- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان شد/ کریستوفر وایلد: ایران نقش کلیدی در تحقیقات سرطان منطقه دارد

جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان  (INTERNATIONAL  AGENCY FOR RESEARCH ON CANCER / IARC)  وابسته به سازمان بهداشت جهانی پذیرفته  و پرچم کشورمان در کنار  ۲۵ کشور عضو در مقر آژانس در لیون فرانسه برافراشته شد.

به گزارش  خبرنگار دیده بان علم ایران، عضویت ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان بیست و ششمین کشور جهان و سومین کشور آسیایی پس از رای گیری اعضای شورای حکام آژانس  در ۱۷ می ۲۰۱۸ / ۲۶ اردیبهشت ماه  به تصویب رسید.

تصویب عضویت ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، در نشست شورای حکام این سازمان، پس از آن صورت پذیرفت که گزارشی از وضعیت تحقیقات سرطان در ایران در اختیار حاضران  قرار گرفت و با تصویب موضوع، سند عضویت کشورمان در آژانس، قرائت شد.

در ادامه ، از دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در نشست اعضای آژانس، در اختیارگیری کرسی نمایندگی ایران و دریافت ابلاغ عضویت  رسمی کشورمان در IARC دعوت به عمل آمد.

 

ایران دارای تعهد قوی در تحقیقات سرطان بوده است

دکتر کریستوفر وایلد، رییس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، طی سخنانی  با اعلام عضویت رسمی ایران در IARC و خوشامدگویی به نماینده  ایران، گفت: آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، روابط طولانی مدت همکاری با ایران به عنوان بیست  و ششمین کشور عضو را در زمینه تحقیقات سرطان تضمین می کند.

وی  به سابقه خوب همکاری دانشمندان ایرانی با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اشاره کرد و گفت:  ایران نشان داده است که می تواند نقش کلیدی را در پیشبرد اهداف پیشگیری از سرطان در منطقه ایفا کند و دارای تعهدی  قوی برای ارتقای تحقیقات سرطان و تقویت برنامه های کنترل سرطان بوده است  و این مهم را با اقدام تحسین برانگیز و منحصر به فرد خود در اجرای مطالعه   کوهورت پرشین   ثابت کرده است.

مطالعه بزرگ کوهورت پرشین مورد اشاره رییس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، بزرگترین و  وسیع ترین مطالعه همگروهی در ایران است. کوهورت پرشین که تا کنون در ۲۱ استان کشور راه اندازی شده است. بررسی موثرین روشهای پیشگیری ، تشخیص ، درمان و بازتوانی در موارد ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر در همه نژادها و قومیتهای مختلف  ایرانی، از اهداف مطالعه کوهورت پرشین است.

کریستوفر وایلد، همچنین  عضویت ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ( IARC ) را نشان دهنده تلاشهای آژانس برای ورود اعضای جدید منطقه ای دانست  و یادآور شد: نخستین همکاری بین المللی  IARC با دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات سرطان به سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ خورشیدی) باز می گردد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد و با ایجاد نخستین نظام ثبت سرطان  در منطقه شمال ایران همراه بود و این ابتکار عمل  موجب شد تا در دهه ۷۰ میلادی (۱۳۴۹ خورشیدی)، مطالعه اپیدمیولوژیک  درباره عوامل خطر سرطان انجام شود.

وی افزود: در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی،  همکاری مشترک  دانشمندان علوم پزشکی ایران با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با هدف بررسی علل سرطان مری در شمال شرق ایران آغاز و موجب شد که مطالعه کوهورت گلستان در ژانویه ۲۰۰۴ با مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد ایران، مرکز تحقیقات سرطان آمریکا (NCI) و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، به اجرا درآید و نقش عوامل سبک زندگی، عفونت ها، ژنتیک   را  در بروز سرطان های دستگاه گوارش (مری، روده، لوزالمعده و معده) بررسی کند.

رییس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، مطالعه کوهورت گلستان را فوق العاده  موفق دانست  و گفت: این مطالعه ضمن ارائه دستاوردی مهم  در زمینه سرطانزایی تریاک،  به تولید و انتشار مقالات متعدد در مجلات معتبر بین المللی و تربیت نسل جدیدی از اپیدمیولوژیست های ایرانی در تحقیقات سرطان کمک کرد.

وی همچنین به امضای توافقنامه ای بین مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران و IARC_GICR  در ژانویه ۲۰۱۸ با هدف ارتقای تحقیقات سرطان ، حمایت از تحقیقات اپیدمیولوژی سرطان ، کمک به کنترل این بیماری و پایش و ارزشیابی برنامه ثبت سرطان جمعیتی اشاره کرد که بر اساس آن،  مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز رسمی همکاری مشترک (Collaborating Center) و برنامه جهانی ثبت سرطان (GICR ) و قطب منطقه ای در ثبت سرطان  به مدت سه سال فعالیت خواهد کرد.

 

دکتر کریستوفر وایلد،  همچنین ارائه نخستین گزارش ثبت سرطان  مبتنی بر کل جمعیت  در ۳۰ استان ایران و تایید آن جهت انتشار در مرجع جهانی «سرطان در ۵ قاره» را از دیگر موفقیت های ایران در زمینه تحقیقات سرطان برشمرد که با همکاری وزارت بهداشت و پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.

 

همکاری های بسیار موثر ایران و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در ۲۰ سال گذشته

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت  نیز طی سخنانی در جمع حاضران در نشست ، با قدردانی از رییس آژانس بین المللی تحقیقات  سرطان برای پیشنهاد عضویت ایران در این سازمان تخصصی، گفت : ایران، طی ۲۰ سال گذشته، همکاری های بسیار مفید و نزدیکی را با IARC  داشته است که از جمله  نتایج آن  برقراری نظام ثبت سرطان مبتنی  بر جمعیت و آغاز مطالعه پایلوت  در زمینه پیشگیری از سرطان کولون، پستان و دهانه رحم است.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه  و شمال آفریقا در ایران ، همچنین از همکاری بسیار موثر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با ایران و حمایت از تشکیل و پیگیری مطالعه کوهورت گلستان برای بررسی علل شیوع بالای سرطان مری و معده در شمال شرق ایران که نتایج بسیار مهمی به دنبال داشته است ، یاد کرد و گفت:  این نتایج مهم،  در بیش از یکصد مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسیده و مقدمات مطالعات مهمی را برای پیشگیری از سرطان مری و معده در ایران فراهم آورد.

برنده مدال ۲۰۱۸ آژانس بین المللی  تحقیقات سرطان ، ایران را دارای ظرفیتهای تحقیقاتی  بسیار مهمی  در زمینه سرطان  از جمله برخورداری از محققان جوان و علاقه مند به این حوزه تحقیقاتی  دانست و ابراز امیدواری کرد  که  با عضویت  دائم ایران در آژانس، همکاری های ها در راستای کمک به انجام تحقیقات مهم جهانی توسعه یابد.

 

اهداف تاسیس آژانس بین المللی تحقیقا سرطان

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در ۲۰ ماه مه ۱۹۶۵ با ابتکار عمل فرانسه برای اجرای طرحی به منظور کاهش گسترش  روزافزون سرطان و با تصویب سازمان بهداشت جهانی، به عنوان سازمان تخصصی سرطان، تاسیس شد.  فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا  از بنیانگذاران این سازمان هستند  و  مقر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، در لیون فرانسه است.

هم اکنون ۲۶ کشور : فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، هلند، ایرلند، ژاپن، مراکش، نروژ، قطر، کره، روسیه، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، آرژانتین و ایران عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان هستند.

 

ترویج همکاری های تحقیقاتی بین المللی در زمینه سرطان، از ماموریتهای اصلی  IARC

ماموریت آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان یک سازمان تخصصی و بین رشته ای سازمان بهداشت جهانی در زمینه سرطان، ترویج همکاری های بین المللی در تحقیقات سرطان است و مهارتهای اپیدمیولوژی ، علوم آزمایشگاهی و آمار زیستی را برای شناسایی علل سرطان به کار می گیرد تا از طریق کمک به اقدامات پیشگیرانه  و اتخاذ سیاستهای دقیق تر در راستای پیشگیری از سرطان، بار و رنج این بیماری را در جهان کاهش دهد. این سازمان خود را در اجرای اقدامات کنترلی سرطان، مستقیما  دخیل ندانسته  و تحقیقات درباره درمان یا مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان را انجام نمی دهد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) با اتکا به مطالعات این سازمان که تاکید  دارند اکثر سرطانها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، با عوامل محیطی ارتباط  دارند و قابل پیشگیری هستند، خود را متعهد به مطالعه رویکردهای تشخیص زودهنگام  سرطان ، ارزیابی استراتژی های پیشگیرانه  با تاکید  بر نقش عوامل  خطرزای زیست محیطی، شیوه زندگی،  زمینه های ژنتیکی  و سایر علل،  در بروز سرطان از طریق مطالعات مبتنی بر جمعیت  برای تدوین سیاستهای  کنترل جهانی  سرطان دانسته  و از دیگر ویژگی های مهم  آن، هماهنگ کردن  تحقیقات  مرتبط  با سرطان  در کشورها  و سازمانهاست تا به عنوان  یک  سازمان مستقل، نقش تسهیل گری در این زمینه ایفا کرده و خصوصا علاقه مند به انجام تحقیقات  در کشورهای کمتر توسعه یافته  و در حال توسعه  با همکاری محققان این کشورها است.

 

مهمترین دستاوردهای  آژانس بین المللی تحقیقات سرطان:

ایجاد بیوبانک جهانی سرطان

  بیوبانک جهانی سرطان، را می توان یکی از مهمترین اقدامات آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ( http://ibb.iarc.fr ) دانست که آن را بخوبی انجام داده است. این بیوبانک جهانی که در حال حاضر، ۶ میلیون نمونه انسانی حاصل از مطالعه ۶۰۰ هزار نفری کوهورت     EPIC، متعلق به کشورهای اروپایی  را در خود جای داده است، همچنین دربرگیرنده نمونه های مطالعات بزرگ مرتبط با سرطان در کشورهایی است که همکاری مطالعاتی مهمی با آژانس بین المللی تحقیقاتی سرطان داشته اند  و از مطالعه کوهورت گلستان ایران ، ۲۰۰ هزار نمونه از  ۵۰ هزار شرکت کننده  را نگهداری می کند.

بیوبانک جهانی  سرطان در IARC ، اجازه استفاده از روشهای نوآورانه مبتنی بر آزمایشگاه را برای مطالعه علل بروز و شیوع سرطان و تشخیص زودهنگام آن  در دسترس محققانی قرار می دهد که  طرح های تحقیقاتی بسیار مهمی  را به  آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ارائه کنند.

 

انتشار معتبرترین مرجع جهانی «ثبت سرطان در ۵ قاره»

 ثبت سرطان در ۵ قاره» (http://ci5.iarc.fr/CI5-XI/Default.aspx)  به عنوان مهمترین و معتبرترین مرجع جهانی ثبت سرطان، از دیگر اقدامات بسیار مهم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان بوده است که به توصیف بار جهانی ناشی از سرطان در کشورهای مختلف جهان پرداخته  و به  درک بهتر از وضعیت بروز و شیوع سرطان در نقاط  مختلف دنیا کمک می کند  و در کنار آن ، منبعی غنی از یافته ها  و داده های مرتبط  با سرطان را در دسترس محققان و پژوهشگران قرار می دهد.

 

علت انتخاب ایران به عنوان عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان

جمهوری اسلامی ایران که به تازگی  به عضویت دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان درآمده، پیش از این، همکاری های طولانی مدت و متعددی با این سازمان تخصصی معتبر جهانی، از طریق مراکز تحقیقاتی خود داشته که  در بین مراکز تحقیقاتی کشور، پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین همکاری تحقیقاتی را با آن داشته است ؛ با این حال نگاهی به فهرست معدود کشورهای عضو آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نشان می دهد که این معتبرترین سازمان جهانی تحقیقات سرطان، محدودیتها و شرایط ویژه ای برای پذیرش اعضای جدید دارد که از جمله مهمترین آنها، برخورداری از پشتوانه  قوی در فعالیت های تحقیقاتی کشورها  در زمینه سرطان است. در این خصوص، ایران  دستاوردهای تحقیقاتی بسیار مهم  بین المللی  در زمینه علل  بروز و شیوع سرطان داشته  و سبب شده  این سازمان،  ایران  را به عنوان یکی از بهترین همکاران تحقیقاتی در زمینه  سرطان، در منطقه  آسیا  و شمال  آفریقا  بداند

 

نگاهی به دستاوردهای مهم ایران در تحقیقات سرطان

از جمله دستاوردهای مهم ایران در تحقیقات سرطان، ارائه  نخستین گزارش رسمی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران   است که  با همکاری سه معاونت «تحقیقات و فناوری» ، «بهداشت»  و «درمان»  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، تهیه  و برای انتشار در  معتبرترین مرجع  «ثبت سرطان در پنج قاره جهان» ، تایید و پذیرفته شد.

اجرای نظام دقیق و با کیفیت «ثبت سرطان» ضرورت اولیه نظام ارائه آمار سرطان در دنیاست که نقش مهمی در طراحی و پایش برنامه‌های کنترلی سرطان از جمله ارزیابی برنامه‌های غربالگری سرطان ،  پیگیری بیماران مبتلا به سرطان و ارزیابی شاخص‌های پیش آگهی  و اختصاص منابع مالی  و انسانی و … دارد و ارائه این گزارش گام مهم  ایران برای شناسایی علل بروز و شیوع سرطان و درمان زودهنگام آن است.

اثبات «سرطانزا بودن مصرف نوشیدنی های داغ» و «قطعیت سرطانزایی مصرف تریاک» نیز دو دستاورد مهم تحقیقاتی ایران در زمینه سرطان بوده که حاصل دو دهه تلاش تیم محققان ایرانی با همکاری های بین المللی ، به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران،  در جریان مطالعه کوهورت گلستان به عنوان بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقاست  و به منظور شناسایی علل شیوع سرطان مری در شمال شرق ایران، به عنوان داغترین نقطه سرطان مری در جهان صورت گرفت و در نهایت، نخستین دستاورد مذکور،  توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ثبت جهانی شد و دستاورد دیگر در فهرست ثبت جهانی آژانس قرار دارد.
کسب مدال افتخار ۲۰۱۸ آژانس بین المللی تحقیقات سرطان توسط دکتر رضا ملک زاده، سرپرست مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نیز از رهاوردهای « اثبات سرطانزایی تریاک» بود.

 

حقوق، اختیارات و امتیازات اعضای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان

همه کشورهای جهان می توانند با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان همکاری داشته باشند اما عضویت دائم در این سازمان ، مزایا و فرصتهای جدید و مناسبتری را پیش روی اعضا قرار می دهد و آنها را از اختیاراتی برخوردار می سازد

حق رای : کشورهای عضو آژانس بین المللی تحقیقات سرطان  (IARC) از حق رای در تعیین قوانین آژانس  و انتخاب هیات مدیره آن، برخوردارند.

کسب فرصتهای مناسبتر تحقیقاتی:  آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، مهمترین سازمان بین المللی در زمینه تحقیقات سرطان است و عضویت هر کشوری در آن به معنای کسب فرصتهای بهتر برای همه مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه سرطان در کشورهای عضو است.

دریافت بودجه های تحقیقاتی:  آژانس که نقش تسهیل گیری  در هماهنگی تحقیقات سرطان در جهان را دارد، با جذب بودجه تحقیقات سرطان از ارگانها و مراکز علمی بین المللی معتبر جهان ، آن را در اختیار مجریان طرح های تحقیقاتی ارزشمند مرتبط با سرطان قرار می دهد.

انجام تحقیقات با امکانات بهتر و بودجه های کمتر:  آژانس بین المللی تحقیقات سرطان همچنین توجه خاصی به نقاطی از دنیا که شیوع سرطان در آنها بیشتر است،  داشته و این به معنای امکان تحقیقات جهانی بهتر با بودجه کمتر در زمینه  سرطان است و به همین دلیل شمال شرق ایران  به عنوان نقطه داغ سرطان مری در جهان، از قدیم مورد توجه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان قرار گرفت  و تحقیقات بین المللی در این نقطه از ایران، نهایتا با همت محققان داخلی و ادامه تحقیقات از سوی آنها، به دستاوردهای مهمی ختم شد.

حضور در نشست های سالانه و بهره مندی از شبکه قوی آموزشی و تحقیقاتی و تجربیات جهانی: اعضا همچنین می توانند از شبکه قوی و امکانات آموزشی – تحقیقاتی پیشرفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان بهره مند شوند و در نشست های تخصصی سالانه این سازمان تخصصی که در کشورهای مختلف  با موضوعات گوناگون از جمله تجربیات مهم جهانی در زمینه ثبت سرطان که با حضور محققان برجسته برگزار می شود حضور یابند.

شرکت در دوره های آموزشی تحقیقات سرطان: مهمترین سازمان تخصصی تحقیقات سرطان در جهان، همچنین دوره های آموزشی را در زمینه تحقیقات سرطان برای دانشجویان و محققان کشورهای فعال برگزار  می کند.

 

انتهای پیام