- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عضویت دانشگر ایرانی دانشگاه MIT در آکادمی ملی علوم امریکا

استاد مهران کاردر، فیزیک پیشه ایرانی و دارنده کرسی «فرانسیس فریدمن» موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به عضویت آکادمی ملی علوم آمریکا پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مهران کاردر که متولد ایران است دوره کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۹ در دانشگاه کمبریج به اتمام رسانده و دکتری خود را در سال ۱۹۸۳ از MIT دریافت کرده است.

وی پس از اتمام دوره دکتری مدت سه سال در دانشگاه هاروارد به فعالیتهای پژوهشی اشتغال داشته و از سال ۱۹۸۶ به عنوان عضو هیات علمی به موسسه فناوری ماساچوست( MIT) بازگشته است.

کاردر که به دلیل ارائه معادله «کاردر-پاریسی-جانگ» (KPZ) در فیزیک نظری شناخته شده است نویسنده دو کتاب مرجع در حوزه فیزیک آماری (فیزیک آماری ذرات و فیزیک آماری میدان ها) از انتشارات کمبریج است.

این فیزیک پیشه ایرانی – آمریکایی تاکنون جوایز علمی متعددی از جمله جایزه تحقیقاتی برگمان(۱۹۸۸)، جایزه محقق برتر از ریاست جمهوری آمریکا (۱۹۸۹)، جایزه ادگرتون برای اعضای جوان هیات علمی دانشگاه‌ ام آی تی (۱۹۹۱)، جایزه دانشکده علوم برای استاد برگزیده در سطح تحصیلات تکمیلی (۱۹۹۳)، فلوشیپ جان سیمون گوگنهایم (۲۰۰۱) و جایزه آموزشی جان دیوید جکسون انجمن معلمان فیزیک آمریکا (۲۰۱۸) را نیز کسب کرده است.

 

 

وی که از بنیانگذاران موسسه علوم پیچیده نیوانگلند و عضو هیات سردبیری  Journal of Statistical Physics (مجله فیزیک آماری) است.

انتهای پیام