پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس انجمن ایمنی زیستی: محافل خودسر، امنیت روانی مردم در حوزه سلامت غذا را هدف گرفته اند/اروپا از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات تراریخته است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37964
چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 15:32

رییس انجمن ایمنی زیستی: محافل خودسر، امنیت روانی مردم در حوزه سلامت غذا را هدف گرفته اند/اروپا از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات تراریخته است

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با انتقاد از آنچه رفتار خودسرانه بعضی از محافل صدا و سیما در امور پزشکی، طب سنتی و محصولات تراریخته خواند، اظهار داشت: بر خلاف دستورات صریح رئیس و معاون پژوهشی این سازمان در زمینه تراریخته کماکان در خصوص آن جانبدارانه رفتار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی ابراز عقیده کرد: برخی محافل ذی نفوذ بدون توجه به جایگاه علمی افراد اقدام به شخصیت سازی در بین مخالفان کرده و بعضا افرادی که سوابق محکومیت قضایی کیفری را در کارنامه خود داشته یا از نوجوانی در آمریکا زندگی کرده اند را شناسایی کرده و در جهت سرکوب پژوهشگران پیش کسوت به ویژه محصولات تراریخته مورد استفاده قرار می دهند. برای مثال نگاه کنید چند برنامه اختصاصی در اختیار طلبه ای جوان یا آقایی که خودش را پروفسور خطاب می‌کند قرار می گیرد که در هر زمینه ای اظهار نظر کنند؟‌ البته حضور مورد اخیر بر اساس دستور مدیریت ارشد سازمان صدا و سیما فعلا تا حدودی محدود شده که مورد تقدیر است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران ادامه داد: از دیگر اقدامات این محافل می توان به نشر فیلم هایی اشاره کرد که توسط مراکز فناوری هراس و دانش ستیز خارج از کشور ساخته شده و عجیب اینکه صدا و سیما منابع بیت المال را برای خرید و پخش این به اصطلاح مستند های ساخته شده هزینه می کنند؛ مستنداتی که فاقد ارزش، ساختگی و کذب هستند.

قره‌یاضی به برگزاری برخی مناظره ها در رسانه تصویری در خصوص محصولات تراریخته با حضور دو مخالفان سرشناس تولید ملی محصولات تراریخته اشاره کرد و اظهار داشت: محافل خودسر، امنیت روانی مردم در حوزه سلامت غذا را هدف قرار داده و مردم را از مصرف محصولاتی همچون برنج، روغن و امثال آنها ترسانده اند تا با ایجاد ناامنی روانی، مردم را به نوعی ناخودآگاه نسبت به نظام بدبین کنند. برگزاری این گونه مناظره ها که یک نفر را در مقابل چهار نفر قرار می دهند (یک نفر به عنوان میهمان حضوری، یک نفر به عنوان میهمان تلفنی، یک نفر مجری و یک نفر هم با انتشار تصاویر وحشتناک پشت صحنه و مساعدت از طریق گوشی در گوش مجری) و از طرفی زمان پاسخ دهی به اظهارات گفته شده داده نمی شود با سیاست های ریاست این سازمان منافات دارد؛ بنا براین، بر همین اساس و به استناد مواد قانونی از شورای نظارت بر صدا و سیما خواهان رسیدگی هستم.

وی در بیان موردی از اقدامات حیرت انگیز صدا و سیما در بیان مطالب غیرواقعی علیه تراریخته ها حتی با تحریف مصاحبه های متخصصان این حوزه گفت: چندی قبل در مصاحبه ای که با دکتر بهادر حاج محمدی صورت گرفت وی به وضوح اعلام کرد که برنج تراریخته اثر سوئی بر روی موش های آزمایشگاهی نداشته و اظهارات دکتر کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – در مورد سلامت محصولات تراریخته را به صراحت تایید کرد اما مجری رادیو در گزارشی که در بخش های متعدد خبری منتشر شد، پس از پخش قسمتهایی از این مصاحبه می گوید: چنانچه مشاهده می شود سرپرست مرکز ایمنی غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مطالب دکتر کلانتری را تکذیب کرد!!! بعد هم هرچه رئیس دانشگاه و دکتر حاجی محمدی که فوق تخصص سمیت است بیانیه، نامه و مصاحبه می کنند، صدا و سیما از انتشار آن خود داری می کند! آخر این چه ظلمی است که به ملت می‌شود؟

اروپایی ها از بزرگترین استفاده کنندگان از محصولات تراریخته هستند!

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران در ادامه با دروغ خواندن فهرستی که به عنوان ۳۷ کشور ممنوع کننده مصرف محصولات تراریخته!! منتشر شده تصریح کرد: “حتی در خود همین لیست ارائه شده هیچ کشوری مصرف محصولات تراریخته را ممنوع نکرده است. اتحادیه اروپایی هم ۷۷ مجوز کشت محصولات تراریخته را صادر کرده و هم سالانه حداقل ۳۳ میلیون تن فقط سویای تراریخته را وارد و مصرف می کنند.

قره‌یاضی در گفت و گو با “دام و کشت و صنعت” اظهارات علیه تراریخته را “فرافکنی” و بی مبنا عنوان کرد و افزود: آیا اگر فردی دچار ریزش مو، بیماری های سخت یا عقیمی شد، آن را می توان برای مثال به خوردن پرتقال یا نان بربری نسبت داد؟! بدون انجام تحقیقات علمی و تایید آن توسط مراجع ذیصلاحی مانند دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت کسی حق ندارد با روان و امنیت روانی مردم بازی کند. ما با وجود اینکه دهها مقالع علمی اصیل و معتبر در مورد بالا بودن میزان آفلاتوکسین و سرطانزایی محصولات ارگانیک حتی در اروپا در اختیار داریم هرگز ادعا نکرده‌ایم که محصولات ارگانیک در کشور ما سرطان هستند.

وی افزود: ما همیشه ضمن حمایت از اصل تولید محصولات تراریخته هشدار داده ایم که محصولات ارگانیک نباید به عنوان دکانی برای انجمن ارگانیک که یک انجمن غیر علمی و در کار خرید و فروش و سوداگری و تجارت است تبدیل شود. برخی در حال حاضر محصولات غیر ارگانیک را به نام ارگانیک به سه برابر قیمت می فروشند و مدعی العموم هم در این موضوع ورود جدی نکرده و سازمان استاندارد هم کوتاهی های غیر قابل گذشتی در این مورد دارد.

هیچ عارضه ای از مصرف محصولات تراریخته گزارش نشده است

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر روی برنج اظهار داشت: مرکز سلامت غذا در این دانشگاه با انجام تحقیقات، تایید یا رد سلامت غذایی محصولات را اعلام می کند. برای مثال این مرکز در مرحله ابتدایی تمام تحقیقات انجام شده در زمینه برنج تراریخته در سایر کشورها را گرداوری کرده و بر اساس گزارش نهایی ارائه شده اعلام کرده که در سراسر جهان و در تمام منابع منتشره در مورد سلامتی برنج تراریخته هیچ نوع عارضه نامطلوبی در هیچ کدام از این محصولات مشاهده نشده است.

قره یاضی ادامه داد: تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی یزد به همینجا محدود نمی‌شود. این دانشگاه با همکاری مرکز تحقیقات سرطان و تعداد دیگری از متخصصان برجسته پزشکی کشور، آزمایشات حیوانی بزرگی را طراحی کرده و علاوه بر آزمایشات پیشرو پژوهشگران ایران بر روی تاثیر همین نوع برنج تراریخته ایرانی بر روی طیور، آزمایشاتی را هم بر روی بر روی موش ها انجام داده و اعلام کرده است که در رفتارشناسی، وزن، سلامت، فاکتورهای خونی، و حتی اندامهای داخلی بدن این موجود هیچ تفاوتی با موش هایی که از محصولات غیرتراریخته تغذیه کرده بودند را مشاهده نکرده‌اند.

رییس انجمن ایمنی زیستی با رد شایعات مبنی بر پذیرش مسئولیتی بالا در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود اینکه تمام عمر خود را به عنوان یک متخصص تنوع زیستی صرف حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی کرده ام اما توفیق داشته ام تا در خارج از این سازمان از محیط زیست حمایت کنم.

وی در پایان با تاکید مجدد بر آمادگی کامل خود برای مناظره با مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته گفت: برای مناظره زنده با داور مرضی الطرفین با افراد همطراز به شرط دارا نبودن سوابق کیفری جعل و تحصیل مال نامشروع آمادگی کامل دارم. برای مثال از مناظره با دکتر شاعری – معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت احمدی نژاد – استقبال می کنم  اگرچه مطمئن هستم که دکتر شاعری پای مناظره نخواهد آمد!

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها