پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

برگزیدگان دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور معرفی و تقدیر شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37974
شنبه، ۲۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 11:35

برگزیدگان دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور معرفی و تقدیر شدند

 دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور (اویلمپیک) از سوی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت وزارت نفت و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی و تقدیر شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور در دو بخش علمی و پژوهشی و با حضور بیش از ۱۰۰ دانشجو در قالب ۵۰ تیم دو نفره از ۱۴ دانشگاه از سراسر کشور برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم دکتر جمشیدی دبیر علمی المپیاد و مدیر گروه مهندسی نفت دانشگاه شریف به ارائه گزارشی از بخش علمی این مسابقه پرداخت و با اشاره به اهداف اصلی این مسابقه اظهار داشت: تقویت قوه تجزیه و تحلیل دانشجویان و تاکید بر تفکر با طرح سئوالات مفهومی و پایه ای و همچنین ایجاد روحیه تمرین کارگروهی و رقابت سالم از اهداف برگزاری این مسابقه می باشد.
وی افزود: این رقابت زمینه بسیار خوبی را فراهم کرد تا ارکان مختلف در حوزه صنعت نفت از جمله مدیران این حوزه، دانشجویان، اساتید و شرکت ها و بخش های خصوصی در این مراسم گردهم آیند و فرصتی فراهم شد تا در جهت اعتلای اقتصاد صنعت نفت گامی برداشته شود.
در ادامه مهندس هندی دبیر پژوهشی دومین المپیاد علمی، پژوهشی مهندسی نفت کشور با اشاره به فرآیند تشکیل و شکل گیری این المپیاد به ارائه گزارشی در خصوص حوزه پژوهشی آن پرداخت.
وی تاکید کرد: بخش پژوهشی با هدف تبدیل ایده به محصول و براساس حمایت از ایده ها و رفع چالش های حوزه نفت و ارائه راهکارهای فناورانه در این خصوص بنیانگذاری شده است.
وی افزود: در بخش پژوهشی این مسابقه چالش هایی توسط صاحبنظران این حوزه معرفی شد که شرکت کنندگان در مسابقه با ارائه طرح ها و راهکارهای فناورانه به غلبه بر این چالش ها پرداختند.
مهندس هندی توضیح داد: روند این مسابقه فرصتی برای داوران فراهم کرد تا از نزدیک با راهکارهای طراحان و ارائه کنندگان آشنا شده و به بررسی دقیق تری بپردازند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم با حمایت وزارت نفت شاهد استمرار این رویداد باشیم تا از این طریق در جهت اعتلای صنعت نفت و اقتصاد کشور گامی برداشته شود.
مهندس جوادی معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت نیز طی سخنانی اظهار داشت: با محدود بودن استخدام سنتی در کشور در بخش های دولتی و خصوصی، برگزاری این المپیاد و تشکیل چنین فضاهایی، فرصت های جدیدی را با هدف هم افزایی و ایجاد امید در دانش آموخته گان صنعت نفت بوجود می آورد.
وی گفت: وجود منابع انرژی به معنای توسعه در کشورهای صنعتی است کشور ما هم با دارا بودن منابع انرژی از یک موتور در حال توسعه و توسعه یافتگی برخوردار است با وجود سرمایه خدادادی عظیمی که تحت عنوان نفت و گاز در کشور داریم اهمیت پرداختن به این سرمایه دوچندان می شود .
وی افزود: باید سرمایه گذاری هوشمندانه برای تولید دانش و ایجاد سرمایه گذاری و به ثمر رساندن این منابع از بالقوه به بالفعل داشته باشیم که مهم ترین بخش آن نیروی انسانی است که از نظر آموزش فرصت های زیادی ایجاد شده که برای توسعه اصلا مفید نبوده است.
تا به امروز رابطه صنعت با دانشگاه خیلی ضعیف بوده، حمایت از استارتاپ ها جایگاه قابل توجهی نداشته است و این نیروی آموزش دیده کمتر فرصت پیدا کرده تا بتواند نقش بزرگی را در توسعه یافتگی کشور ایفا کند.
مهندس جوادی اذعان داشت: دولت بدلیل بروکراسی و قوانین دست و پا گیر خود نمی تواند نقش زیادی در توسعه داشته باشد دولت می تواند بسترسازی مناسب برای حضور توانمندیها در سطح شایسته و بایسته نقش ایفا کند. بنظر عمده این توسعه باید توسط بخش خصوصی انجام شود این باور خوشبختانه در همه سطوح ایجاد شده برای بستر سازی و اصلاح قوانین باید کارهای زیادی انجام شود مهمترین آن هم پذیرش این واقعیت است که بخش خصوصی می تواند پرچم دار توسعه کشور باشد اینرا به فال نیک بگیریم و امیدوار باشیم تا شاهد این شکوفایی در بخش جوان و نوجوانان کشور باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: برگزاری این المپیاد یک گام بزرگیست تا بتوانیم با ایجاد هسته های هم افزایی و همفکری و ایده پردازی و تبدیل ایده به واقعیت این پتانسیل را هوشمند کنیم و فرصتی فراهم کنیم تا این قابلیت ها به واقعیت تبدیل و شکوفا شود.
شایان ذکر است: در پایان مراسم اسامی برندگان مسابقه در دو بخش علمی و پژوهشی اعلام شد .
در بخش علمی از ۹ تیم برنده تقدیر شد. ۶ تیم از دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب مقام های اول، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم شدند همچنین ۳ تیم از دانشگاه شیراز نیز مقام های دوم، ششم و نهم را بخود اختصاص داد.
در بخش پژوهشی نیز از برندگان در چهار چالش مطرح شده تقدیر شد؛ از طرح های ارائه شده در چالش شرکت دانا انرژی (دکتر عباس هاشمی زاده)، چالش شرکت DIC (رضا تنگستانی)، چالش شرکت PDF (مصطفی صداقت زاده و عبدالصمد رحمتی) و چالش شرکت آسماری (پویا توکلی و رضا شمس) موفق به کسب رتبه های اول در هر چالش شدند.
گفتنی است، در پایان مراسم از طراحان برگزیده و رتبه های برتر مسابقه با اهدای جوایز و لوح، تقدیر بعمل آمد همچنین از داوران کمیته و طراحان سوال مسابقه نیز با اهداء هدایایی تقدیر و تشکر شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی»ایرانی رونمایی شد

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها