- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان افتتاح شد

مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان، پیش از ظهر امروز طی مراسمی با حضور دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، محور فعالیتهای مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان که با حمایت مالی پژوهشگاه رویان، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس و موسسه خیرین پژوهش سلامت رویان در جوار پژوهشگاه رویان راه اندازی شده، طراحی و انجام مراحل تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی پیش از ورود محصول مورد نظر به بازار دارویی خواهد بود و در این راستا، واحد تولید مرکز برای پیدا کردن منابع مطمئن سلولی و بررسی میزان ایمنی و کارایی محصولات سلولی فعالیت می‌کند.

در واحد کنترل کیفی نیز با رعایت استانداردهای بین‌المللی تلاش برای انجام آزمایش‌هایی جهت نظارت بر تولید محصولات ایمن و کاراست.

همچنین در واحد تضمین کیفیت نظارت دقیق بر مستندسازی تمام مراحل تولید از ابتدا تا انتها بر اساس پروتکل‌های تعریف شده با رعایت استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد.

ماموریت مرکز، ایجاد پل مطمئن و کارا میان مراحل آزمایشگاهی و پیش‌بالینی محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی تا رسیدن به مرحله درمانی و تولید صنعتی محصول در مقیاس بالاست‌.

مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان زیرساخت قوی علمی برای توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی پس از انتخاب نوع محصول از میان پروژه‌های تحقیقاتی دارای شرایط مناسب در پژوهشگاه رویان، ایجاد کرده است.

در این مرکز ۲۵۰ متر مربع فضای تمیز (کلین روم) کلاس B جهت تولید محصولات سلولی وجود دارد که به تجهیزات تخصصی تولید و کشت انبوه سلول مجهز شده است.

از دیگر مشخصه‌های این مرکز، وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات سلولی است که با هدف ارزیابی صحیح و دقیق محصولات بر پایه سلول که در این مرکز و یا سایر مراکز تولید می‌شوند، مطابق با استانداردهای بین المللی روز احداث شده است.

این آزمایشگاه جامع شامل آزمایشگاه تصویربرداری پیشرفته، آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه فلوسایتومتری و آزمایشگاه میکروبی است.

همچنین در این مرکز در راستای ارتقای سطح پژوهش‌های بر پایه سلول بانک سلول بنیادی رویان انواع رده‌های سلول بنیادی از منابع گوناگون انسانی و حیوانی را به سایر مراکز تحقیقاتی کشور ارائه می‌دهد.

طی دو دهه اخیر، روش های نوین درمان بیماری های صعب العلاج به سمت تکنیک های پزشکی بازساختی با هدف ترمیم، بازسازی یا جاگزینی سلول های از دست رفته بر اثر بیماری توسط سلول های زنده سوق یافته که در این راستا، محصولات پیشرفته سلولی (ATMP) در حوزه های متعدد وارد بازار جهانی دارویی شده اند.

انتهای پیام