جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

موفقیت پژوهشگران کشور در شبیه‌سازی سلول‌های کبدی به کمک سلول‌های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3813
چهارشنبه، ۳۰ تیر، ۱۳۹۵ | 09:13

موفقیت پژوهشگران کشور در شبیه‌سازی سلول‌های کبدی به کمک سلول‌های بنیادی

پژوهشگران پژوهشگاه رویان موفق به تولید سلول‌های مشابه سلول‌های کبدی از سلول‌های بنیادی شدند که این دستاورد ضمن امکان بررسی داروهای درمان بیماری‌های کبدی، گامی در پزشکی بازساختی به شمار می‌رود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،  کبد بزرگترین غده و پس از پوست بزرگترین اندام بدن است. این عضو، در بسیاری از اعمال متابولیکی بدن از جمله پروتئین سازی و سم زدایی شرکت دارد.

 

بیماری‌‌های متعددی  مانند کبد چرب و سیروزکبد این اندام را تهدید می‌‌کنند و با وجود تلاش‌‌های فراوان هنوز درمان قطعی برای نارسایی‌‌های کبدی یافت نشده است.
دکتر حسین بهاروند، دکتر بهشاد پورنصر، ندا یاهو  و همکارانشان در پژوهشگاه رویان آزمایشی را طراحی کردند که طی آن، سلول‌‌های بنیادی جنینی موش را، با دستکاری ژنتیکی وادار به بیان بیش از اندازه دو ژن Hnf1b و Foxa3 کردند.

 

این بیان اجباری ژن باعث شد سلول‌‌های بنیادی جنین موش به سلول‌‌های شبه کبدی تمایز پیدا کنند. سلول‌‌های تمایز یافته، ژن‌هایی مانند سلول‌‌های کبدی بیان می‌‌کردند و کارکرد مشابهی نیز داشتند.

 

پیوند این سلول‌‌ها به موش مدل بیماری کبدی نشان داد که سلول‌‌های حاصل از بیان اجباری ژن کارکردی مشابه سلول‌‌های کبدی در بدن موش بیمار دارند.

 

نتایج این پژوهش که در مجله Biochemical & Biophysical Research Communication به چاپ رسیده است نشان داد، با بیان اجباری ژن می‌‌توان سلول‌‌هایی مشابه سلول‌‌های کبدی از سلول‌‌های بنیادی تولید کرد.

 

این سلول‌‌ها برای بررسی داروهایی که در درمان بیماری‌‌های کبدی به کار گرفته خواهند شد و در آینده دورتر حتی در پژشکی بازساختی قابل استفاده خواهند بود.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در تولید محصولی بیولوژیک برای رفع نارسایی زودرس تخمدان

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

جوان آلمانی به دختر عراقی زندگی دوباره بخشید

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها