری است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت رسانی به زایران حرم رضوی منحصر به آستان مقدس نیست و فراهم کردن وسایط نقلیه مناسب و امکانات سکونت مناسب زوار در مشهد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار داشت: بهره گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات در شناسایی ظرفیت های موجود در حوزه حمل و نقل و امکانات هتل ها و مهمانسراهای مشهد و خدمات شهری کمک زیادی به رفع مشکلات موجود در خدمت رسانی به زوار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دستاوردها و اقداماتی که در مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی صورت گرفته و امروز پس از پایان فاز آزمایشی رسما رونمایی می شوند کاربردهای اداری و داخلی دارند ولی اغلب آنها مثل سامانه الکترونیکی وقف و نذر رضوی، سامانه الکترونیکی ثبت نام غذای حضرتی و سامانه درخواست‌های مردمی و امداد مستضعفین ارتباط مردم با آستان را تسهیل می کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ماموریت های اصلی آستان که تسهیل زیارت برای مشتاقان امام رضا (ع)، اقدامات فرهنگی و خدمت به نیازمندان و مستضعفان است اظهار داشت: ما زیارت را یک اغاز می دانیم، نه انجام و پایان و بر ادامه ارتباط زوار با آستان در قالب فعالیتهای فرهنگی تاکید داریم. زایران خارجی، نوجوانان و جوانان از گروه های اولویتدار برای فعالیتهای فرهنگی آستان هستند.

رییسی با بیان اینکه زیارت را نباید برشی از زندگی تلقی کرد که ارتباطی با قبل و بعد ندارد گفت: زیارت نه یک پروژه که یک فرایند مداوم و پروسه ای است که بر تمام جنبه های زندگی زائر اثر می گذارد.

وی در ادامه با اشاره به گسترش چشمگیر شبکه جهانی اطلاعات و فضای مجازی که تمام لایه‌های زندگی امروز را تحت تأثیر قرار داده اظهار داشت: اگرچه در ابتدای کار و طراحی شبکه جهانی اینترنت جهان‌ نقشی نداشته ایم ولی نظام اسلامی و مردم ما باید در برنامه ریزی های آتی آن سهیم باشند.

تولیت آستان قدس رضوی اقدامات صورت گرفته در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را آغاز حرکتی بزرگ در بخش‌های مختلف شبکه جهانی اطلاعات و ارتباطات عنوان و تاکید کرد: نباید در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی منفعل باشیم بلکه با توجه به پیشرفت فوق العاده سریع این فناوری ها باید همگام با پیشرفت های جدید فعالانه در عرصه های مختلف حضور داشته باشیم. رمز مو‌فقیت در حوزه علم و فناوری هم این است که تمام اجزای سازمان به‌ ویژه مدیران درگیر موضوع شوند و باید توجه داشت که با وجود گام‌های خوبی که تاکنون برداشته شده تا تشکیل دولت الکترونیک به‌ معنای واقعی راهی طولانی در پیش داریم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رویکرد آستان در استفاده حداکثری از ظرفیتهای علمی و فناوری موجود در انجام ماموریت ها گفت: اداره مجموعه بزرگ استان قدس مسائل بسیاری دارد که شاید برخی چندان به چشم نیایند ولی سعی ما این است که در کوچکترین مسائل مثل وضعیت عطرهای مورد استفاده در حرم یا نحوه نگهداری درگاه های نقره و طلای حرم هم با دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی تعامل نزدیک داشته باشیم.

بختیاری، قائم مقام آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از سیاست‌های آستان قدس رضوی رسیدن به مرجعیت علمی جهان اسلام است که به پشتوانه وجود مقدس «عالم آل محمد (ص)» – حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)- چنین اقتضایی را نیز داریم. استفاده از فناوری های نوین هم از زاهکارهای هموار کردن مسیر تحقق این هدف بزرگ است.

وی با بیان این که رویکرد آستان مقدس رضوی، خدمت رسانی به زوار «از مبدا تا مبدا» (از هنگام خروج از منزل به قصد زیارت تا برگشت به محل سکونت) است، اظهار داشت: شاید چنین رویکردی نشدنی به نظر برسد ولی با فناوری روز می توانیم آن را محقق کنیم.

بختیاری تصریح کرد: بسیار امیدوارم که دستاوردهای جدید مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی کمک بزرگی به گسترش اندیشه نورانی امام رضا «ع» و فعالیتهای علمی آستان قدس باشد.

در ادامه این مراسم پس از تقدیر از محققان دست اندرکار اجرای پروژه های مرکز، علی قدیری، مشاور تولیت آستان قدس رضوی و سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس در سخنانی به معرفی تعدادی از پروژه ها پرداخت.

رونمایی از دامنه اینترنتی جدید آستان قدس

دامنه اینترنتی آستان قدس رضوی www.aqr.ir بود که با رونمایی از دامنه اینترنتی Razavi.ir همه دامنه های زیرمجموعه آستان قدس در این نشانی قابل دسترسی خواهد بود.

سامانه الکترونیکی وقف و نذر رضوی

با راه اندازی این سامانه تمام کسانی که علاقمند به نذر، وقف یا عقیقه به هر میزان هستند می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی Nazr.Razavi.ir مبلغ مورد نظر و محل مصرف آن را مشخص کنند و از طریق همین سامانه مبلغ مورد نظر را به حساب آستان واریز کنند.

این سامانه از طریق شماره گیری #۸* در تلفن همراه (بدون اتصال به اینترنت) هم قابل دسترسی است.

سامانه درخواست‌های مردمی و امداد مستضعفین

با راه‌اندازی این سامانه در نشانی اینترنتی Emdad.Razavi.ir تمام مددجویان متقاضی دریافت کمک از آستان می توانند از طریق اینترنت دریافت های خود را مطرح کنند و بدین ترتیب امکان مانیتورینگ و ثبت لحظه ای درخواست‌ها فراهم می‌شود که رسیدگی به درخواست‌ها، کنترل دقیق درخواست‌ها و تکریم ارباب رجوع را در پی دارد.

 سامانه رزرو خدمتی خادم یاران

یکی از درخواست‌های همیشگی بسیاری از شیفتگان امام رضا (ع) امکان ثبت‌نام به عنوان خادم یار در آستان مقدس بوده است. از طریق راه‌اندازی سامانه اینترنتی Khademyar.Razavi.ir افراد می توانند بدون مراجعه حضوری به حرم از هر جا درخواست خود و همچنین نوع و زمان مورد نظر خادم یاری را مشخص کنند.

طبق اعلام مسئولان آستان قدس تاکنون ۱۳۳۹ خادم یار براساس ۲۷۱ خدمت از طریق این سامانه که مدتی است به صورت آزمایشی فعال شده ثبت نام شده‌اند.

با اینترنتی شدن این امکان، پاسخگویی به حجم زیاد از درخواست‌های خادم یاری برای نخستین بار فراهم شده است.

سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی

بنابراعلام آستان قدس رضوی ماهانه ۲۰۰ هزار تماس تلفنی روی این سامانه برای پاسخگویی به سوالات شرعی برقرار می‌شود.

در حال حاضر مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ یا وبسایت www.32020.ir سوالات خود را مطرح کنند که با توسعه این سامانه و ارتقای زیرساخت امکان پاسخگویی سریعتر و مدیریت بهتر پاسخگویان و تهیه گزارش های آماری از موضوعات تماس ها، عملکرد اساتید پاسخگو و زمان انتظار تماس گیرندگان فراهم شده است.

سامانه الکترونیکی ثبت نام غذای حضرتی

یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی توزیع عادلانه‌تر و فراگیرتر دعوتنامه مهمانسرای رضوی است.

در حال حاضر این امکان به صورت اینترنتی فراهم شده و از طریق سایت Mehmansara.razavi.ir یا از طریق اپلیکیشن رضوان متقاضیان می‌توانند برای گرفتن دعوتنامه میهمان‌سرا نوبت بگیرند.

از این پس به جز سهمیه مستضعفین، باقی سهمیه های میهمان‌سرا از این طریق توزیع خواهد شد.

همچنین با ثبت نام در این سامانه‌ها متقاضی زمان سفر خود به مشهد را مشخص می‌کند و به صورت تصادفی برای متقاضیان براساس کد ملی دعوتنامه ارسال می‌شود. این دعوتنامه از طریق پیامک و از سرشماره ۸۸۰۰ ارسال خواهد شد تا جنبه رسمی بودن آن برای مردم قابل احراز باشد.

به گفته مدیر طرح، از پس از عید فطر، میهمان‌سرای امام پذیرای مسافران خواهد بود و از هم‌اکنون ارسال پیامک‌ها آغاز شده است.

 

سامانه حسابداری نوین آستان قدس

اجرای سیستم یکپارچه مالی تعهدی آستان از بدو راه اندازی مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجاری آستان قدس در سال ۹۶ آغاز و در کمتر از شش ماه به نتیجه رسیده است. با بهره برداری از این سیستمن از ابتدای ۱۳۹۷ امور مالی آستان با شفافیت بیشتر انجام می شود.

بانک جامع مدیریت نیروی انسانی آستان قدس

 

این سامانه اداری با هدف تهیه گزارش های مورد نیاز سازمان و برنامه ریزی در سطح کلان مدیریتی آستان و یکپارچه سازی اطلاعات و افزایش بهره وری نیروی انسانی آستان طراحی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرعت “تهران هوشمند” باید افزایش یابد

راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات رایانش ابری توسط فناوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

در همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات صورت می گیرد: اعطای جایزه به محصولات و شرکت های تحول‌آفرین در فناوری اطلاعات

ابقای رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها