- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تحمیل ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه در صورت وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران/کیفیت بتن‌های کارخانه ای با مشکلات جدی مواجه است!

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی گفت : افزایش لرزه‌خیزی پوسته فلات ایران یک واقعیت غیرقابل انکار است و در صورتی که زلزله‌ای با بزرگای ۷ یا بیشتر در تهران رخ دهد، هزینه‌ای بالغ بر ۹۶۰ هزار میلیارد تومان را در پی خواهد داشت.

 

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر شکرچی‌زاده  رئیس کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک در کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک با رویکرد آسیب‌پذیری سازه‌ها و شریان‌های حیاتی ، با بیان این مطلب افزود: وقتی با حادثه‌ای مواجه می‌شویم و خطر بزرگی تهدیدمان می‌کند ضرورت دارد تا ابعاد و تاثیرات آن را مورد توجه جدی قرار دهیم. این که از سال گذشته افزایش لرزه‌خیزی را در پوسته فلات ایران شاهد هستیم قطعا دارای دلایل علمی بسیار است و همچنین یک واقعیت که نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است.

وی آماری را از مقایسه تعداد زلزله‌های روی داده در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ارائه کرد و گفت: در سال ۹۶، ۱۱۸ زلزله با بزرگای بین ۴ و ۵ را در سطح کشور شاهد بوده‌ایم که این آمار در سال ۹۶ به ۲۷۹ زلزله افزایش یافته است. همچنین ۷ زلزله با بزرگای ۶ در سال ۹۵ و ۳۲ زلزله با همین بزرگا را در سال ۹۵ شاهد بوده‌ایم.

 

به گفته وی، زلزله‌های بین ۶ تا ۷ ریشتر نیز در سال ۹۵، عدد یک را به خود اختصاص داده است و در سال ۹۶ شاهد ۴ زلزله با همین بزرگا بوده‌ایم. زلزله با بزرگای بالاتر از ۷ نیز یک مورد در سال ۹۶ را در این آمار به خود اختصاص داده است.

رئیس کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک تصریح کرد: افزایش تعداد زلزله‌ها در سال‌های اخیر و خسارات جانی و مالی حاصل از آن، موضوع ارزیابی ریسک، کاهش خسارات و در نظر گرفتن یک استراتژی برای مقابله با آن یک ضرورت ملی به شمار می‌رود که توجه ویژه دولت، نهادهای دانشگاهی، نهادهای ‌مردمی و بدنه جامعه بویژه در شهرهای بزرگ را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر بازخوانی زلزله‌ها بتواند تغییر انگاره‌ها را به دنبال داشته باشد بسیار مطلوب کشور خواهد بود ولی در غیر این صورت خود می‌تواند به عنوان یک خطر بزرگ به شمار برود. امیدوارم راهکارهای پایدارسازی این نگرانی و پیگیری آن در این کنفرانس به خوبی مورد بحث قرار گیرد تا به راهکارهای مفید برسیم.

دکتر شکرچی‌زاده تدقیق گسل‌ها در برخی کلانشهرهای کشور را از اقدامات بسیار مهم در حوزه کاهش خطرات زلزله عنوان کرد و در تشریح آن گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در کارگروه زلزله کشور با مدیریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدقیق و تصویب موقعیت گسل‌ها در کلانشهرهای مهم کشور از جمله تهران بوده است. نقشه گسل‌های تهران پس از تصویب در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است و مطابق با آن محدودیت‌های ساخت و ساز در پهنه گسلی تهران در نظر گرفته شده است. همچنین تدقیق گسل‌ها در تبریز و کرمان نیز به شورای عالی معماری و شهرسازی رفته و به زودی ابلاغ خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: تدقیق گسل‌ها به عنوان یک اقدام بسیار موثر در حوزه زلزله برای مشهد و کرج نیز در حال انجام و اتمام  است و طبق برنامه‌ریزی‌ها برای دیگر شهرها بویژه کلانشهرهای کشور نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک در بخش پایانی سخنان خود در کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک، با ارائه توضیحاتی در خصوص زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه و خسارات حاصل از آن، به تشریح وضعیت و کیفیت بتن در ساخت و سازهای این منطقه و شرایط آن پس از وقوع زلزله پرداخت.

وی با اشاره به این که کیفیت بتن‌ها حتی بتن‌های آماده و کارخانه‌ای در بسیاری از موارد با مشکلات جدی مواجه بوده است، گفت: خسارات وارده در مناطق زلزله‌زده و بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که ایرادات و اشکالات فراوانی در حوزه کیفیت بتن‌های مورد استفاده در ساخت و ساز، میانقاب‌ها و اجزای غیر سازه‌ای، نقشه‌های ساختمانی خارج از نقشه‌های مصوب، خسارات فراوان در حوزه بیمارستان‌ها که نقش عمده‌ای را در خدمات رسانی پس از زلزله بر عهده دارند مشاهده می‌شود.

دکتر مهدی زارع دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک نیز از دیگر سخنرانان در آیین افتتاح کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک بود که ضمن اشاره به مختصات کلی زلزله رخ داده در کرمانشاه، به تشریح وضعیت کشور با تاکید بر تهران از لحاظ لرزه‌خیزی پرداخت.

وی در این خصوص گفت: در حوزه ریسک زلزله، خطر زلزله برای جنوب تهران بیشتر از بخش‌های دیگر آن است و بافت مرکزی، جنوب غرب و جنوب شرق و شرق تهران بیشترین آسیب‌پذیری را دارا هستند.

دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک ادامه داد: این در حالی است که بیشترین جمعیت تهران در مناطق آسیب‌پذیر ساکن هستند و بیشترین ریسک آتش‌سوزی هم در مناطق مرکزی، جنوب شرق،‌جنوب و رق تهران خواهد بود. نکته مهم اینجاست که اگر ما در معرض آسیب حتی زلزله ۵/۵ یا ۶ ریشتر قرار بگیریم، ریسک آتش‌سوزی قابل ملاحظه‌ای را شاهد خواهیم بود.

دکتر مهدی زارع در بخش دیگری ادامه داد:‌ آنچه در حال حاضر به عنوان یک واقعیت مطرح است این است که در مناطقی از کشور که با جمعیت بالایی روبرو هستیم،‌ خطر بالا و ریسک بالای زلزله را نیز شاهدیم. بر اساس ارزیابی‌ها، اصفهان برای یک سال آینده ارزیابی ریسک پایینی را داراست ولی باقی مراکز جمعیتی مهم در معرض ریسک بالا قرار دارند و می‌توان اینگونه جمعبندی  کرد که با توجه به اتفاقاتی که در ۶ ماه گذشته در سطح کشور روی داده است، همچنان باید به برخی نواحی مثل اطراف تهران به عنوان مناطق ریسکی، با بیشترین میزان خسارت توجه شود.

دکتر رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و دکتر آندره جوآ دیگر سخنرانان در مراسم افتتاحیه کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک با رویکرد آسیب‌پذیری سازه‌ها و شریان‌های حیاتی بودند.

 

انتهای پیام